Formelsamling

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Formelsamling

Inlägg av taz »

Halkade in på en avdelning där jag sällan hänger - Bilstereo & multimedia (feltryck : )



Jag hade gärna sett förklaring av tryck och flöden + formel :)



Jag tar en enkel först :P



cylindervolym:

b = borr i mm

s = slaglängd i mm

n = antal cylindrar

pi = 3.141593



cylindercolym= (n (s (pi (b/2)²)))/1000



t.ex.

b = 96mm, s = 80mm, n = 4



96/2=48

48*48=2304

2304*3.141593=7238,230272

7238,230272*80 = 579058,42176

579058,42176 * 4 = 2316233.68704

2316233.68704 / 1000 = 2316.23368704

2316.23368704 avrundas till 2316.

Alltså, cylindervolumen på en 940 är 2.316 liter!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

tror det är många som funderat på detta, tummen upp för initiativet.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Inlägg av André S »

kanon :) Synd bara att formler osv är jobbigt att skriva i forum... :?
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

*L.R*
Uppkörning
Inlägg: 558
Blev medlem: 04 okt 2005, 11:32

Inlägg av *L.R* »

skriv formler i word.



välj infoga object och "microsoft equation" print screeen efter det.
renoverade 80amp boschgenerator. 800kr +stomme

bor du i sthlm?, vill du mäta din bil med bredbandslambda?

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Skulle vara perfekt att spara ihop till en liten FAQ kanske? Jag har några, dock har jag inte word. Så någon annan kan väl fixa det åt mig.

Vad är A/R?



Förklaring av beteckningen A/R på en turbo:





A/R är förhållandet mellan arean på turbinens "utblås" och radien från centrum på turbon till centrum på "utblåset"



man dividerar arean av utblåset med radien från centrum till centrum





Generell formell för att beräkna hur långt en turbo räcker:





(diameter/2)^2 * 3.14 / 5 = ungefärligt hk

Du räknar på kompressorns inloppsdiameter (inducer).

Alltså blir det ca 425 hk.

Beräkna spridare & Bränsletrycksförändring



Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas

och låsa sig.

Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor



---------------------------------------------------------



Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration

Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat

trycket från 3bar till 3.8bar.



---------------------------------------------------------



nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

http://toax.free-bsd.org/vm/insprutning/spridare.html



där är en bra sida också..kanske nått för FAQ?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Inlägg av taz »

För att räkna ut förbränningsrummets volym kan du göra såhär, det är inte helt rätt - men inte helt fel heller ;)



Det gäller ju bara i teorin och egentligen på en ny motor som aldrig vart isär och därmed riktplanatas + att man får räkna med tillverkningtoleranser.



Först, cylindercolym på en cylinder= (s (pi (b/2)²))/1000



I exemplet använder jag en 960 3.0 motor med 83mm borr och 90mm slag.



Ger cylindervolym på 487cc på en cylinder. (2922cc totalt)



För att räkna ut hur stort förbränningsrummet är på orginalmotorn behöver vi veta kompressionsförhållandet. Komp.förhållandet är 10.7:1 på B6304.



Dvs. mellan att kolven är längst ner och längst upp så komprimeras innehållet 10.7 gånger.



Nu dividerar vi cylindervolymen (cv) med kompressionsförhållandet (k)



cv/k = 45.5 cc



förbränningsrummet (fb) = 45.5cc



För att ändra kompressionsförhållandet på denna motorn kan vi lägga till en tjockare topplockspackning.

Säg att vi ökar packningshöjden med 1.5mm exkl. riktplaning av varken topp eller bottendel.



1.5mm ger med 83mm borr 8cc ökning av förbränningsrummet.



Nu kan vi räkna fram det nya teoretiska kompressionsförhållandet:



fb=45.5 (ovan) och ökas med 8cc från packningen.



Lite formelomvandling säger också att om cv/k=fb så är cv/fb=k



Med vårt "nya" förbränningsrum som ökat 8cc har vi ett fb som är 53.5cc.



cv/fb=k

487/53.5 = 9.1 i kompressionsförhållande och därmed klart för måttlig överladdning! :D



Formeln ger också tendensen att ju högre kompressionsförhållande från början, desto mer ändrar det sig om

det läggs till en tjockare packning osv.



OBS OBS OBS!!! Denna formeln bör tas med en nypa salt. Den stämmer endast i teorin och troligen

inte alls lika bra på 20 år gamla motorer :) Förbränningsrummen mäts bäst upp med någon vätska

med stängda ventiler för exakt resultat.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar