Ställa ner laddtryck innan besiktning ?
- larssonm
- Övningskörning
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 30 nov 2005, 17:24
- Kör: 945 LTT
- Ort: Kristinehamn
- Kontakt:
Ställa ner laddtryck innan besiktning ?
Hejsan svejsan!
Ska besikta 945an om ett par veckor.
Behöver jag ställa ner laddtrycket till orginal eller går den igenom med 1bar laddtryck.?
Är ju rätt stor skillnad på bil med 0,3 eller 1bar i ladd.
Ska jag koppla ur laddtrycksmätaren ?
Hur gör ni andra vid besiktning ?
Och ni som har andra spridare och större turbo osv, byter ni allt sånt till orginal innan besiktning ? eller blir bilarna godkända ändå ?
Ska besikta 945an om ett par veckor.
Behöver jag ställa ner laddtrycket till orginal eller går den igenom med 1bar laddtryck.?
Är ju rätt stor skillnad på bil med 0,3 eller 1bar i ladd.
Ska jag koppla ur laddtrycksmätaren ?
Hur gör ni andra vid besiktning ?
Och ni som har andra spridare och större turbo osv, byter ni allt sånt till orginal innan besiktning ? eller blir bilarna godkända ändå ?
945T -97 bruksbil | 244 -76 bruks/repobjekt | 244 -83 reservdelsbil
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Soundronner här på forumet fick nedslag när han besiktade. det får han utala sig om
Jag besiktade min bil med följande:
Chip (Specialprogramerat)
Öppet KN-filter
Laddtrycksmätare vid högtalargallret på IB
Laddtryck på 1.1bar.
Dom sa inte ett dugg om det.
En polare besiktade sin 944:a med 4"avgassystem, lastbils IC, 3" rör från IC, o resten extremt byggt, dock orginal turbo och grenrör. Skulle inte gå igenom med ett aggregat från lastbil och ett extrackorrör
Märkligt att dom inte sa nått, dom fattade nog vad det va
Men det beror också vem det är som besiktar o så.
Sen är det ju OLAGLIGT att trimma mer än 5%
//Johan
Jag besiktade min bil med följande:
Chip (Specialprogramerat)
Öppet KN-filter
Laddtrycksmätare vid högtalargallret på IB
Laddtryck på 1.1bar.
Dom sa inte ett dugg om det.
En polare besiktade sin 944:a med 4"avgassystem, lastbils IC, 3" rör från IC, o resten extremt byggt, dock orginal turbo och grenrör. Skulle inte gå igenom med ett aggregat från lastbil och ett extrackorrör
Märkligt att dom inte sa nått, dom fattade nog vad det va
Men det beror också vem det är som besiktar o så.
Sen är det ju OLAGLIGT att trimma mer än 5%
//Johan
[Volvo 945 LTT-96]
- Freddie
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
- Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
- Ort: Malmbäck
Adamocr här på forumet tog bort sin pysventil innan han skulle besiktiga, den laddade dock 0,9 ändå. Han fick igenom bilen med blankt papper och kommentaren: "Du kan ladda minst 1,2 iaf, det tål dem".
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;
MurranBoy skrev:Soundronner här på forumet fick nedslag när han besiktade. det får han utala sig om
Jag besiktade min bil med följande:
Chip (Specialprogramerat)
Öppet KN-filter
Laddtrycksmätare vid högtalargallret på IB
Laddtryck på 1.1bar.
Dom sa inte ett dugg om det.
En polare besiktade sin 944:a med 4"avgassystem, lastbils IC, 3" rör från IC, o resten extremt byggt, dock orginal turbo och grenrör. Skulle inte gå igenom med ett aggregat från lastbil och ett extrackorrör
Märkligt att dom inte sa nått, dom fattade nog vad det va
Men det beror också vem det är som besiktar o så.
Sen är det ju OLAGLIGT att trimma mer än 5%
//Johan
vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..
Löwen skrev: vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..
Nja, man måste ju regbesiktiga om man ökar effekten. om det är 5% vet jag inte men på papperna jag fått från mitt försäkringsbolag så står det att man inte får öka effekten mer än 30hk utan regbes. Gäller förmodligen min bil med 165hk org.
940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"
- Freddie
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
- Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
- Ort: Malmbäck
Adamocr skrev:Japp! Stämmer som freddie säger, va inga problem att få igenom min med 0,9 bars laddtryck. Va själv lite nervös vad besgubben skulle säga. Har ju 16T med vinklat avgas o 3" hela vägen oxå. Men det där kan nog va väldigt olika, men jag vet ju var jag ska besikta nästa år......
Jag som trodde att du skulle få ett par 2or. Jag var helt sen!
