Kompressor i 960 sexan

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Ange1
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:08

Kompressor i 960 sexan

Inlägg av Ange1 »

Hejsan!



Har funderat lite på att "slänga i" en kompressor i min 960. Det är en 960 sedan, med 2.5l 24V maskin i. Årsmodell 95. Tanken är att köra på 0.2-0.3 bar, vilket originalstakarna + kolvarna borde klara utan problem(eller?).



Det jag funderar mest på är först och främst, finns det nån som gjort det tidigare? Isåfall skulle jag väldigt gärna ha kontakt med denne/dessa ^^.



Sen lite frågor kring själva tryckmatningen;



1. Hur långt räcker original spridarna i 2.5l motorn?

2. Finns det chip att köpa direkt åt dessa som är lämpade att köra med tryck?

3. Bränslepumpen (original) måste väl iaf räcka?





Det finns säkert mycket mer som e bra å veta, men just nu kommer ja inte på nåt.. Fråga / kommentera allt va ni kan komma på! All matnyttig information e jättevälkommen.





Ni får ursäkta min lite 'udda' svenska, en finländare som skriver nämligen.

Manke
Forumsfreak
Inlägg: 3264
Blev medlem: 13 jul 2005, 20:48
Ort: Leksand / Arjeplog

Inlägg av Manke »

Var själv lite inne på samma spår för något år sedan, men kunde inte då iallafall hitta något "färdigt" kit.



Men att ladda 0,2-0,3 bar ska inte vara några problem alls om man ser till hållbarheten, har hört om de som kar en 400-450hk med originaldelar i en vitsexa.

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

http://www.enem.se/lysholm.asp



testa höra med dem.

Ange1
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 dec 2007, 12:08

Inlägg av Ange1 »

Tack för svaren! Ja, jag skickade mail åt enem redan igår... inget svar än förstås men. Tyvärr så är deras kompressorer i dyraste laget. Känns även lite onödigt att köpa en kompressor som klarar att ladda 1 bar (vilket är minsta de har) då man bara behöver max 0.3. :)

wroooom
Färsk användare
Inlägg: 60
Blev medlem: 09 apr 2007, 21:56

Inlägg av wroooom »

Ange1 skrev:Tack för svaren! Ja, jag skickade mail åt enem redan igår... inget svar än förstås men. Tyvärr så är deras kompressorer i dyraste laget. Känns även lite onödigt att köpa en kompressor som klarar att ladda 1 bar (vilket är minsta de har) då man bara behöver max 0.3. :)


Finns gott om kompressorer på blocket. Du kan ju snacka med enem och höra lite vad som behöver göras, utan att köpa kompressorn där :)

Minst 16 000:- för en kompressor är ju lite häftigt för de hästar man får.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Inlägg av taz »

Jag funderar på att hänga på en K31 turbo på min 960 3.0a

Det är ju ett alternativ med en riktigt stor snurra som laddar sent.

0,3 bar med K31 hade nog givit 50+ hk extra efter 4000rpm.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Inlägg av taz »

Fick ett ryck och räknade lite:



http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 132#634132



Få dit en 1.5mm extra packning och vips är kompressionsförhållandet 9.1 istället för 10.7.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar