Hastighetsmätaren 740 -88 lever ibland?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Hastighetsmätaren 740 -88 lever ibland?
Jag har ju en 740-88b gl.
Har antagligen vdo mäteren som jag fattat det.
Men den kommer igång först efter flera kilometer.
Hade ute den igår och smörjde upp med kontakspray utan resultat.
Så vad gör man? Har snart besiktning o allt.?
Mvh
Jacob
Har antagligen vdo mäteren som jag fattat det.
Men den kommer igång först efter flera kilometer.
Hade ute den igår och smörjde upp med kontakspray utan resultat.
Så vad gör man? Har snart besiktning o allt.?
Mvh
Jacob
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Usch! Jag har samma problem, min är helt död nu. Har kollat felkoder på bilen idag och den enda felkoden jag får fram är 3-1-1 = Ingen signal från hastighetsmätaren.
Frågan är ju om det är givaren i bakaxeln eller i instrumenthuset. Alla andra instrument finkar hur bra som helst ju. Tillochmed tankmätaren!
Frågan är ju om det är givaren i bakaxeln eller i instrumenthuset. Alla andra instrument finkar hur bra som helst ju. Tillochmed tankmätaren!
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Domino skrev:finns tyvärr ett ganska vanligt problem med kretskorten bakom instrumentpanelen som orsakar detta. billigaste åtgärd: köp en ny panel.
har 2 kompisar som drabbats av just detta nyligen.
kanske går som en flunsa...
Japp, det är något som drabbar nästan alla 740 modeller!
VOLVO 940 TURBO -96
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=20255
jag ska testa med en kompis panel snart, skall också byta kabelbiten mellan axel och kaross då denna finns att köpa löst. I sista hand blir det till att testa en annan givare.
jag ska testa med en kompis panel snart, skall också byta kabelbiten mellan axel och kaross då denna finns att köpa löst. I sista hand blir det till att testa en annan givare.
kör 945T aut och 945T man, 1998
billigaste är väl ändå att löda över det skadade områdetDomino skrev:finns tyvärr ett ganska vanligt problem med kretskorten bakom instrumentpanelen som orsakar detta. billigaste åtgärd: köp en ny panel.
har 2 kompisar som drabbats av just detta nyligen.
kanske går som en flunsa...
Volvo 940 Turbo -92
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
det jag menade var att om felet ligger i det blå kretskortet och inte i själva mätaren så är det ju både enklare och billigare att löda över det skadade området...
som i mitt fal, där glappade plus-matningen till varningslamporna... det var lite läbbigt att åka med och inte veta om dom fungerade eller ej, och då även om generatorn laddade eller ej... löstes enkelt genom att löda en kabel på plusmatningens källa och förbi det skadade området...
kolla upp på baksidan av kortet varifrån mätaren får ström/signaler ifrån och följ dessa "banor" till dess ände... hittat du nånting som ser lite "ärjat" eller skadat ut så ta fram lödpennan, lödtenn och en kabelsnutt och hitta nåra tennklumpar du kan sätta sladden imellen (på samma "bana" så strömmen kan ta en annan väg)
som i mitt fal, där glappade plus-matningen till varningslamporna... det var lite läbbigt att åka med och inte veta om dom fungerade eller ej, och då även om generatorn laddade eller ej... löstes enkelt genom att löda en kabel på plusmatningens källa och förbi det skadade området...
kolla upp på baksidan av kortet varifrån mätaren får ström/signaler ifrån och följ dessa "banor" till dess ände... hittat du nånting som ser lite "ärjat" eller skadat ut så ta fram lödpennan, lödtenn och en kabelsnutt och hitta nåra tennklumpar du kan sätta sladden imellen (på samma "bana" så strömmen kan ta en annan väg)
Volvo 940 Turbo -92
-
- Uppkörning
- Inlägg: 449
- Blev medlem: 25 dec 2004, 23:15
- Ort: Boden
jesper13 skrev:nån som vet var man löder? lägg gärna upp en bild om det finns.
jag tog ur min mätare och lödde om några lödningar som såg tveksamma ut men utan resultat.
Jag vet ej vart exakt, men jag kollade alla lödpunkter o värmde på dom. Fast iofs så var det på tankmätaren och den började fungera.
I ride with the best, i die with the best / Team Volvo.
Old Volvos never die they only go faster.
Old Volvos never die they only go faster.
var det fler mätare som la av samtidigt?740Wennberg skrev:jesper13 skrev:nån som vet var man löder? lägg gärna upp en bild om det finns.
jag tog ur min mätare och lödde om några lödningar som såg tveksamma ut men utan resultat.
Jag vet ej vart exakt, men jag kollade alla lödpunkter o värmde på dom. Fast iofs så var det på tankmätaren och den började fungera.
Volvo 940 Turbo -92
om man köper ny mätare så byter man ju kilometermätaren också.. vad säger de då på besiktningen egentligen? då har man ju ingen koll på hur långt bilen gått?jesper13 skrev:http://www.blocket.se/view/4757902.htm? ... c=1&city=0
SAAB rostar, BMW rasar, VOLVO är det enda som håller när man gasar!
algoe skrev:om man köper ny mätare så byter man ju kilometermätaren också.. vad säger de då på besiktningen egentligen? då har man ju ingen koll på hur långt bilen gått?jesper13 skrev:http://www.blocket.se/view/4757902.htm? ... c=1&city=0
Dem ställer dem som man vill ha dem, man kan få en "ny" mätare med samma mital som sin gammla, så det är inga problem.
Jag har lämmnat in 2st mätare till en firma i Sthlm, men båda har pajat på trippmätarn nu
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
Nu har vi funnit ett perfekt sätt att reparera detta om felet ligger i Instrumenten som det OFTAST gör på dessa 88B-90 med VDO-instrument.
Har hört oss runt lite har i GBG och funnit en firma som han helt enkelt lämnar in bilen till så fixar de felet under 1000:-. Troligen löder de om ett par "välkända" lödningar.
Felet ligger oftast dessutom inte i själva hastighetsmätaren utan i kretskortet som sitter bakom hela panelen. Så man behöver/det hjälper inte att byta ut mätaren...
Har hört oss runt lite har i GBG och funnit en firma som han helt enkelt lämnar in bilen till så fixar de felet under 1000:-. Troligen löder de om ett par "välkända" lödningar.
Felet ligger oftast dessutom inte i själva hastighetsmätaren utan i kretskortet som sitter bakom hela panelen. Så man behöver/det hjälper inte att byta ut mätaren...
VOLVO 940 TURBO -96
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2973
- Blev medlem: 10 nov 2003, 07:41
- Kör: Volvo 940 TURBO -96
- Ort: Gråbo
jesper13 skrev:vad är det för firma?
www.kgk.se
De verkar vara bra på detta efter vad vi hört. Både Spanarn och jag ska lämna våra bilar dit troligen =)
VOLVO 940 TURBO -96