Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av Lehto »

w300i skrev: Men jag kom på en till grej,måste man köpa en ställbar bränsletrycksregulator när man köper de anpassade chippet för 3" Luftmassemätare och 968 spridare eller löser chippet det så originalet funkar?
Det beror väl på dem som har gjort chippet, om dem gjort det för att köra spridarna enligt spec 3.8 bar eller har kvar original trycket 3.0 bar.
Sen är väl egentligen 3" LMM för liten för 968 spridare @ 3.8 bar. Om jag ine kommer ihåg fel.
940 Turbo brukis: Bild

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EmEss »

Lägg inga pengar på en bränsletrycksregulator. Orginal regulatorn är kanon! 3 Bar räcker långt. Det är bättre att ha större spridare än öka soppatryck tycker jag.

Lägg stålarna på en bredbandslambdasond och mätare!

Till 3"lmm är 453cc/min lagom om du hade 337cc/min orginal. Men det kan man kompensera för på chippet. Men chippen gör inte det automatiskt.

En 3"lmm kan mäta mer luft än vad 968 spridarna behöver.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EmEss skrev:Lägg inga pengar på en bränsletrycksregulator. Orginal regulatorn är kanon! 3 Bar räcker långt. Det är bättre att ha större spridare än öka soppatryck tycker jag.

Lägg stålarna på en bredbandslambdasond och mätare!

Till 3"lmm är 453cc/min lagom om du hade 337cc/min orginal. Men det kan man kompensera för på chippet. Men chippen gör inte det automatiskt.

En 3"lmm kan mäta mer luft än vad 968 spridarna behöver.
Så om jag byter spridarna till 968 spridare och 3" Luftmassemätare och köper ett anpassat chip för de så behöver jag inte höja bränsletrycket?

Hur högt ladd kan man köra med utan att höja bränsletrycket? Skulle 1.5-1.6 bar räcka för ca 300hk eller måste man upp lite till?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av Moto-XXX »

Det beror ju på vad chippet är anpassat för, men de flesta chip som är anpassade för 968-spridarna är nog anpassade för just 3,8 bar.
På 3 bar ger 968-spridarna 413cc.
En ombyggnadssats för att göra bränsletrycksregulatorn ställbar kostar inte så mycket. Jag kör en från alutech.se och den kostar 775kr.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

Okay då här jag lite mer att gå på :)

Hittade förresten en annons på Tradera på 5st 968 spridare för 599:- och säljaren har 4.6 i snittbetyg,så man blev ju väldigt sugen,men samtidigt vill jag ju inte ha några kopior som kanske inte funkar alls som dom ska... Ta gärna en koll på länken http://www.tradera.com/item/302352/2075 ... l-injector" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det för bra för att vara sant eller ska man chansa? Ni som vet hur äkta 968 ser ut,kan ni se om det är rätt färg på dessa? Dom flesta på nätet verkar överens om att äkta 968 är riktigt gröna,medans kopiorna ser lite tråkigare ut i färgen.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av Lehto »

w300i skrev:Okay då här jag lite mer att gå på :)

Hittade förresten en annons på Tradera på 5st 968 spridare för 599:- och säljaren har 4.6 i snittbetyg,så man blev ju väldigt sugen,men samtidigt vill jag ju inte ha några kopior som kanske inte funkar alls som dom ska... Ta gärna en koll på länken http://www.tradera.com/item/302352/2075 ... l-injector" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det för bra för att vara sant eller ska man chansa? Ni som vet hur äkta 968 ser ut,kan ni se om det är rätt färg på dessa? Dom flesta på nätet verkar överens om att äkta 968 är riktigt gröna,medans kopiorna ser lite tråkigare ut i färgen.
Bara för bilden ser rätt ut så behöver det ju inte vara just dem spridarna du får som är på bilden.
Det är nog för bra för att vara sant. 120:- per spridare? NJAA
940 Turbo brukis: Bild

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EmEss »

Nu har jag dålig koll på hur andra säljer chip till dessa bilar. Men borde man inte få ange själv vilket spridarflöde man har?

Det jag menar är att det inte kostar mer/spridare att köpa större spridare, då sparar du dessutom några spänn på justerbar btr.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

Lehto skrev:
w300i skrev:Okay då här jag lite mer att gå på :)

Hittade förresten en annons på Tradera på 5st 968 spridare för 599:- och säljaren har 4.6 i snittbetyg,så man blev ju väldigt sugen,men samtidigt vill jag ju inte ha några kopior som kanske inte funkar alls som dom ska... Ta gärna en koll på länken http://www.tradera.com/item/302352/2075 ... l-injector" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det för bra för att vara sant eller ska man chansa? Ni som vet hur äkta 968 ser ut,kan ni se om det är rätt färg på dessa? Dom flesta på nätet verkar överens om att äkta 968 är riktigt gröna,medans kopiorna ser lite tråkigare ut i färgen.
Bara för bilden ser rätt ut så behöver det ju inte vara just dem spridarna du får som är på bilden.
Det är nog för bra för att vara sant. 120:- per spridare? NJAA
Det var de jag förstod. Tycker jag sett flera som sålt begagnade 968 spridare för runt tusenlappen men hittar inga alls längre som säljer begagnade,tycker det är lite saftigt med 2200-2500:- för 4st nya eftersom jag måste hålla mig inom en någorlunda stram budget. Men men,hittar jag inga bra begagnade så får det nog bli 4 nya från KL Racing.
EmEss skrev:Nu har jag dålig koll på hur andra säljer chip till dessa bilar. Men borde man inte få ange själv vilket spridarflöde man har?

Det jag menar är att det inte kostar mer/spridare att köpa större spridare, då sparar du dessutom några spänn på justerbar btr.
Hur menar du? Tänkte du på att skriva till chiptillverkaren och säga villka spridare man har och villket tryck man vill köra på eller är jag helt ute och cyklar med punka på båda däcken nu? :lol:

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EmEss »

Ja, exakt :)
Men jag vet inte hur dom jobbar.

Du kan ju få tag på 6-700cc spridare (@3bar) för samma pengar som 968 spridarna.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EmEss skrev:Ja, exakt :)
Men jag vet inte hur dom jobbar.

Du kan ju få tag på 6-700cc spridare (@3bar) för samma pengar som 968 spridarna.
Så större spridare skulle alltså funka lika bra med en 3" Luftmassemätare som 968 spridarna fast med lägre bränsletryck än vad 968 spridarna vill ha (3.8 bar?)

Det finns faktiskt en i närheten här som har spridarna på 578cc,lågohm som han säljer. Skulle såna funka lika bra?

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EmEss »

Förutsatt att den som säljer chip inte har massproducerat ett recept, utan kan tänka sig lite specialare så är det lugnt! (det är en enda grej som måste ändras på chippet).

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EmEss skrev:Förutsatt att den som säljer chip inte har massproducerat ett recept, utan kan tänka sig lite specialare så är det lugnt! (det är en enda grej som måste ändras på chippet).
Okay! Nu var dom där spridarna lite för dyr för mig,men jag hittade en annan som sålde 444cc Lucas spridare,hur skulle dom stå sig mot 968 spridare? Blir dom för små eller skulle dom funka med ett anpassat chip? Med tanke på allt annat som ska köpas till bilen så funderar jag på om man ska beställa KL Racings anpassade chip för 3" Luftmassemätare och 968 spridare,då dom tar 1500:- för både bränsle och tändchip tillsammans. Frågan är ju då om ett chip som är gjort för snäppet större spridare skulle funka?

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EkF »

Skulle VÄL funka, men skaffa en bredbandslambda.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av Moto-XXX »

968-spridare dyker ju upp begagnade hela tiden så du kan ju alltid hålla utkik.
Vad kostar Lucasspridarna? Om de ger 444cc på 3 bar så ska de ge 465cc på 3,3 bar.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EmEss »

EkF skrev:Skulle VÄL funka, men skaffa en bredbandslambda.
Håller med!
Moto-XXX skrev:968-spridare dyker ju upp begagnade hela tiden så du kan ju alltid hålla utkik.
Vad kostar Lucasspridarna? Om de ger 444cc på 3 bar så ska de ge 465cc på 3,3 bar.
Ja men grejen är ju att det är sjukt onödigt att behöva lägga pengar på justerbar btr. Verkligen bortkastade pengar.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

Första provstarten gjordes idag efter med nya turbon och 3" downpipen. Har som sagt inte fixat spridarna,luftmassemätaren och Chippen än men tänkte att de bör gå att köra med lågt laddtryck tills vidare.

Men till min fasa så började det skrika lagerras nånstans i motorutrymmet efter några sekunder,trodde först att det var turbon men vart lättad när jag märkte att det var vattenpumpen (som tydligen skurit medans bilen bara stått) så det var bara att slå av igen och riva bort pumpen,ska köpa en ny imorn.


Märkte också att det rök lite från turbon och ur avgassystemet när bilen gick,turbon spillde jag lite olja över när jag fyllde i en skvätt innan starten så den inte skulle starta torr så jag antar att de är därför det ryker där,men ur avgassystemet ryker det lite vitt? Brukar det göra det med en ny turbo? Kan tillägga att avgassystemet har legat ute i regnet medans jag hållt på med allt annat så det SKULLE kunna vara så att det kommit in vatten i det,eller vad tror ni? :)

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EkF »

