Etanol konvertera B230E
Etanol konvertera B230E
Har funderingar att konventera min 740 gle.
Har kört på 50-50 blandning ett tag nu utan några alls problem.
Den går lika bra som med bensin.
Tänkte chimsa styrtrycksventilen genom att lägga en aluplåt på 2 mm mellan dess två halvor och köra ren etanol.
Problemet jag tänkt på är när det börjar bli kallt igen.
Kan man tex göra något med kallstartsventilen så man undviker kallstartsproblem som blir?Ta hjälp med startgas är inte att rekomendera då tanten kör mycket med bilen
Alla förslag mottages tacksamt.
Har kört på 50-50 blandning ett tag nu utan några alls problem.
Den går lika bra som med bensin.
Tänkte chimsa styrtrycksventilen genom att lägga en aluplåt på 2 mm mellan dess två halvor och köra ren etanol.
Problemet jag tänkt på är när det börjar bli kallt igen.
Kan man tex göra något med kallstartsventilen så man undviker kallstartsproblem som blir?Ta hjälp med startgas är inte att rekomendera då tanten kör mycket med bilen
Alla förslag mottages tacksamt.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20
Man skulle kunna göra någon omkoppling av kallstartsventilstyrningen. Antingen göra den helmanuell eller förändra signalen som jag läste i någon tråd här.
Om du har motorvärmare så hjälper den till ganska bra.
Själv skulle jag dock köpt ett MS-II från USA för 1500:- och mekat lite ett tag. Sen ställt in större kallstartsanrikning än orginalmappen.
Om du har motorvärmare så hjälper den till ganska bra.
Själv skulle jag dock köpt ett MS-II från USA för 1500:- och mekat lite ett tag. Sen ställt in större kallstartsanrikning än orginalmappen.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20
Upptäckte att den tråden jag läst gällde för F-motorn så det är inte intressant.
Men jag antar att man skulle kunna ta en elektrisk spridare och montera i insuget som på en bil med Central Injection, koppla denna till exempelvis bränsleretur och styra den antingen via en återfjädrande knapp eller bygga någon form av styrlogik.
Storlek på spridare eller hur länge man skall hålla in knappen får jag be någon som är mer bevandrar i ämnet svara på.
Men jag antar att man skulle kunna ta en elektrisk spridare och montera i insuget som på en bil med Central Injection, koppla denna till exempelvis bränsleretur och styra den antingen via en återfjädrande knapp eller bygga någon form av styrlogik.
Storlek på spridare eller hur länge man skall hålla in knappen får jag be någon som är mer bevandrar i ämnet svara på.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Just startgas är annars en ganska okomplicerad och effektiv lösning.
En tunn vacuumledning från insuget, vidare till flaskan placerad någonstans i kupén..
Sen är det bara ge motorn ett skott med gas om den dj-vlas vid start.
Annars tror jag mest på manuell styrning av kallstartsinjektorn.
Vill man bygga lite så vore det kanske en smidig lösning att använda en startbensintank (behöver inte vara på många dl), samt doserpumpen från en bensinvärmare för att på så vis skicka in en svätt "startbensin".
Pumpen gör ju ett slag för varje puls den får, så en tryckknapp då och kanske trycka säg 2 ggr vid -5, 7 ggr vid -10 etc..?
Borde funka kalas, men tyvärr är ju dessa pumpar både dyra och eftertraktade.
En tunn vacuumledning från insuget, vidare till flaskan placerad någonstans i kupén..
Sen är det bara ge motorn ett skott med gas om den dj-vlas vid start.
Annars tror jag mest på manuell styrning av kallstartsinjektorn.
Vill man bygga lite så vore det kanske en smidig lösning att använda en startbensintank (behöver inte vara på många dl), samt doserpumpen från en bensinvärmare för att på så vis skicka in en svätt "startbensin".
Pumpen gör ju ett slag för varje puls den får, så en tryckknapp då och kanske trycka säg 2 ggr vid -5, 7 ggr vid -10 etc..?
