Trimmas --> mål 350 pollar
Trimmas --> mål 350 pollar
Tjernare !
Har köpt ett avstannat projekt (-84 760 TIC kaross)
Min bror byggde en B23ET med 399,2 hästar [ni har säkert hört om den ] o jag är ju efter nått liknande
!
Tänkte inte följa hans gamla recept riktigt utan nått liknande de här :
FK block balanserad/viktad o-ringad
Vx3 kam eller K-kam ?
40/46 40/48 ventiler ?
531 topp max portad
940 grenrör med vilken turbo?
Svanhalsinsug
Gröna R-spridare
marinvev?
BMW Kläppa
Race intercooler
H- profil stakar?
kolvar?
M90 låda med sinter lamell (förstärka 3:an)
Sachs racing koppling
Ska bygga en slitstark ardennermotor som håller i ur o skur !
Karossen består av tex: Bilstein dämpare/sänkningssats, Dana diff osv.
I bromsvägg tänkte jag mig slitzade skivor med "race" belägg (förslag?) och annan riktigt bra bromsolja (förslag?)
De var nog allt..de med ? är jag osäker på så ni får gärna komma med förslag!
MVH Åkerman
Har köpt ett avstannat projekt (-84 760 TIC kaross)
Min bror byggde en B23ET med 399,2 hästar [ni har säkert hört om den ] o jag är ju efter nått liknande
!
Tänkte inte följa hans gamla recept riktigt utan nått liknande de här :
FK block balanserad/viktad o-ringad
Vx3 kam eller K-kam ?
40/46 40/48 ventiler ?
531 topp max portad
940 grenrör med vilken turbo?
Svanhalsinsug
Gröna R-spridare
marinvev?
BMW Kläppa
Race intercooler
H- profil stakar?
kolvar?
M90 låda med sinter lamell (förstärka 3:an)
Sachs racing koppling
Ska bygga en slitstark ardennermotor som håller i ur o skur !
Karossen består av tex: Bilstein dämpare/sänkningssats, Dana diff osv.
I bromsvägg tänkte jag mig slitzade skivor med "race" belägg (förslag?) och annan riktigt bra bromsolja (förslag?)
De var nog allt..de med ? är jag osäker på så ni får gärna komma med förslag!
MVH Åkerman
mit tipps.
försök hitta ett B230FX block från -93 o frammåt (med oljekylda kolvar)
K kamen ger mer effekt på toppen, bra om det är raktfram åka du är ute efter, VX3 kammen skulle jag satsa på om bilen skall gå mäst på gata, lite läger effekt men längre ner i rigistret, mer lättkörd till vardags.
klarar dig på original ventiler o en lättaer portning.
ett helt o portat 940 grenrör funkar fint.
funkar bra emd original insug.
spridarna blir lite små kanske, antingen större elelr högre soppatryck, (ny pump ett måste)
marinvev lite överdrivet, men ger mer vrid i botten o mellanrigister, trevligt på en gatmotor, men dyrt.
BMW LMM med volvo elektronik funkar bra (antar att det är motronic du tänkt köra med).
IC finns det många billiga kinatilverkade nu som verkar funka klockrent (typ dom som KL racing säljer)
H profilstakar fårn SPM billiga o bra om man har tillgång till verksta o kan göra det sista jobbet på dom, framförallt har man lite mer att bygga vidare på senare + en stabilare o driftsäkrare bottendel, vilket alltid är trevbligt.
original kolvarna räcker LÅNGT.
Minst en M90 låda, personligen skulle ja satsa på nån BMW låda om bilen skall användas på gata, eller nån jänkeautomat om den (nästan) bara skall gå på strippen.
personligen tycker5 jag organiska lameller är skönare att köra med än sinter, mycke mer lättkörda i vardagstrafik.
så skulle jag satsa på bygget.
mvh Erik
försök hitta ett B230FX block från -93 o frammåt (med oljekylda kolvar)
K kamen ger mer effekt på toppen, bra om det är raktfram åka du är ute efter, VX3 kammen skulle jag satsa på om bilen skall gå mäst på gata, lite läger effekt men längre ner i rigistret, mer lättkörd till vardags.
klarar dig på original ventiler o en lättaer portning.
ett helt o portat 940 grenrör funkar fint.
funkar bra emd original insug.
spridarna blir lite små kanske, antingen större elelr högre soppatryck, (ny pump ett måste)
marinvev lite överdrivet, men ger mer vrid i botten o mellanrigister, trevligt på en gatmotor, men dyrt.
