verkar ju finnas hur många värmare som helst av typen 091-b till salu, men knappt några 091-d, ¨å jag undrar om det skulle kunna gå att bygga om den till diesel, om man byter själva bränslepumpen (eller kanske räcker att kalibrera för en annan mängd?)
sen är väl flamvakten och glödstiftet lika va? är det nån skillnad på bränslespridaren?
dieselkonvertera en 091-b
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Tips: kika efter båtvärmare..
Även om en 091-D i marinutförande kan se lite skum ut sitter det ändå en mer eller mindre vanlig "värmartermos" inuti.
Det som skiljer vad jag kommer på nu är brännarkoppen, som har större (?) lufthål för bättre kylning.
Sen har dom även en termogivare istället för drifttermostaten, samt en annorlunda styrbox.
Bränslepumpen är av samma typ i allafall, men om den anpassats något till dieselbränslet vet jag inte.
Även om en 091-D i marinutförande kan se lite skum ut sitter det ändå en mer eller mindre vanlig "värmartermos" inuti.
Det som skiljer vad jag kommer på nu är brännarkoppen, som har större (?) lufthål för bättre kylning.
Sen har dom även en termogivare istället för drifttermostaten, samt en annorlunda styrbox.
Bränslepumpen är av samma typ i allafall, men om den anpassats något till dieselbränslet vet jag inte.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
om du kikar här så får du dom flesta svaren du söker.. skiljer lite mellan dom olika varianterna .. men inte mkt
http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/?acti ... 2F091%2Db/
/mvh micke
http://pro3dgraphics.ath.cx/micke/?acti ... 2F091%2Db/
/mvh micke
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
En kompis till farsan byggde om en bensinvärmare till diesel. Vet inte vad han gjorde men den gick inte så bra iaf. Kunde gå hyfsat några timmar sen kom det nå fruktansvärt med rökkaskader. Då fick han riva skiten och sota ur. Det hela slutade med att han köpte en ny dieselvärmare.
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
OK, lät ju inget vidare, det går ju att bygga om den riktigt om man byter dom grejerna som är olika, men frågan är om det ens går att köpa eller är värt det, jag får se om jag snubblar över en 091-d (de flesta jag har sett är 24volt)Jimpan skrev:En kompis till farsan byggde om en bensinvärmare till diesel. Vet inte vad han gjorde men den gick inte så bra iaf. Kunde gå hyfsat några timmar sen kom det nå fruktansvärt med rökkaskader. Då fick han riva skiten och sota ur. Det hela slutade med att han köpte en ny dieselvärmare.
_chevrolet_ skrev:OK, lät ju inget vidare, det går ju att bygga om den riktigt om man byter dom grejerna som är olika, men frågan är om det ens går att köpa eller är värt det, jag får se om jag snubblar över en 091-d (de flesta jag har sett är 24volt)Jimpan skrev:En kompis till farsan byggde om en bensinvärmare till diesel. Vet inte vad han gjorde men den gick inte så bra iaf. Kunde gå hyfsat några timmar sen kom det nå fruktansvärt med rökkaskader. Då fick han riva skiten och sota ur. Det hela slutade med att han köpte en ny dieselvärmare.
som jag läste i vadis så va de i princip bränslekoppen och bränslespridaren som var annorlunda med mindre hål .
samt att fläkten inte fanns då dieseln behöver vara varmare
men som sagt läs igenom dom bilderna som var där ..för allt står där