Borde funka kalas, men tyvärr är ju dessa pumpar både dyra och eftertraktade.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
- ToXtreme
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4147
- Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
- Kör: Red Ferdinand 740!
- Ort: Kungsbacka/Onsala
Re: Etanol konvertera B230E
Hur lätt är det att etanolkonvertera en E-motor annars? Lika lätt som med en F-motor?
sen angående kallstarten så kan man ju alltid göra så att man kör 50/50 vintertid
sen angående kallstarten så kan man ju alltid göra så att man kör 50/50 vintertid
-
- Färsk användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20
Re: Etanol konvertera B230E
E-motorn kan vara ganska knepig att konvertera. Att höja bränsletrycket ger inte önskad effekt då även styrtrycket höjs.
Det man istället för göra är att sänka styrtrycket. Detta finns det flera metoder för, en som jag läst att flera på etanol.nu använt med bra resultat är som följer:
1) Lossa skruvarna till styrtrycksventilen
2) Schimsa upp locket från botten 2mm, en bricka till varje skruv duger gott. För en seriösare installation kan ett schims av aluminiumplåt tillverkas.
3) Skruva åt igen
4) Starta och finjustera med CO-skruven.
Har inte testa själv men det verkar vara den metoden som används med störst framgång. Dessutom är det lätt att återställa original om så önskas.
Det finns även de som säger att de "rensat" styrtrycksventilen. Då tappar de dock kallstartspåfettning och lite annat.
Det man istället för göra är att sänka styrtrycket. Detta finns det flera metoder för, en som jag läst att flera på etanol.nu använt med bra resultat är som följer:
1) Lossa skruvarna till styrtrycksventilen
2) Schimsa upp locket från botten 2mm, en bricka till varje skruv duger gott. För en seriösare installation kan ett schims av aluminiumplåt tillverkas.
3) Skruva åt igen
4) Starta och finjustera med CO-skruven.
Har inte testa själv men det verkar vara den metoden som används med störst framgång. Dessutom är det lätt att återställa original om så önskas.
Det finns även de som säger att de "rensat" styrtrycksventilen. Då tappar de dock kallstartspåfettning och lite annat.
Johan Larsson
Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.
Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.
Re: Etanol konvertera B230E
alleinsora skrev:E-motorn kan vara ganska knepig att konvertera. Att höja bränsletrycket ger inte önskad effekt då även styrtrycket höjs.
Det man istället för göra är att sänka styrtrycket. Detta finns det flera metoder för, en som jag läst att flera på etanol.nu använt med bra resultat är som följer:
1) Lossa skruvarna till styrtrycksventilen
2) Schimsa upp locket från botten 2mm, en bricka till varje skruv duger gott. För en seriösare installation kan ett schims av aluminiumplåt tillverkas.
3) Skruva åt igen
4) Starta och finjustera med CO-skruven.
Har inte testa själv men det verkar vara den metoden som används med störst framgång. Dessutom är det lätt att återställa original om så önskas.
Det finns även de som säger att de "rensat" styrtrycksventilen. Då tappar de dock kallstartspåfettning och lite annat.
Vart lokaliserar man denna styrtrycksventil?
/Danne
-
- Färsk användare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 03 okt 2006, 16:20
Re: Etanol konvertera B230E
Mitt under insuget om jag inte missminner mig. En avlång grön enhet.raZZia skrev: Vart lokaliserar man denna styrtrycksventil?
/Danne
Johan Larsson
Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.
Mycket tanke, inte lika mycket verkstad.
Re: Etanol konvertera B230E
Här e en tråd som jag var med o skapade med min B230E motor, kan intyga att den gick som en skållad råtta!
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... ilit=B230E
Ett het tips är att utnyttja vår grymma sökfunktion
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... ilit=B230E
Ett het tips är att utnyttja vår grymma sökfunktion
740 TIC B230ET -85
940 GL B230FS -95
Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.
Take the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.
940 GL B230FS -95
Jag vet att du anser att du förstår vad du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att vad du hörde inte är vad jag menade.
Take the Magic: The Gathering 'What Color Are You?' Quiz.