hur många HK..

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
t5r_power
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 maj 2006, 22:37
Ort: göteborg

hur många HK..

Inlägg av t5r_power »

tjennare har en 745 tic -88 med b230et..

tänkte höra om någon vet på ett ungefär hur många hk den kan ligga på..:)



Chippad

3" från turbon utan katt

940 insug

940 grenrör

Trim60 turbo..

öppet filter



Tack på för hand..

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

220Hk gissar jag på.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

223 gissar jag på

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Beror väl kanske lite på vad du laddar också...? Ja e inte så hajj på just turbo men, har för mig de. ;)



MvH Thomas

Användarvisningsbild
Kaos
Van forumsanvändare
Inlägg: 1342
Blev medlem: 28 jul 2004, 05:53
Kör: Daff 343 ;)
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

en bänkning kostar runt 1000kr så kommer du få ett bra svar. måste finnas ett gäng i gbg
Vill du nått, skicka PM. Kör: 343 GL-88, 764 TIC-88. Kolla in http://www.rsport.se

påsen
Övningskörning
Inlägg: 262
Blev medlem: 21 okt 2006, 16:48
Kör: Volvo 940 Turbo
Ort: Älmhult

Inlägg av påsen »

Skulle gissa på 250hk, men tanke på att du har trim 60 turbon, sålänge du inte har original laddtryck vill säga.

Men en bänkning är det ju alltid värt, då så slipper man gissa :D



/Robert

GooFy!
Van forumsanvändare
Inlägg: 1220
Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
Kör: Fort
Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo

Inlägg av GooFy! »

Runt 200 hk
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98

Lille-bror
Uppkörning
Inlägg: 622
Blev medlem: 25 maj 2004, 14:44
Ort: Stockholm/Hagsätra Kör:744 GL Husaberg FE400 Yamaha Yzf1000R

Inlägg av Lille-bror »

körde med liknande recept...men med etanol....i tanken och laddade 1,3 och höjt bränsletryck och jag bromsade 244 hk i motorn och 204 hk på hjulen
Volvo 740 Turbo -90 Effektprojekt

Volvo 945 Turbo -92 Bruksprojekt

Volvo 946 Turbo -95 Partyprojekt

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Då lånar jag tråden lite :wink:



Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...



B230FT

V-kam

16T

Ljusblå 391cc spridare

960Lmm (012)

Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)

3" avgassystem hela vägen

Öppet filter :lol:



Laddtryck 1.2bar...



Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också :wink: !



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Bulan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
Kör: V70RV70T5940T740T
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Bulan »

Kim J skrev:Då lånar jag tråden lite :wink:



Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...



B230FT

V-kam

16T

Ljusblå 391cc spridare

960Lmm (012)

Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)

3" avgassystem hela vägen

Öppet filter :lol:



Laddtryck 1.2bar...



Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också :wink: !



Med vänliga hälsningar Kim


250-270hk troligtvis.. kan vara mer kan vara mindre :lol:
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

Bulan skrev:
Kim J skrev:Då lånar jag tråden lite :wink:



Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...



B230FT

V-kam

16T

Ljusblå 391cc spridare

960Lmm (012)

Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)

3" avgassystem hela vägen

Öppet filter :lol:



Laddtryck 1.2bar...



Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också :wink: !



Med vänliga hälsningar Kim


250-270hk troligtvis.. kan vara mer kan vara mindre :lol:


ska nog vara lite gjort mer för att de ska vara 250 ärliga hk



fast jag vet ju inte, bilen är ju inte bänkad än så :roll:
Volvo 945

turbodeath
Färsk användare
Inlägg: 95
Blev medlem: 02 nov 2003, 09:20
Ort: göteborg
Kontakt:

trim

Inlägg av turbodeath »

jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm





för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech
Bild

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: trim

Inlägg av Kim J »

turbodeath skrev:jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm





för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech


Det vridet ger jag inte mycket för!

Bänkade min röda 940 med "sämre" setup och ett kasst laddtryck på ca. 0.6 - 0.7bar, det resulterade i 304nm och 211hk på bakhjulen...



Skulle man mot all förmodan komma upp till närmare 230 "ärliga" hästar på drivhjulen,

så måste vridet vara betydligt mer än knappa 300 med tanke på tidigare set-up...



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Inlägg av Duvan »

Kim J skrev:Då lånar jag tråden lite :wink:



Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...



B230FT

V-kam

16T

Ljusblå 391cc spridare

960Lmm (012)

Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)

3" avgassystem hela vägen

Öppet filter :lol:



Laddtryck 1.2bar...



Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också :wink: !



Med vänliga hälsningar Kim
Portar du toppen också så borde du ligga kring 280-300 Hippomenes

Har du V-kam måste du skaffa ett ställbart kamdrev så att du kan avancera kammen 3 grader.
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Duvan skrev:
Kim J skrev:Då lånar jag tråden lite :wink:



Vad tror ni om detta, bänkning skall göras till våren...



B230FT

V-kam

16T

Ljusblå 391cc spridare

960Lmm (012)

Ställbar linjär Bränsletrycksregulator (trycket inställt på 3.8bar)

3" avgassystem hela vägen

Öppet filter :lol:



Laddtryck 1.2bar...



Och JA, givetvis sitter det en bränslechip i bilen också :wink: !



