hastighetsmätarproblem i ännu en tråd
hastighetsmätarproblem i ännu en tråd
Ja, jag har sökt men ej funnit svaret. många antydningar men inget riktigt svar i klartext.
Mitt problem är: Hastighetsmätaren och därmed också trip/km-räknaren fungerar lite då och då. När den funkar visar den rätt och ligger stadigt. Bensinmätaren funkar finfint.
Jag har läst i gamla trådar om antingen kabeln mellan ABS/hastighetsgivare kan vara paj, dåliga lödningar bak på instrumentet eller givaren paj.
Hur har ni som löst problemet faktiskt löst det? Vad är det för lödningar som lötts om? Var satt kabelbrottet? Berätta allt.
Hur tar man loss instrumenthuset egentligen?
Alla mina frågor rör bilen i signaturen
Mitt problem är: Hastighetsmätaren och därmed också trip/km-räknaren fungerar lite då och då. När den funkar visar den rätt och ligger stadigt. Bensinmätaren funkar finfint.
Jag har läst i gamla trådar om antingen kabeln mellan ABS/hastighetsgivare kan vara paj, dåliga lödningar bak på instrumentet eller givaren paj.
Hur har ni som löst problemet faktiskt löst det? Vad är det för lödningar som lötts om? Var satt kabelbrottet? Berätta allt.
Hur tar man loss instrumenthuset egentligen?
Alla mina frågor rör bilen i signaturen
kör 945T aut och 945T man, 1998
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
lossa kabeln på bakaxeln, och testa mäta kanske, eller kolla om du ser nått brott rent visuellt.. glappkontakt bakom instrumentet?
såhär lossar du instrumentet på din 740 '92 med 940instrument:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=20098
//Erik
såhär lossar du instrumentet på din 740 '92 med 940instrument:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=20098
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
hastighetsmätare
tjaa brukar fela i sj hasteghetsmätaren e ett vanligt fel när den dör testa o knacka lete på instrumentet e de de så e de glappis i mätarn du har 4 stift som går in försök att se vilket som e dåligt lött sedan e de bvara å löda dit den
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Re: hastighetsmätare
GLT_RACING skrev:tjaa brukar fela i sj hasteghetsmätaren e ett vanligt fel när den dör testa o knacka lete på instrumentet e de de så e de glappis i mätarn du har 4 stift som går in försök att se vilket som e dåligt lött sedan e de bvara å löda dit den
Det är precis så det är för mig! Min hastighetsmätare funkar kanon när bilen är kall (Inte för att det har nåt att göra med det men). Sen slutar den helt plötsligt fungera efter en stunds körning. Då ger man instrumentpanelen en liten smäll så hoppar den igång igen å kan gå hur länge som helst...
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
ABS lampan är urplockad av tidigare ägare. Iaf så tänds den inte på andra läget och ABS funkar ej.
ska ta ur instrumentet o kolla lite.
nån som vet hur man lossar kontakten på givaren?
nån som vet om kabeln som går från givaren och som försvinner in i bilen ungefär vid tankarmaturen är delad nånstans eller måste man skarva om man ska sätta en ny kabelbit sista biten?
ska ta ur instrumentet o kolla lite.
nån som vet hur man lossar kontakten på givaren?
nån som vet om kabeln som går från givaren och som försvinner in i bilen ungefär vid tankarmaturen är delad nånstans eller måste man skarva om man ska sätta en ny kabelbit sista biten?
kör 945T aut och 945T man, 1998
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Du säger att ABS-lampan är urplockad för att den lyste hela tiden. Det tycker jag ökar sannolikheten att den bakre givaren är paj. Det kanske räcker med att byta den och få en fungerande ABS som bonus.
Givaren testas enklast med att du kopplar isär kontaktstycket närmast givaren och mäter resistansen. Om jag inte missminner mig ska den vara ca 1 kohm.
Men nu när du väl är inne i mätaren kan du ta kolven och värma på alla större lödöar, t.ex de som går till stegmotorn (vägmätarna) och kontaktstycket bak.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Givaren testas enklast med att du kopplar isär kontaktstycket närmast givaren och mäter resistansen. Om jag inte missminner mig ska den vara ca 1 kohm.
Men nu när du väl är inne i mätaren kan du ta kolven och värma på alla större lödöar, t.ex de som går till stegmotorn (vägmätarna) och kontaktstycket bak.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
Stoppa in en lampa i platsen för ABS-varningen i instrumentpanelen. Om lampan tänds direkt när du har startat motorn är det förmodligen fel i ABS-styrenheten men tänds den först när bilen har börjat rulla är det sannolikt en givare som har gett upp. I ditt fall förhoppningsvis den bakre!
Mät sedan upp bakre givaren och se att den inte är trasig eller glappar. Jag hade själv problem med en av de främre givarna och hittade tips på Brickboard.
Mät sedan upp bakre givaren och se att den inte är trasig eller glappar. Jag hade själv problem med en av de främre givarna och hittade tips på Brickboard.
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
-
- Övningskörning
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 13 dec 2004, 19:05
- Ort: Stockholm
micael skrev:Men om det är glappkontakt kan det vara svårt att mäta fram!
Dra i kablarna vid givaren bak.
Fjädrar gummit så är ju kabeln av innuti.
Men kan fortfarande ha kontakt vid vissa tillfällen.
Stämmer!
Det bästa beviset för bakre givaren är om ABS-lampan tänds samtidigt som hastighetsmätaren dör.
Givaren mäter du upp genom att ta en multimeter, ställa in den på motståndsmätning (vredet på ett värdet närmast högre än 1 kohm) och se om du får ett värde kring 1 kohm. Om inte, prova att rycka i kablarna samtidigt som du mäter.
Att skicka en spänning till mätaren är knepigare för det kräver en tongenerator, och det tror jag inte att du har!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
B234F: Livet börjar vid 4000 rpm...
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
micael skrev:Volvoracing skrev:Var sitter givaren på bakaxeln? Är det den där kontakten man kan se som sitter rakt på om kollar rakt baifrån?
ja..
på klumpen liksom.
Så det är givaren du ser..
Ok, misstänkte att det var den. Ska kolla om den glappar jag oxå då, fast jag misstänker starkt att mitt fel inte ligger där. För min mätare funkar lite då och då. Men om den slutar att fungera kan det gå bra att ge brädan en liten smäll uppifrån så KAN den hoppa igång, men inte alltid.
VOLVO 940 TURBO -96
idag körde jag först ca 7 mil, mätaren funkade ej. stod parkerad i 5 minuter, körde sen ca 2 mil och mätaren började hoppa från död upp till först ca 40 sen högre o högre och efter 2 mil till funkade den klockrent. fungerade hela vägen hem. stod sen parkerad 5 minuter till och därefter fungerade den inte. hoppade bara till nån gång men oftast funkade den inte.
instrumentet, kabeln eller givaren som e paj?
instrumentet, kabeln eller givaren som e paj?
kör 945T aut och 945T man, 1998