Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Usch! Jag har samma problem, min är helt död nu. Har kollat felkoder på bilen idag och den enda felkoden jag får fram är 3-1-1 = Ingen signal från hastighetsmätaren.
Frågan är ju om det är givaren i bakaxeln eller i instrumenthuset. Alla andra instrument finkar hur bra som helst ju. Tillochmed tankmätaren!
jag ska testa med en kompis panel snart, skall också byta kabelbiten mellan axel och kaross då denna finns att köpa löst. I sista hand blir det till att testa en annan givare.
det jag menade var att om felet ligger i det blå kretskortet och inte i själva mätaren så är det ju både enklare och billigare att löda över det skadade området...
som i mitt fal, där glappade plus-matningen till varningslamporna... det var lite läbbigt att åka med och inte veta om dom fungerade eller ej, och då även om generatorn laddade eller ej... löstes enkelt genom att löda en kabel på plusmatningens källa och förbi det skadade området...
kolla upp på baksidan av kortet varifrån mätaren får ström/signaler ifrån och följ dessa "banor" till dess ände... hittat du nånting som ser lite "ärjat" eller skadat ut så ta fram lödpennan, lödtenn och en kabelsnutt och hitta nåra tennklumpar du kan sätta sladden imellen (på samma "bana" så strömmen kan ta en annan väg)
om man köper ny mätare så byter man ju kilometermätaren också.. vad säger de då på besiktningen egentligen? då har man ju ingen koll på hur långt bilen gått?
SAAB rostar, BMW rasar, VOLVO är det enda som håller när man gasar!
om man köper ny mätare så byter man ju kilometermätaren också.. vad säger de då på besiktningen egentligen? då har man ju ingen koll på hur långt bilen gått?
Dem ställer dem som man vill ha dem, man kan få en "ny" mätare med samma mital som sin gammla, så det är inga problem.
Jag har lämmnat in 2st mätare till en firma i Sthlm, men båda har pajat på trippmätarn nu
Nu har vi funnit ett perfekt sätt att reparera detta om felet ligger i Instrumenten som det OFTAST gör på dessa 88B-90 med VDO-instrument.
Har hört oss runt lite har i GBG och funnit en firma som han helt enkelt lämnar in bilen till så fixar de felet under 1000:-. Troligen löder de om ett par "välkända" lödningar.
Felet ligger oftast dessutom inte i själva hastighetsmätaren utan i kretskortet som sitter bakom hela panelen. Så man behöver/det hjälper inte att byta ut mätaren...