Halkade in på en avdelning där jag sällan hänger - Bilstereo & multimedia (feltryck : )
Jag hade gärna sett förklaring av tryck och flöden + formel :)
Jag tar en enkel först :P
cylindervolym:
b = borr i mm
s = slaglängd i mm
n = antal cylindrar
pi = 3.141593
cylindercolym= (n (s (pi (b/2)²)))/1000
t.ex.
b = 96mm, s = 80mm, n = 4
96/2=48
48*48=2304
2304*3.141593=7238,230272
7238,230272*80 = 579058,42176
579058,42176 * 4 = 2316233.68704
2316233.68704 / 1000 = 2316.23368704
2316.23368704 avrundas till 2316.
Alltså, cylindervolumen på en 940 är 2.316 liter!
Formelsamling
Formelsamling
![Bild](http://www.taznet.se/bilder/signatur.jpg)
Only YOU can prevent forest fires.
- Hedlund
- Uppkörning
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
- Kör: 3st 740, 1st V70nR
- Ort: Värmland
- Kontakt:
Skulle vara perfekt att spara ihop till en liten FAQ kanske? Jag har några, dock har jag inte word. Så någon annan kan väl fixa det åt mig.
Vad är A/R?
Förklaring av beteckningen A/R på en turbo:
A/R är förhållandet mellan arean på turbinens "utblås" och radien från centrum på turbon till centrum på "utblåset"
man dividerar arean av utblåset med radien från centrum till centrum
Generell formell för att beräkna hur långt en turbo räcker:
(diameter/2)^2 * 3.14 / 5 = ungefärligt hk
Du räknar på kompressorns inloppsdiameter (inducer).
Alltså blir det ca 425 hk.
Beräkna spridare & Bränsletrycksförändring
Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)
BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5
Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas
och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.
Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor
---------------------------------------------------------
Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration
Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?
nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5
Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.
---------------------------------------------------------
nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm
(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)
http://toax.free-bsd.org/vm/insprutning/spridare.html
där är en bra sida också..kanske nått för FAQ?
där är en bra sida också..kanske nått för FAQ?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
För att räkna ut förbränningsrummets volym kan du göra såhär, det är inte helt rätt - men inte helt fel heller ;)
Det gäller ju bara i teorin och egentligen på en ny motor som aldrig vart isär och därmed riktplanatas + att man får räkna med tillverkningtoleranser.
Först, cylindercolym på en cylinder= (s (pi (b/2)²))/1000
I exemplet använder jag en 960 3.0 motor med 83mm borr och 90mm slag.
Ger cylindervolym på 487cc på en cylinder. (2922cc totalt)
För att räkna ut hur stort förbränningsrummet är på orginalmotorn behöver vi veta kompressionsförhållandet. Komp.förhållandet är 10.7:1 på B6304.
Dvs. mellan att kolven är längst ner och längst upp så komprimeras innehållet 10.7 gånger.
Nu dividerar vi cylindervolymen (cv) med kompressionsförhållandet (k)
cv/k = 45.5 cc
förbränningsrummet (fb) = 45.5cc
För att ändra kompressionsförhållandet på denna motorn kan vi lägga till en tjockare topplockspackning.
Säg att vi ökar packningshöjden med 1.5mm exkl. riktplaning av varken topp eller bottendel.
1.5mm ger med 83mm borr 8cc ökning av förbränningsrummet.
Nu kan vi räkna fram det nya teoretiska kompressionsförhållandet:
fb=45.5 (ovan) och ökas med 8cc från packningen.
Lite formelomvandling säger också att om cv/k=fb så är cv/fb=k
Med vårt "nya" förbränningsrum som ökat 8cc har vi ett fb som är 53.5cc.
cv/fb=k
487/53.5 = 9.1 i kompressionsförhållande och därmed klart för måttlig överladdning! :D
Formeln ger också tendensen att ju högre kompressionsförhållande från början, desto mer ändrar det sig om
det läggs till en tjockare packning osv.
OBS OBS OBS!!! Denna formeln bör tas med en nypa salt. Den stämmer endast i teorin och troligen
inte alls lika bra på 20 år gamla motorer :) Förbränningsrummen mäts bäst upp med någon vätska
med stängda ventiler för exakt resultat.
Det gäller ju bara i teorin och egentligen på en ny motor som aldrig vart isär och därmed riktplanatas + att man får räkna med tillverkningtoleranser.
Först, cylindercolym på en cylinder= (s (pi (b/2)²))/1000
I exemplet använder jag en 960 3.0 motor med 83mm borr och 90mm slag.
Ger cylindervolym på 487cc på en cylinder. (2922cc totalt)
För att räkna ut hur stort förbränningsrummet är på orginalmotorn behöver vi veta kompressionsförhållandet. Komp.förhållandet är 10.7:1 på B6304.
Dvs. mellan att kolven är längst ner och längst upp så komprimeras innehållet 10.7 gånger.
Nu dividerar vi cylindervolymen (cv) med kompressionsförhållandet (k)
cv/k = 45.5 cc
förbränningsrummet (fb) = 45.5cc
För att ändra kompressionsförhållandet på denna motorn kan vi lägga till en tjockare topplockspackning.
Säg att vi ökar packningshöjden med 1.5mm exkl. riktplaning av varken topp eller bottendel.
1.5mm ger med 83mm borr 8cc ökning av förbränningsrummet.
Nu kan vi räkna fram det nya teoretiska kompressionsförhållandet:
fb=45.5 (ovan) och ökas med 8cc från packningen.
Lite formelomvandling säger också att om cv/k=fb så är cv/fb=k
Med vårt "nya" förbränningsrum som ökat 8cc har vi ett fb som är 53.5cc.
cv/fb=k
487/53.5 = 9.1 i kompressionsförhållande och därmed klart för måttlig överladdning! :D
Formeln ger också tendensen att ju högre kompressionsförhållande från början, desto mer ändrar det sig om
det läggs till en tjockare packning osv.
OBS OBS OBS!!! Denna formeln bör tas med en nypa salt. Den stämmer endast i teorin och troligen
inte alls lika bra på 20 år gamla motorer :) Förbränningsrummen mäts bäst upp med någon vätska
med stängda ventiler för exakt resultat.
![Bild](http://www.taznet.se/bilder/signatur.jpg)
Only YOU can prevent forest fires.