Vatten i röret eller kondens, första gången du låter motorn stå och komma upp i arbetstemp så ska det sluta efter nån minut.
Om det fortsätter så kolla hur det ser ut i expansionskärlet, och hur kylarvätskan luktar.
Vitt = Vatten
Blått = Olja
Svart = Bilen går fett som fan eller så förbränner den inte all soppa.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EkF skrev:Vatten i röret eller kondens, första gången du låter motorn stå och komma upp i arbetstemp så ska det sluta efter nån minut.
Om det fortsätter så kolla hur det ser ut i expansionskärlet, och hur kylarvätskan luktar.
Vitt = Vatten
Blått = Olja
Svart = Bilen går fett som fan eller så förbränner den inte all soppa.
Motorn kom upp i arbetstemperatur fort,men det rök fortfarande när jag slog av han. Men jag hade den inte igång länge alls,var nog inte ens en minut totalt. Så det ligger isåfall kvar fukt eller liknande i avgasröret. Downpipen har legat tillsammans med turbon,inne i garaget. Men röret efter downpipen som sitter ihop med både katten och första ljuddämparen har legat ute i spöregn så det kan ju ha samlats bra mycket där inne,den biten av avgassystemet har trots allt legat ute i över en vecka med spöregn varje dag. Så jag hoppas på att de bara är det och inte turbon,för det är ingen äkta 19t jag köpt,utan en en från eBay.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EkF »

Kolla också hur röken ser ut, om den hänger kvar eller försvinner direkt.
Smaka/lukta på den också!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EkF skrev:Kolla också hur röken ser ut, om den hänger kvar eller försvinner direkt.
Smaka/lukta på den också!
Det lilla jag såg när bilen stog på tomgång var att röken steg uppemot skuffen sen försvann det,det var inte som när min röda gamla 940 fick turboras och röklade en hel gata,då låg röken kvar också. Folket som bodde på den gatan kom ut och trodde det var nån form av buskörning på gatan med all rök.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EkF »

Ta en titt till när du får ordning på bilen, vatten kan sätta sig ganska bra i all dämpull!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EkF skrev:Ta en titt till när du får ordning på bilen, vatten kan sätta sig ganska bra i all dämpull!
Slutade ryka nästan omgående efter vattenpumpsbytet vart klart :) Men det visade sig att det inte var vattenpumpen som lät,utan spännaren till kamremmen,tur man hade en sån liggandes i garaget så det var ju snabbt gjort att byta den. Och nu vet man ju iallafall att vattenpumpen är ny och fräsch. Fattar inte bara varför man byter kamremmen men inte spännaren,kostar ju inte en förmögenhet att köpa spännaren också och det tar 5 minuter högst att byta den...

Jaja,provturen gick bra iallafall. Provade gasa lite och laddtrycket steg uppemot 1.8 bar och då började det knattra i motorutrymmet så det var bara att släppa gasen och justera ner laddtrycket till 0.5 bar tills vidare. Men jag upplevde bilen som slöare nu än med original turbon,men det kanske inte blir nån större skillnad förrens man bytt spridarna,luftmassemätaren,intercoolern och chippen?

Nästa lön så får det bli en beställning på spridare och eventuellt anpassade chip. Ska man satsa på Vikingchip eller chip från KL racing? En del säger att KLs funkar bra och en del säger att det bara är skit,men man vet inte riktigt vad man ska tro. På KL så får man bränsle och tändchip för 1500:- medans Viking vill ha 2500 för de anpassade.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

Köpte 444cc Lucas spridare som jag monterade tillsammans med en 3" LMM men tycker inte att den går någe vidare... Går rent och fint,om än lite oroligt men det gjorde han innan också. Står jag still så pendlar tomgången mellan 1000-1200rpm och när jag kör och trycker ner kopplingen så ligger varvet kvar runt 2000rpm. Och när man trycker på så laddar den ungefär 0.7-0.8 nu men bilen gick bättre med original turbon,då kom laddet på 1 bar så jäkla fort,nu känner man nästan inte av nåt laddtryck förutom på 2an.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av EmEss »

Kan det vara så att den tjuvluftar någonstans? Tänkte då på tomgångsproblemet.

Att den är slöare beror förmodligen på att någonting du gjort har försämrat motorns volymetriska verkningsgrad. Avgasgrenrör är en sån grej, hur byggdes det?

Nämner bredbandslambda återigen också!

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Turbobyte till 19t på 940 med b230fk

Inlägg av w300i »

EmEss skrev:Kan det vara så att den tjuvluftar någonstans? Tänkte då på tomgångsproblemet.

Att den är slöare beror förmodligen på att någonting du gjort har försämrat motorns volymetriska verkningsgrad. Avgasgrenrör är en sån grej, hur byggdes det?

Nämner bredbandslambda återigen också!
Avgassystemet är just nu såhär: 3" Downpipe fram till katten,katten är original 2,25" tror jag,sen fortsätter det till bakaxelkröken,den är 2,5" och fortsätter i 2,5" till slutburken.

Har inte hittat några läckage,därimot så har tomgången gått ner lite nu,den är fortfarande lite orolig men den ligger inte kvar på 2000rpm som innan,nu går den ner till 1000rpm ungefär.

Har ställt laddet till 1.3 bar och den går bra utan spikningar,men det är inte på tal om att vara nära 300hk iallafall,är nog inte ens uppe i 250hk. Men avgassystemet ska byggas vidare så det är 3" hela vägen. Sen blir det nog en 531 topp med A kam.

Skriv svar