Med vänliga hälsningar Kim
Portar du toppen också så borde du ligga kring 280-300 Hippomenes

Har du V-kam måste du skaffa ett ställbart kamdrev så att du kan avancera kammen 3 grader.


Jaså, hur kommer det sig att man ska ställa kammen 3 grader?

Detta är väl egentligen inget måste, eller?



Har kört med V-kammen i en annan turbo bil också, och man märker otrolig skillnad mot T-kammen genom att bara montera V...

Vad kommer hända om man ställer kammen 3 grader?



Ursäktar mina frågor, men vi är alla "barn" i början :wink:



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Blackliner
Uppkörning
Inlägg: 552
Blev medlem: 23 apr 2006, 18:20
Ort: Kinna

Inlägg av Blackliner »

Då jag kör med liknande spec är jag nyfiken på svar på Kims fråga! :P



Kim, du har PM....
Bild
Pendlarbilen 945 GL´93, 740 Turbo projekt ´90, 944 Turbo ´94

Användarvisningsbild
Duvan
Uppkörning
Inlägg: 922
Blev medlem: 25 jul 2006, 23:54
Kör: 740
Ort: Östra Ljungby

Re: trim

Inlägg av Duvan »

Kim J skrev:
turbodeath skrev:jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm





för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech


Det vridet ger jag inte mycket för!

Bänkade min röda 940 med "sämre" setup och ett kasst laddtryck på ca. 0.6 - 0.7bar, det resulterade i 304nm och 211hk på bakhjulen...

Skulle man mot all förmodan komma upp till närmare 230 "ärliga" hästar på drivhjulen,

så måste vridet vara betydligt mer än knappa 300 med tanke på tidigare set-up...



Med vänliga hälsningar Kim
Kim!

Genom att avancera v-kammen 3 grader så blir det som vx3-kammen. Där 3 står för 3 grader. Men vx3 kammen har lägre lyft på avgasventilen,

därav x:et. En v-kam med som är avancerad 3 grader blir en v3-kam med samma lyft på insug och avgas. Detta ger ett bättre flöde i en turbo.

Alltså, du skall ha en V3-kam som ger mera hk i en turbo än vx3-kammen.

Dessutom är v-kammen lättare att få tag på och ge inte mer än cirka 500kr.



Lycka till!

Duvan
Duvan - Still going strong!

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Re: trim

Inlägg av Kim J »

Duvan skrev:
Kim J skrev:
turbodeath skrev:jag gissar på ca 232hk samnt ett vrid på 298nm





för en helt orörd bil med båda chipen o laddtryck med 1,1 ger ca 218 samnt 290 nm med chip från autotech


Det vridet ger jag inte mycket för!

Bänkade min röda 940 med "sämre" setup och ett kasst laddtryck på ca. 0.6 - 0.7bar, det resulterade i 304nm och 211hk på bakhjulen...

Skulle man mot all förmodan komma upp till närmare 230 "ärliga" hästar på drivhjulen,

så måste vridet vara betydligt mer än knappa 300 med tanke på tidigare set-up...



Med vänliga hälsningar Kim
Kim!

Genom att avancera v-kammen 3 grader så blir det som vx3-kammen. Där 3 står för 3 grader. Men vx3 kammen har lägre lyft på avgasventilen,

därav x:et. En v-kam med som är avancerad 3 grader blir en v3-kam med samma lyft på insug och avgas. Detta ger ett bättre flöde i en turbo.

Alltså, du skall ha en V3-kam som ger mera hk i en turbo än vx3-kammen.

Dessutom är v-kammen lättare att få tag på och ge inte mer än cirka 500kr.



Lycka till!

Duvan


Tack ska du ha för svaret!

Har redan monterat V-kammen, satte i den när kamremmen byttes...

Gav inte mer än 300:- för den, brukar inte behöva betala mer för en kam axel på skroten jag handlar på...



Får väl se om man raggar tag i ett ställbart kamdrev då,

dock känns inte detta jätteakut då bilen går fruktansvärt bra och jag är nöjd än så länge...

Men springer man över något för en ansenlig summa pengar kan man ju alltid slå till.



Tack igen!

Med vänliga hälsningar Kim
Bild

DanneMAN
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 05 nov 2006, 12:18
Ort: Stockholm

Re: hur många HK..

Inlägg av DanneMAN »

t5r_power skrev:tjennare har en 745 tic -88 med b230et..

tänkte höra om någon vet på ett ungefär hur många hk den kan ligga på..:)



Chippad

3" från turbon utan katt

940 insug

940 grenrör

Trim60 turbo..

öppet filter



Tack på för hand..


Jag körde en liknande setup på min b230ft men jag ladda ca 1,8bar och tycket de gick riktigt bra men turbon gick sönder rätt fort hehe
Man måste varva!

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Inlägg av unix »

220HK om du ställer på 0,9-1 BAR. Kanske innan det laddet iofs.

Hade en sån förut och vill minnas att den laddar 0,5-0,55 BAR original.

Se upp bara så inte motorn pajar.
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Lundkvizt
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2008, 00:27

Inlägg av Lundkvizt »

sitta och gissa kan man ju göra. hur mycket en turbo laddar säger inte mkt, ska ju inte bara gå på luft..gör en bänkning..

Skriv svar