Etanol konvertera B230E

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
nordic
Övningskörning
Inlägg: 243
Blev medlem: 15 dec 2006, 18:48
Kör: 745 GLE Såld

Etanol konvertera B230E

Inlägg av nordic »

Har funderingar att konventera min 740 gle.

Har kört på 50-50 blandning ett tag nu utan några alls problem.

Den går lika bra som med bensin.

Tänkte chimsa styrtrycksventilen genom att lägga en aluplåt på 2 mm mellan dess två halvor och köra ren etanol.

Problemet jag tänkt på är när det börjar bli kallt igen.

Kan man tex göra något med kallstartsventilen så man undviker kallstartsproblem som blir?Ta hjälp med startgas är inte att rekomendera då tanten kör mycket med bilen :wink:



Alla förslag mottages tacksamt.
Bild
745GLE-86 inredning 945 -97 nu med 940 front .SÅLD

alleinsora
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20

Inlägg av alleinsora »

Man skulle kunna göra någon omkoppling av kallstartsventilstyrningen. Antingen göra den helmanuell eller förändra signalen som jag läste i någon tråd här.



Om du har motorvärmare så hjälper den till ganska bra.





Själv skulle jag dock köpt ett MS-II från USA för 1500:- och mekat lite ett tag. Sen ställt in större kallstartsanrikning än orginalmappen.

Användarvisningsbild
nordic
Övningskörning
Inlägg: 243
Blev medlem: 15 dec 2006, 18:48
Kör: 745 GLE Såld

Inlägg av nordic »

Tyvärr inte tillgång till ström för motorvärmaren.Annars är ju det klart det lättaste.

Hur ska man göra den helmanuell?Med återfjädrande strömbrytare då eller?



Någon som vet hur man ändrar signalen till den?

Har sökt runt på forumet nu men hittar då inte det.Typiskt
Bild
745GLE-86 inredning 945 -97 nu med 940 front .SÅLD

alleinsora
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20

Inlägg av alleinsora »

Upptäckte att den tråden jag läst gällde för F-motorn så det är inte intressant.



Men jag antar att man skulle kunna ta en elektrisk spridare och montera i insuget som på en bil med Central Injection, koppla denna till exempelvis bränsleretur och styra den antingen via en återfjädrande knapp eller bygga någon form av styrlogik.

Storlek på spridare eller hur länge man skall hålla in knappen får jag be någon som är mer bevandrar i ämnet svara på.

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Just startgas är annars en ganska okomplicerad och effektiv lösning.

En tunn vacuumledning från insuget, vidare till flaskan placerad någonstans i kupén..

Sen är det bara ge motorn ett skott med gas om den dj-vlas vid start. :P



Annars tror jag mest på manuell styrning av kallstartsinjektorn.



Vill man bygga lite så vore det kanske en smidig lösning att använda en startbensintank (behöver inte vara på många dl), samt doserpumpen från en bensinvärmare för att på så vis skicka in en svätt "startbensin".

Pumpen gör ju ett slag för varje puls den får, så en tryckknapp då och kanske trycka säg 2 ggr vid -5, 7 ggr vid -10 etc..?

Borde funka kalas, men tyvärr är ju dessa pumpar både dyra och eftertraktade.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Re: Etanol konvertera B230E

Inlägg av ToXtreme »

Hur lätt är det att etanolkonvertera en E-motor annars? Lika lätt som med en F-motor?

sen angående kallstarten så kan man ju alltid göra så att man kör 50/50 vintertid ;)

alleinsora
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20

Re: Etanol konvertera B230E

Inlägg av alleinsora »

E-motorn kan vara ganska knepig att konvertera. Att höja bränsletrycket ger inte önskad effekt då även styrtrycket höjs.

Det man istället för göra är att sänka styrtrycket. Detta finns det flera metoder för, en som jag läst att flera på etanol.nu använt med bra resultat är som följer:
1) Lossa skruvarna till styrtrycksventilen
2) Schimsa upp locket från botten 2mm, en bricka till varje skruv duger gott. För en seriösare installation kan ett schims av aluminiumplåt tillverkas.
3) Skruva åt igen
4) Starta och finjustera med CO-skruven.

Har inte testa själv men det verkar vara den metoden som används med störst framgång. Dessutom är det lätt att återställa original om så önskas.

Det finns även de som säger att de "rensat" styrtrycksventilen. Då tappar de dock kallstartspåfettning och lite annat.
Johan Larsson

Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Re: Etanol konvertera B230E

Inlägg av raZZia »

alleinsora skrev:E-motorn kan vara ganska knepig att konvertera. Att höja bränsletrycket ger inte önskad effekt då även styrtrycket höjs.

Det man istället för göra är att sänka styrtrycket. Detta finns det flera metoder för, en som jag läst att flera på etanol.nu använt med bra resultat är som följer:
1) Lossa skruvarna till styrtrycksventilen
2) Schimsa upp locket från botten 2mm, en bricka till varje skruv duger gott. För en seriösare installation kan ett schims av aluminiumplåt tillverkas.
3) Skruva åt igen
4) Starta och finjustera med CO-skruven.

Har inte testa själv men det verkar vara den metoden som används med störst framgång. Dessutom är det lätt att återställa original om så önskas.

Det finns även de som säger att de "rensat" styrtrycksventilen. Då tappar de dock kallstartspåfettning och lite annat.

Vart lokaliserar man denna styrtrycksventil?

/Danne

alleinsora
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20

Re: Etanol konvertera B230E

Inlägg av alleinsora »

raZZia skrev: Vart lokaliserar man denna styrtrycksventil?

/Danne
Mitt under insuget om jag inte missminner mig. En avlång grön enhet.
Johan Larsson

Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.

Al_xxx
Uppkörning
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 maj 2006, 20:38
Kör: Volvo 940 GL

Re: Etanol konvertera B230E

Inlägg av Al_xxx »

Här e en tråd som jag var med o skapade med min B230E motor, kan intyga att den gick som en skållad råtta! :twisted:

http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... ilit=B230E

Ett het tips är att utnyttja vår grymma sökfunktion :wink:
740 TIC B230ET -85

940 GL B230FS -95

Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.

BildTake the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.

Skriv svar