Motorbyte B230E till B230FT
Motorbyte B230E till B230FT
B230E -86 till B230FT -98
Har ZF lådan idag och vill behålla den tills vidare. Den nya motorn har som bekant svänghjulsgivare vilket inte min gamla har. Hur löser man detta ?
Funkar soppapumparna som var till Kjet systemet ? Dessa är nämligen inte mer än 1 år.
Nåt mer man behöver tänka på när man byter mellan dessa motorer ?
Kommer nog på mer sen men skulle vara glad över svar på dessa frågor..
Har ZF lådan idag och vill behålla den tills vidare. Den nya motorn har som bekant svänghjulsgivare vilket inte min gamla har. Hur löser man detta ?
Funkar soppapumparna som var till Kjet systemet ? Dessa är nämligen inte mer än 1 år.
Nåt mer man behöver tänka på när man byter mellan dessa motorer ?
Kommer nog på mer sen men skulle vara glad över svar på dessa frågor..
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
bränslepumparna funkar nog.
svänghjulsgivaren sitte ju på motorblocket, se till att den sitter där när du köper en B230FT isåfall.
Du behöver en drivplatta med startkrans till en bil med LH 2.4 om det är 2.4-sprutet som ska monteras. Vet inte om de är samma drivplatta till AW71(L) men om det är det så är de no inga poblem att hitta.
//Erik
svänghjulsgivaren sitte ju på motorblocket, se till att den sitter där när du köper en B230FT isåfall.
Du behöver en drivplatta med startkrans till en bil med LH 2.4 om det är 2.4-sprutet som ska monteras. Vet inte om de är samma drivplatta till AW71(L) men om det är det så är de no inga poblem att hitta.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Svänghjulsgivaren finns där och hela motorn är komplett med kablar o boxar. Det är bara den manuella lådan (m90 tror jag) som inte följer med.
Blir det inte problem att flytta över ZF Automatlådan från min B230E?
Tror inte jag har nån svänghjulsgivare på 230E blocket idag.
Hur löser man detta lättast utan att montera manuell låda?
Blir det inte problem att flytta över ZF Automatlådan från min B230E?
Tror inte jag har nån svänghjulsgivare på 230E blocket idag.
Hur löser man detta lättast utan att montera manuell låda?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
som motorns! Den måste va där å fungera!
kolkanister till tankavluftnignen vet ja inte om du måste ha, men de är möjligt (?)
EDIT: Den borde iofs räknas till 'bilen' så den slipper du kanske ..
du sätter ju ändå iaf en katalysatorrenad motor i en bil som saknar det!![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
//Erik
kolkanister till tankavluftnignen vet ja inte om du måste ha, men de är möjligt (?)
EDIT: Den borde iofs räknas till 'bilen' så den slipper du kanske ..
du sätter ju ändå iaf en katalysatorrenad motor i en bil som saknar det!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
MYM skrev:Så då kanske det passar direkt eller ?
B230FT'n är från en 940 -98 med manuell låda (m90)
Nej du måste ha en drivplatta från en ZF-låda som suttit på en motor med LH2.4
t.ex 760tic 90 med automatlåda tydligen. Finns säkert andra modeller med.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Startspärren är ju liksom gjord för att inte kunna kommas förbi. Utan att vara allt för insatt så skulle jag tippa på att det är en microprocessor i styrboxen som skall ja rätt digitala insignal från tändningslåset (nyckeln) för att bilen skall tillåtas att starta. Inte så lätt att bli av med. Antingen ser du till att fixa rätt kodade nyckel, eller så får du skaffa en box som är lite äldre så att den saknar startspärr. Sen om spärren sitter i bränsleboxen eller i tändningsboxen vet jag inte.
Mvh Eric
Mvh Eric
Allmänt tillägg:
Om du ska få din bil godkänd i registreringsbeskitning så måste se till att all avgasrening som hör till FT motorn även finns på din bil. Detta inkluderar katalysator, kolkanister, roll over ventil och tankförträngning. Det är i och för sig omöjligt för bilprovningen att kontrollera att din kanister fungerar, men den måste sitta där och vara rätt inkopplad.
Mvh Eric
Om du ska få din bil godkänd i registreringsbeskitning så måste se till att all avgasrening som hör till FT motorn även finns på din bil. Detta inkluderar katalysator, kolkanister, roll over ventil och tankförträngning. Det är i och för sig omöjligt för bilprovningen att kontrollera att din kanister fungerar, men den måste sitta där och vara rätt inkopplad.
Mvh Eric
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
MYM skrev:Läste på TPC att nån som kallade sig T-U-R-B-O tydligen bara satt i trimchip och sen var startspärren borta...
Nån som kan intyga att detta kan fungera eller har gjort det själv och vilket chip man använde då isåfall ?
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=30174
Där står nu allt ja läst på om immobilizer. Kanske hjälper det dig lite.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Ja det var ju frågan, om den kodningen ligger lagrad i bränslechippet eller någon av de andra kretsarna i boxen... Rimligt är väl att de är någon annan krets. Men någon annan får verifiera detta.
Försäkringabolag (inte minst i tysklad) skulle nog inte tillåta att det ligger i bränslechippet som 50% av alla som kör en volvo 700/900 ändå byter ut när dom chiptrimmar..
//Erik
Försäkringabolag (inte minst i tysklad) skulle nog inte tillåta att det ligger i bränslechippet som 50% av alla som kör en volvo 700/900 ändå byter ut när dom chiptrimmar..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?