Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hjullagret på min sambos 745GLT -89 pajade så jag åkte till Biltema och köpte ett nytt då jag själv köpt två hjullager på Biltema till min egen Volvo, som fungerat utmärkt. När vi packade upp lagret så var denna "konan/ringen/lagerbanan lös (röd pil):
På denna bilden (tagen från Mecas hemsida) ser man att denna lagerbanans nederdel sitter ända intill lagerbanan som sitter på baksidan. Men på vårt Biltema-lager är ju den lagerbanan lös och den går ju inte att få ända in där på grund av att det ligger ju en ring med lager-kulor och den verkar ha något mindre diameter än den lagerbanan men jag antar att den ska pressas ner där? Jag har testat men får inte rätt på det. Vad är fel och hur ska jag göra?
Lagret brummar och väsnas och jag tror att kullagerna pajat nu.
Ändrar topic. Du får inte bättre svar bara för att du skriver akut, heller inte snabbare svar. Dessutom står det så i lite för många trådar som du skapar så jag suddar bort det. Har du klagomål, ta det via PM isåfall.
Åk direkt tillbaka till Biltema och begär få ett nytt som är helt...
mvh
Robban
Har jag precis gjort. saken är att den lilla lagerbanan tydligen ska vara monterad/pressad i navet från början när man köper det. det är löst på biltemas lager för att man ska kunna fetta in dom. Hur pressar man in lagerbanan?
JAdu, när jag pressade på raka lager till vårat släp så använde jag en tryckpress som man mha oljetryck pressar ner lagret i spåret med men de lagren var hela från början.
Svårt att få det rakt tycker jag att det var ...
Har dock svårt att acceptera att de låter en del av lagret vara löst, tycker det på något sätt låter som tillverkningsfel ?
Tycker lager ska vara hela från början f, insmorda & klara liksom - bara hänga dit.
Fråga DA Bear , han bytte framhjulslager för ett tag sedan på sin och det var ett sådant där helt lager, jag har inte behövt göra det ännu tack och lov.
Inte mycket till hjälp men kan tyvärr inte bidra med mer än så..
JAdu, när jag pressade på raka lager till vårat släp så använde jag en tryckpress som man mha oljetryck pressar ner lagret i spåret med men de lagren var hela från början.
Svårt att få det rakt tycker jag att det var ...
Har dock svårt att acceptera att de låter en del av lagret vara löst, tycker det på något sätt låter som tillverkningsfel ?
Tycker lager ska vara hela från början f, insmorda & klara liksom - bara hänga dit.
Fråga DA Bear , han bytte framhjulslager för ett tag sedan på sin och det var ett sådant där helt lager, jag har inte behövt göra det ännu tack och lov.
Inte mycket till hjälp men kan tyvärr inte bidra med mer än så..
mvh
Robban
Saken är väl den att Biltema tar 499kr för hela satsen medan mekonomen, meca och andra tar ca 1500kr. Det är ju samma skit annars. Men man kanske ska lämna tillbaka lagret och köpa ett meca lager som sitter ihop från början. Jag trodde ju att det var jag som inte kunde mecka bil för att det det blev fel men nu fattar jag att det är inte mitt fel detta.
oavsett fabrikat på lagret så kan det ju naturligtvis bli så att innerbanorna är "lösa". På ett sånt här nav så är ytterbanan själva navet och sen hållaren med rullarna och sen innerbanan som monteras genom att bara lägga ner den. Olika fabrikat löser det olika och vissa är ihopmonterade så att innerbanorna hålls på plats och vissa inte. Självklart ska ett dylikt nav vara infettat från fabrik och färdigt för montage. Förklaringen från Biltema kan du därför se som irrelevant.
Anledningen att innerbanorna ligger ihop på vissa och ibland inte beror ju på hur och var axialspelet kontrolleras. Ibland är det bar aen distans mellan lagren som inte syns och då kan det vara en spalt och ibland så är lagerbanorna slipade så att de ligger an dikt utan distans.
Hade samma problem när jag bytte lager. Och det lagret köpte jag på mekonomen. För att få ihop det igen tryckte jag kulorna åt sidan då fick man ihop det.
Jag har bytt hjullagret nu till ett nytt färdigt från mekonomen. När jag skulle sätta fast oket så märkte jag att gängerna är sönder på en utav glidpinnarna. Jag spände så gott det gick och den andra glidpinnen sitter som den ska. Gängerna på skruven är också trasiga men den fäste endå halvbra.
Hur allvarligt är det om en utav dom sitter halvhårt? Jag tänkte åka och skaffa en fungerande glidpinne till helgen men vågar man köra i veckan med den som den är eller?
Lägger frågan här istället för att skapa en ny tråd...
Ska ha loss hjullagren fram för att komma åt värmesköldarna. Är på en 89:a, så med separat skiva å lager. I Haynes-manualen står att man ska ha på en ny mutter efteråt som håller alltihop, om man nu har isär det, men killen på den lokala volvo butiken trodde det skulle gå fint att återanvända den gamla (de hade inga nya hemma, så måste vänta tills måndag eftermiddag om jag ska ha nya)... Nån som har erfarenhet av detta?
(Det är alltså den stora 36mm-muttern i navet jag snackar om)
@ Da Bear: Det tog två öl, högpenetrerande å värmetåligt fett, några omgångar med gasolbrännaren samt ett sjuhelvetes bankande, men av kom den tillslut :banan:
@ Lars Bd: Bra tips! Loctite i gängorna blir det...