Motorbyte B230E till B230FT

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Motorbyte B230E till B230FT

Inlägg av MYM »

B230E -86 till B230FT -98



Har ZF lådan idag och vill behålla den tills vidare. Den nya motorn har som bekant svänghjulsgivare vilket inte min gamla har. Hur löser man detta ?



Funkar soppapumparna som var till Kjet systemet ? Dessa är nämligen inte mer än 1 år.



Nåt mer man behöver tänka på när man byter mellan dessa motorer ?



Kommer nog på mer sen men skulle vara glad över svar på dessa frågor..

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Du måste bland annat ha hela kabelhärvan och styrboxarna från en 740/940 med LH 2.4, alltså en hel del jobb. Jag tycker inte det verkar vara värt besväret, spara till en 940 LTT är mitt standardsvar. :)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

bränslepumparna funkar nog.



svänghjulsgivaren sitte ju på motorblocket, se till att den sitter där när du köper en B230FT isåfall.

Du behöver en drivplatta med startkrans till en bil med LH 2.4 om det är 2.4-sprutet som ska monteras. Vet inte om de är samma drivplatta till AW71(L) men om det är det så är de no inga poblem att hitta.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Svänghjulsgivaren finns där och hela motorn är komplett med kablar o boxar. Det är bara den manuella lådan (m90 tror jag) som inte följer med.



Blir det inte problem att flytta över ZF Automatlådan från min B230E?

Tror inte jag har nån svänghjulsgivare på 230E blocket idag.



Hur löser man detta lättast utan att montera manuell låda?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

kapa upp en urgröpning i sprängkåpan på automatlådan.

från insidan är det säkert "märkt" typ i godset hur man får kapa.

som sagt, drivplattan från en bil med B230FT/F/FD/FB med automatlåda måste du ha, istället för den du har nu.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Hur är det med katalysatorn när man byter motor från B230E -86 till B230FT -98.



Behöver den fungera eller räcker det med att den är där ?

dvs går dom på bilens årsmodell eller motorns ?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

som motorns! Den måste va där å fungera!

kolkanister till tankavluftnignen vet ja inte om du måste ha, men de är möjligt (?)

EDIT: Den borde iofs räknas till 'bilen' så den slipper du kanske ..

du sätter ju ändå iaf en katalysatorrenad motor i en bil som saknar det! :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Vad kan drivplattan kosta ca ?

Mycket frågor, tack för alla svaren... : )

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

760 Turbo 1990 med B230FT LH 2.4 automatr hade ZF22HP4
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Så då kanske det passar direkt eller ?



B230FT'n är från en 940 -98 med manuell låda (m90)

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

MYM skrev:Så då kanske det passar direkt eller ?



B230FT'n är från en 940 -98 med manuell låda (m90)


Tänk på att denna motor (boxarna snarare) har startspärr och att du måste ha rätt nycklar och hela tändningslåset från rätt bil för att det ska funka.



Mvh Eric
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

MYM skrev:Så då kanske det passar direkt eller ?



B230FT'n är från en 940 -98 med manuell låda (m90)


Nej du måste ha en drivplatta från en ZF-låda som suttit på en motor med LH2.4



t.ex 760tic 90 med automatlåda tydligen. Finns säkert andra modeller med.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Det går inte att komma förbi startstpärren så man kan använda min gamla nyckel ? Kan kanske få tag i tändningslåset men vad gör man annars ?

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Startspärren är ju liksom gjord för att inte kunna kommas förbi. Utan att vara allt för insatt så skulle jag tippa på att det är en microprocessor i styrboxen som skall ja rätt digitala insignal från tändningslåset (nyckeln) för att bilen skall tillåtas att starta. Inte så lätt att bli av med. Antingen ser du till att fixa rätt kodade nyckel, eller så får du skaffa en box som är lite äldre så att den saknar startspärr. Sen om spärren sitter i bränsleboxen eller i tändningsboxen vet jag inte.



Mvh Eric
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Allmänt tillägg:



Om du ska få din bil godkänd i registreringsbeskitning så måste se till att all avgasrening som hör till FT motorn även finns på din bil. Detta inkluderar katalysator, kolkanister, roll over ventil och tankförträngning. Det är i och för sig omöjligt för bilprovningen att kontrollera att din kanister fungerar, men den måste sitta där och vara rätt inkopplad.



Mvh Eric
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Nån som har koll och kan svara på om det räcker med att sätta i tex BSR's trimchip för att bli av med startspärren i LH 2.4 boxen som e från 98 ?

iqbad
Övningskörning
Inlägg: 263
Blev medlem: 16 jan 2004, 19:01
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av iqbad »

Bränslechippet består ju bara av information om hur motorn skall uppträda vid olika tillfällen. Startspärren sitter någon annan stans i boxen.



Köp ett par boxar fån en -95:a istället.
Volvo 240 GL -88

www.erian.se - bränsletrycksmätare

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Läste på TPC att nån som kallade sig T-U-R-B-O tydligen bara satt i trimchip och sen var startspärren borta...



Nån som kan intyga att detta kan fungera eller har gjort det själv och vilket chip man använde då isåfall ?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

MYM skrev:Läste på TPC att nån som kallade sig T-U-R-B-O tydligen bara satt i trimchip och sen var startspärren borta...



Nån som kan intyga att detta kan fungera eller har gjort det själv och vilket chip man använde då isåfall ?


http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=30174



Där står nu allt ja läst på om immobilizer. Kanske hjälper det dig lite. :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Tack, var bra med info men vill fortfarande veta om man kan kringgå startspärren med tex trimchip som lite vagt sagts på TPC.

Nån som testat och vet ?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Ja det var ju frågan, om den kodningen ligger lagrad i bränslechippet eller någon av de andra kretsarna i boxen... Rimligt är väl att de är någon annan krets. Men någon annan får verifiera detta.

Försäkringabolag (inte minst i tysklad) skulle nog inte tillåta att det ligger i bränslechippet som 50% av alla som kör en volvo 700/900 ändå byter ut när dom chiptrimmar..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

En annan fråga som dykt upp.



Har ju 2 bränslepumpar i min som bara är 1 år gamla.

940 från -95 o uppåt hade bara 1 om jag fattat detta rätt.



Går det att få igenom bilen med mina 2 pumpar i regbesiktning samt komponentkontrollen hos volvo ?



Eller kan man kanske ta bort den mitt under bilen bara ?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

sitter de 2 pumpar nu så kör med det. Bara det funkar, pumparna kollar dom inte.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

MYM
Övningskörning
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 jul 2003, 11:56

Inlägg av MYM »

Härligt... : )

Tack för alla snabba svar Erik !

Skriv svar