Skruvar lite i bromsarna fram på 940n. Det slutatade med 2 nya ok + hållare.
Det tråkiga med dessa orginalprylar är att de är lackade i guldfärg och det tycker jag iaf inte är så snyggt. Speciellt när man målat de nya slitsade skivorna silver.
Någon som vet vad volvo anväder för färg på bromsdelarna? Är den övermålningsbar tror ni?
Silverfärgen jag använder är Internationals intherm 50 (värmetålig industri-färg)
Känns lite tråkit om man måste skrubba väck färgen på de nya delarna.
Färg på original-ok? Nya frågor längre ner...
Färg på original-ok? Nya frågor längre ner...
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
Lite nya frågor nu när jag börjat att riva.
Nippeln som sitter på bromsröret/slangen är det 11mm eller? nyckeln glappar lite så jag vågar inte ta i när jag skall lossa den. Det närmaste i tum är väll 3/8~9,5mm och 7/16~11.1mm. Om det är 11 får jag väll skaffa en redig svetstång och värma med gasen.
[
Sen så ska jag byta sköldar med, är navmuttern nitad eller? som ni ser på bilden så är där ett fyrkanigt litet jack i mutterns kant. Ska man byta dessa eller kan man återanvända dem?
[
Ang oken, de blecken som sitter där (1 på oken, 2 på okhållare) behöver man dem? följde inte med utbytesok/hållare. På volvo sa de att de var onödiga för att de kan göra att det kärvar pga dem. Stämmer det? satt förövrigt bara ett bleck på mina hållare.
Skruvarna som håller okhållarna, räcker det att köra locktite på dem eller bör man byta?
Glidpinnar, vad rekomenderar ni för smörjning till dem? lagerfett eller? man lär ju ta upp och rengöra dem en gång/år nu när man vet att dem kan rosta fast så otroligt.
Nu kanske denna tråden passar bättre i Allmänna problem, nån moderator kan flytta om det behövs.
Nippeln som sitter på bromsröret/slangen är det 11mm eller? nyckeln glappar lite så jag vågar inte ta i när jag skall lossa den. Det närmaste i tum är väll 3/8~9,5mm och 7/16~11.1mm. Om det är 11 får jag väll skaffa en redig svetstång och värma med gasen.
[
Sen så ska jag byta sköldar med, är navmuttern nitad eller? som ni ser på bilden så är där ett fyrkanigt litet jack i mutterns kant. Ska man byta dessa eller kan man återanvända dem?
[
Ang oken, de blecken som sitter där (1 på oken, 2 på okhållare) behöver man dem? följde inte med utbytesok/hållare. På volvo sa de att de var onödiga för att de kan göra att det kärvar pga dem. Stämmer det? satt förövrigt bara ett bleck på mina hållare.
Skruvarna som håller okhållarna, räcker det att köra locktite på dem eller bör man byta?
Glidpinnar, vad rekomenderar ni för smörjning till dem? lagerfett eller? man lär ju ta upp och rengöra dem en gång/år nu när man vet att dem kan rosta fast så otroligt.
Nu kanske denna tråden passar bättre i Allmänna problem, nån moderator kan flytta om det behövs.
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
När jag och en kollega bytte bromsslangar på blåa GLE värmde vi loss på ena sidan och prövade CRC Rost Flash på andra sidan.
Det senare funkade bättre, är en kylspray som kyler ned till -40 grader
och spräcker eventuell rost. Gick lättare att få loss slangarna med kyla istället för värme.
Det senare funkade bättre, är en kylspray som kyler ned till -40 grader
och spräcker eventuell rost. Gick lättare att få loss slangarna med kyla istället för värme.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06