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala
-
- Övningskörning
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 27 feb 2007, 22:24
- Kör: 940
- Ort: Torslanda
jag va på besiktningen idag med en kundbil. Och så fråga dom när jag skulle besiktiga min bil...känner dom lite grann där på bilprovningen. Då sa jag de att jag får väl ställa ner laddtrycket innan... Då skratta han o fråga hur mkt laddar du då ca 1 bar med Chip...då sa han bara vem skulle orka bry sig hehe
Pascal Törnqvist -87
Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld
Volvo 944 LTT -96
Smick Smack Pommac...Öl e bättre
Chevrolet Beauville Van -87
Chevrolet Malibu -79 V8 Power Såld
Volvo 944 LTT -96
Smick Smack Pommac...Öl e bättre
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
och min första dieselbil var en 240 med vanlig sug-diesel, den rök så inåthelsike så jag var tvungen att ställa ner pumpen så den toppade inte mer än 70km/h på rakan, då gick den igenom rök-testet, men bes gubben blev sur som fan efter provturen, och sa att "du ska fan inte tro att du kan mygla dig igenom allt och bara skruva ner pumpen för att fuska dig igenom röktestet, nästa gång sätter jag föreläggande om regbesiktning för att du sänkt motoreffekten" jag blev bara så ställd av hans utspel så jag sa inte mer än "jaha?"
han hade väl stört sig på mig när jag åkte runt och rök ner överallt..
han hade väl stört sig på mig när jag åkte runt och rök ner överallt..
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
Precis! en sån 2:a är inte så rolig att få, för då måste man ju nästan återställa allt till original, när det är så luddigt förklarat.Kim J skrev:
Kanske är lite "för" försiktig av mig, men bättre det än att man får massa konstiga 2or om ändrad motoreffekt m.m.
Med vänliga hälsningar Kim
om man nu mot förmodan skulle råka ut för en gumme som vill sätta en sån 2:a så ska han specifiera vad det gäller, t.ex annat turboaggrerat, för högt laddtryck (måste mätas isåfall)
Löwen skrev:
vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..
Det är emissionsregler som gör att man inte får modifiera motorn, dvs all modifikation som förändrar utsläppen är olagligt, ex. chiptrim.
Enkelt uttryckt får du byta till en avgascertifierad motor som har 238Hk i originalutförande om du samtidigt monterar alla dess avgasrenande utrustning, ex kolkanister EGR, kat osv.
JE Jr skrev:Löwen skrev:
vem har sagt det?? varför är då 700 modellen godkänd för 235hk eller vad det är?? och så alla firmor som säljer trim chip är olagliga?? ska väll inte vara några problem och besikta bilen med ett lastbils agg heller, är ju som att sätta i andra tändstift än orginal.. går orginal prylen sönder så får man ju byta.. bara det inte blir mer effekt är vad bilen är godkänd för..
Det är emissionsregler som gör att man inte får modifiera motorn, dvs all modifikation som förändrar utsläppen är olagligt, ex. chiptrim.
Enkelt uttryckt får du byta till en avgascertifierad motor som har 238Hk i originalutförande om du samtidigt monterar alla dess avgasrenande utrustning, ex kolkanister EGR, kat osv.
Precis, de där gamla procentsiffrorna som det snackades om ovanför (10%) är egentligen en töjning av reglerna.
En nyare bil som är helbilsgodkänd får man ju egentligen inte skruva på något annat än originaldelar på, är det en äldre bil är reglerna slappare. Men sen är det ju som vanligt - allt hänger på besiktningsmannen. Om de ens upptäcker grejerna och om de i så fall bryr sig. När jag besiktade 940n sist satt det massa grejer i motorrummet som inte borde suttit där, men besiktningskillen var rätt ung och uppenbart bilintresserad, så han kollade mest runt av nyfikenhet. Tog en lite längre provtur än nödvändigt och flinade gott när han kom tillbaks.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Min 940 är besiktad som den står, fick nedslag på spricka påen bromsslang
(bytte då till stålomspunna)
inga problem.
Diskussionen ärdock ganska absurd då ALLT hänger på VEM som besiktar bilen.
om det är en riktig paragrafryttare, eller nån som tycker de är fränt med lite trim
//Erik
(bytte då till stålomspunna)
inga problem.
Diskussionen ärdock ganska absurd då ALLT hänger på VEM som besiktar bilen.
om det är en riktig paragrafryttare, eller nån som tycker de är fränt med lite trim
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
- Freddie
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1483
- Blev medlem: 23 apr 2005, 18:26
- Kör: 940, V70, Mondeo Mk4
- Ort: Malmbäck
Tur att en av besiktningsgubbarna här har en 945 med Sten Parner motor dekal och inte en S@@b...
http://www.garaget.org/?car=94454" onclick="window.open(this.href);return false;