BMW LMM med volvo elektronik funkar bra (antar att det är motronic du tänkt köra med).
IC finns det många billiga kinatilverkade nu som verkar funka klockrent (typ dom som KL racing säljer)
H profilstakar fårn SPM billiga o bra om man har tillgång till verksta o kan göra det sista jobbet på dom, framförallt har man lite mer att bygga vidare på senare + en stabilare o driftsäkrare bottendel, vilket alltid är trevbligt.
original kolvarna räcker LÅNGT.
Minst en M90 låda, personligen skulle ja satsa på nån BMW låda om bilen skall användas på gata, eller nån jänkeautomat om den (nästan) bara skall gå på strippen.
personligen tycker5 jag organiska lameller är skönare att köra med än sinter, mycke mer lättkörda i vardagstrafik.
så skulle jag satsa på bygget.
mvh Erik
har du tänkt bygga en motor som håller, köp riktiga stakar (SPM eller verdi..)
SPM e ju rätt billiga, bara 12-1300 nånting styck.
En del har ju varit lite ovala i lilländan har jag för mig, å alla har inte haft exakt samma vikt.
Tror det är de som JaJsEn menar. Så man bör räkna in en kontroll av detta i priset på dem.
På en rak 4cylmotor är inte balans så jätteviktigt, men ska du varva mycket är det bra om allt är balanserat.
Vad för sprut / turbo skall du använda?
SPM e ju rätt billiga, bara 12-1300 nånting styck.
En del har ju varit lite ovala i lilländan har jag för mig, å alla har inte haft exakt samma vikt.
Tror det är de som JaJsEn menar. Så man bör räkna in en kontroll av detta i priset på dem.
På en rak 4cylmotor är inte balans så jätteviktigt, men ska du varva mycket är det bra om allt är balanserat.
Vad för sprut / turbo skall du använda?
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
problemet emd SPM:s stakar är att dom i vissa fall inte levererats färdigtillverkade (har förmig det oftast var lilländan som inte stämde) så man får ta dom till en mekanisk verksta o brotha upp kolvbultshålet till rätt diameter, annars riskerar men kolvbultshaveri = inte kul
dom är billiga o bra, men kan behöva fixas till, kostar inte många slantar med rätt kontakter.
viktning o ballansering är aldrig fel, skit sam vilken motor det sitter, personligen så tycker ja det är viktigare i en 4:a än en 6:a.
om du skriver lite emr vad bilen skall användas til lså är det lättare att hjälpa till. krav på hållbarhet eller ekonomi.
mvh Erik
dom är billiga o bra, men kan behöva fixas till, kostar inte många slantar med rätt kontakter.
viktning o ballansering är aldrig fel, skit sam vilken motor det sitter, personligen så tycker ja det är viktigare i en 4:a än en 6:a.
om du skriver lite emr vad bilen skall användas til lså är det lättare att hjälpa till. krav på hållbarhet eller ekonomi.
mvh Erik
Okay då är jag med!
Bilen ska framför allt gå på gata ..Och detta är INGET budget bygge utan det jag vill ha i slutändan är en stark och hållbar motor med mycket pulver i !
Vilken turbo rekommendera ni till 940 rör?
Vilka bromsbelägg är bra o hållbara till dessa krafter?
Bromsolja?
Allt vad jag kom på just nu!
Tack på förhand //Åkerman
Bilen ska framför allt gå på gata ..Och detta är INGET budget bygge utan det jag vill ha i slutändan är en stark och hållbar motor med mycket pulver i !
Vilken turbo rekommendera ni till 940 rör?
Vilka bromsbelägg är bra o hållbara till dessa krafter?
Bromsolja?
Allt vad jag kom på just nu!
Tack på förhand //Åkerman
Hmm.....
Jag förstår inte varför man lägger 30-40k på specialdelar till en motor och sen tänker köra med original motorstyrsystem?! .....med en gammal trög hitlerkläppa till på köpet!!!
Nej....ett eftermarknadssprut kommer högt upp på min lista!
De senaste MS, färdigbyggda med alla nya features ligger på under £300!
Sen använder man i stort sett alla originalgivare som redan finns på motorn. Bara TPS som saknas (som man plockar från en 850)
Jag förstår inte varför man lägger 30-40k på specialdelar till en motor och sen tänker köra med original motorstyrsystem?! .....med en gammal trög hitlerkläppa till på köpet!!!
Nej....ett eftermarknadssprut kommer högt upp på min lista!
De senaste MS, färdigbyggda med alla nya features ligger på under £300!
Sen använder man i stort sett alla originalgivare som redan finns på motorn. Bara TPS som saknas (som man plockar från en 850)
/ Pacman
hybrid kommer ifrån att de tär just en hybrid, delar fron olika aggrigat.
kompressordeln plockas ifrån en lastbils turbo som heter T04 o avgasdelen samt turbin o axel plockas ifrån en personbilsturbo som heter TB03 (sitter original på dom flästa -80 turbo personbilar, blandannat volvo o saab) avgasdelen finns i olika A/R förhållande, vilket som är bäst beror på vem du frågar o vad agget skall sitta på för bil.
kan hålla med om att ett MS troligtvis hadde suttit fint på denna bilen, blir billigare i längden än att mappa om originalboxen varje gång som man uppgraderat. men skall man bara bygga denna motorn snabbt o lätt så kan en mappning av originalsystemet vara att föredra.
LMM så kan du ta en från en BMW med stora 6:an (3.5l) t ex. 535 o 735 vilket styrsystem dom använder är skit sam, du får byta ut elektroniken till det som sitter i din original LMM endå för at de ska funka bra.
mvh Erik
kompressordeln plockas ifrån en lastbils turbo som heter T04 o avgasdelen samt turbin o axel plockas ifrån en personbilsturbo som heter TB03 (sitter original på dom flästa -80 turbo personbilar, blandannat volvo o saab) avgasdelen finns i olika A/R förhållande, vilket som är bäst beror på vem du frågar o vad agget skall sitta på för bil.
kan hålla med om att ett MS troligtvis hadde suttit fint på denna bilen, blir billigare i längden än att mappa om originalboxen varje gång som man uppgraderat. men skall man bara bygga denna motorn snabbt o lätt så kan en mappning av originalsystemet vara att föredra.
LMM så kan du ta en från en BMW med stora 6:an (3.5l) t ex. 535 o 735 vilket styrsystem dom använder är skit sam, du får byta ut elektroniken till det som sitter i din original LMM endå för at de ska funka bra.
mvh Erik
JaJsEn skrev:
kan hålla med om att ett MS troligtvis hadde suttit fint på denna bilen, blir billigare i längden än att mappa om originalboxen varje gång som man uppgraderat. men skall man bara bygga denna motorn snabbt o lätt så kan en mappning av originalsystemet vara att föredra.
mvh Erik
Ett MS är idag helt överlägset ett gammalt Motronic!
-Motsvarande mappar för bränsle och tändning (12x12 punkter för vardera med egendefinierade referenspunkter)
-Helt mappbar laddtrycksstyrning med 6x6 punkters kurva
-Launchcontrol med massor av inställingsmöjligheter för t.ex ALS
-Möjlighet att mappa två helt olika konfigurationer och sen skifta med en brytare på instrumentbrädan, t.ex till olika bränslen el olika förare
-Stegbara spridare, dvs kör dubbla spridare på höglast men bara enkla på låglast.
-Förberedd för bredbandslambda, både för mappning och för fast montering med Target-AFR closedloop-reglering (6x6 punkter)
/ Pacman
pacman skrev:JaJsEn skrev:
kan hålla med om att ett MS troligtvis hadde suttit fint på denna bilen, blir billigare i längden än att mappa om originalboxen varje gång som man uppgraderat. men skall man bara bygga denna motorn snabbt o lätt så kan en mappning av originalsystemet vara att föredra.
mvh Erik
Ett MS är idag helt överlägset ett gammalt Motronic!
-Motsvarande mappar för bränsle och tändning (12x12 punkter för vardera med egendefinierade referenspunkter)
-Helt mappbar laddtrycksstyrning med 6x6 punkters kurva
-Launchcontrol med massor av inställingsmöjligheter för t.ex ALS
-Möjlighet att mappa två helt olika konfigurationer och sen skifta med en brytare på instrumentbrädan, t.ex till olika bränslen el olika förare
-Stegbara spridare, dvs kör dubbla spridare på höglast men bara enkla på låglast.
-Förberedd för bredbandslambda, både för mappning och för fast montering med Target-AFR closedloop-reglering (6x6 punkter)
Har Tänkt över det här med spruten o överväger till MS som verkar riktigt bra [nån sida man kan läsa om det?] vem säljer MS?
En till fråga: Mapsensor eller LMM ? nån som kan berätta mer ingående om vad en mapsensor är?
Tack för all hjälp o tips!!
MVH Åkerman
självklart är ju ett MS att föredra, ett ems. är alltid att föredra, men om man snabbt o billigt skall slänga ihop en rolig bil så är det värt att överväga mappning av original systemet, kostar va 5000:- o det får du inte ett komplett MS för.
+ att det tar tid att få ett MS att lira 100% o om man inte kan mappa själv så måste det lämnas bort vilket kostar endå mer.
mvh Erik
+ att det tar tid att få ett MS att lira 100% o om man inte kan mappa själv så måste det lämnas bort vilket kostar endå mer.
mvh Erik
MS kan du läsa om på http://www.ms-nordic.tk/
mappsensor är att föredra, ju mindre skit som är ivägen för luften, desto lättare tar den sig in.
en mappsensor är en trycks mätare som mäter trycket i insuget (och tillsammans med en temp mätare, oxå i insuget, ersätter LMM)
mvh Erik
mappsensor är att föredra, ju mindre skit som är ivägen för luften, desto lättare tar den sig in.
en mappsensor är en trycks mätare som mäter trycket i insuget (och tillsammans med en temp mätare, oxå i insuget, ersätter LMM)
mvh Erik
Volvo T skrev:
Ska bygga en slitstark ardennermotor som håller i ur o skur !
Volvo T skrev:
Bilen ska framför allt gå på gata ..Och detta är INGET budget bygge utan det jag vill ha i slutändan är en stark och hållbar motor med mycket pulver i !
Jag kanske har missuppfattat allt, men med ovan kommentarer i åtanke så känns inte ett OEM-sprut särskilt intressant.
/ Pacman
jo, men ett mappat original är inte så hemskt som så många tror, men visst, sam sagt ett EMS är alltid att föredra, e lite trött på alla som klagar på original systemen, dom funkar ju bra igentligt.
satsa på ett MS eller VEMS köp färdigbyggt om du vill ha det bekvämt elelr inte är så haj på elektronik, klart värt det.
mvh Erik
satsa på ett MS eller VEMS köp färdigbyggt om du vill ha det bekvämt elelr inte är så haj på elektronik, klart värt det.
mvh Erik
-
- Övningskörning
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 15 maj 2006, 16:05
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
ja ja men menkostar lite mer.
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
m s n o r d i c . m i n e . n u
gå in o kolla där på säljes..eller skriv på köpes!
Jag skall nog köra med Nira sprut ist..
Ser det som en investering ..jag ska liksom inte sälja bilen/motorn precis efter den e färdig..utan detta är en bil jag kommer ha länge!
gå in o kolla där på säljes..eller skriv på köpes!
Jag skall nog köra med Nira sprut ist..
Ser det som en investering ..jag ska liksom inte sälja bilen/motorn precis efter den e färdig..utan detta är en bil jag kommer ha länge!
- Kaos
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
- Kör: Daff 343 ;)
- Ort: Mariestad
- Kontakt:
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se
Volvo T skrev:Tack för all hjälp!!
Hur funkar FK original turbo stakar o kolvar vid dessa krafter?
Och hur mycket kan ett FK block och en 531 topp gå på??
tack på förhand //Åkerman
Stakarna klarar sig bra runt 500hk OM (bara om) man har en bra byggd bottendel och håller sig borta från knackningar / spikningar. Annars bör man överväga att köpa t.ex. h-pofilstakar vid effektuttag över 350hk.
Original kolvar räcker gott och väl upp till 500hk.
Fräscht FK/FT-block = ca 2000 :-
Fräsch 531-topp = 2000 - 3000 :-
500 HK med orginal FK/FT-stakar???
ute och cyklar?
Iof är det inte hästarna som dödar, utan vridet...
Jag vill påstå att dom inte håller. Finns det någon som bänkat 500 hk med orginalstakar?
isåfall vill jag veta hur "länge" den motorn höll med det effektuttaget.
ute och cyklar?
Iof är det inte hästarna som dödar, utan vridet...
Jag vill påstå att dom inte håller. Finns det någon som bänkat 500 hk med orginalstakar?
isåfall vill jag veta hur "länge" den motorn höll med det effektuttaget.
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!