Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Rev ner kardan idag efter att på kort tid avverkat 2 hardyskivor. Förra gången jag bytte tänkte jag inte på att kolla hur centreringsbussningen såg ut och nu såg jag att den troligtvis sett bättre dagar, det gick att vicka ganska mkt på styrpinnen i hålet tyckte jag iaf.. :roll:
Vart inne på Bilia och frågade vad en sån här liten sak skulle kosta å HERRE MIN SKAPARE de skulle ha drygt 500:-!!! :o Svider att behöva punga ut så mkt för en sådan liten sak :(

MEN! Efter lite sökande på nätet snubblar jag över en tråd på turbobricks.com där det skrivs att det är samma centreringsbussning till BMW bl.a. och lyckas då leta fram denna på mekonomens hemsida. 122 :- ska dom ha för den och det vore ju toppen!

Bussningen till BMW:
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/G ... 99047.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det någon som själv köpt denna bussning för BMW till att använda?
Senast redigerad av 1 Fogel, redigerad totalt 11 gånger.
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW?

Inlägg av Fogel »

Fick svar på min egen fråga genom att hitta denna sida: http://www.teilesuche24.de/swag/zentrie ... 8?c=100707" onclick="window.open(this.href);return false;
där är de väl ganska svart på vitt att det är samma :)

Så de lär bli till att köpa beemerdelar på mekonomen imorgon :)
Lustigt nog hittar man inte den till Volvo på mekonomens hemsida men däremot till BMW [coco]
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4763
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Arly165 »

Vilken bussning är det där? :oops:
Har bara rivit kardan en gång för 4 år sen så minns inte så bra. Men ska riva på min bil nu snart, och tänkte då passa på att montera nya och fräscha bussningar,som stödlager, hardy etc.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av GLoin »

Centreringsbussningen är nummer 3 på bilden. Sitter i toppen på kardanen och centreringspiggen (nr 2) förs in i bussningen.

Bild

mvh Robin
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Japp, precis som gloin skrev. Det är den bussningen som styrningen går in i. Centrerar den inte 100% där så uppstår det sidokrafter som på ganska kort tid äter upp hardyn.
Var inne på mekonomen idag och naturligtvis hade de den inte hemma :( så ja får vänta till på tisdag...
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4763
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Arly165 »

Vilken BMW modell refererade du till när du var inne så att jag är säker på att jag får samma? :)
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av GLoin »

Fogel skrev:Japp, precis som gloin skrev. Det är den bussningen som styrningen går in i. Centrerar den inte 100% där så uppstår det sidokrafter som på ganska kort tid äter upp hardyn.
Var inne på mekonomen idag och naturligtvis hade de den inte hemma :( så ja får vänta till på tisdag...
Hehe och det är ju rätt trist att köpa hardyskivor på löpande band :p inte är det gratis inte!
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Någon av dessa :)

http://www.realoem.com/bmw/partxref.do?part=26117526611" onclick="window.open(this.href);return false;

mekonomens nummer för denna är 06-60850
Senast redigerad av 1 Fogel, redigerad totalt 12 gånger.
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

GLoin skrev:
Fogel skrev:Japp, precis som gloin skrev. Det är den bussningen som styrningen går in i. Centrerar den inte 100% där så uppstår det sidokrafter som på ganska kort tid äter upp hardyn.
Var inne på mekonomen idag och naturligtvis hade de den inte hemma :( så ja får vänta till på tisdag...
Hehe och det är ju rätt trist att köpa hardyskivor på löpande band :p inte är det gratis inte!
Nä de ska gudarna veta.. rätt lite gummi för pengarna om man jämför med däck :lol:
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Sådär, fick hem bussningen igår och mycket riktigt är det samma! Göttans! :D Det var först nu när ja har en ny bussning som jag inser hur jäkla sleten den gamla var [lol] den gamla ramlade styrpinnen in i som inget och man kunde lirka runt en del i sidled på den t.o.m...
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av GLoin »

blev det bättre med vibrationerna med nya bussningen?

mvh/Robin
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Vet ej ännu ska smälla ihop allt i helgen får ja se :)
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Mattsson »

Svarva en hardyskiva i stål, då blir det mer stabilitet i drivlinan!
Fast det bryter nog lite hårt på kardanen...!
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Va inne på det faktiskt.. men nu har jag monterat ihop allt och inga vibrationer längre. Får väl se hur allt håller bara.. inbillade mig att det var lite vinkel mellan låda och kardan så jag shimsade ner stödlagerplattan.
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Användarvisningsbild
GLoin
Uppkörning
Inlägg: 568
Blev medlem: 11 jan 2009, 16:43
Kör: V70II D5 Summum 08:a
Ort: Lerum

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av GLoin »

Fogel skrev:Va inne på det faktiskt.. men nu har jag monterat ihop allt och inga vibrationer längre. Får väl se hur allt håller bara.. inbillade mig att det var lite vinkel mellan låda och kardan så jag shimsade ner stödlagerplattan.
Kommer säkert bli bra. Det man frågar sig (jag gjorde ju samma på min) är varför det över huvud taget har blivit en sådan skillnad i vinkel? (om man inte har sänkt bilen något borde ju vinkeln fortfarande vara okej?)

Jag kom aldrig på något svar på frågan varför :P kommer du på något så meddela gärna!

mvh robin
Bild

Användarvisningsbild
Fogel
Uppkörning
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 aug 2007, 09:48
Kör: Volvo 740, 760, Opel
Ort: Hjo

Re: Samma centreringsbussning till Volvo som BMW? *LÖST*

Inlägg av Fogel »

Har oxå funderat på detdär! Tokslitna motor/växellådskuddar skulle ju kunna vara en orsak. Men bör inte vara det i mitt fall eftersom jag bytte dom förra sommarn (Scan-Tech från mekonomen på motorkuddarna och biltemas på växellådan har ja för mig).. En annan sak jag funderat på är att det ju tydligen genom åren funnits lite olika utföranden på kardanlagerhållare, kanske skiljer det i höjd mellan dom(?) Som sagt ett mysko problem detta iaf men hoppas jag nu löst det i och med bytet av centreringsbussningen & shimsningen. Helt klart har den inte centrerat förut för det var hyfsat mkt glapp i den!

Och som tips kan ja säga att det är bra att ha en Dremel eller liknande till hands så man kan slipa upp ett spår i den gamla bussningen & klyva den för att få ut den - För att försöka gripa tag i den med rörtång och dra ut den är bara att glömma! Sedan sandpapper/smärgelduk för att slipa bort alla eventuella grader & slagmärken efter att man våldat ut den är ett måste då passformen verkligen är astajt när man ska ha i den nya. Fetta in ordentligt och använd inte hammare direkt mot bussningen! Helst gummiklubba eller nåt att lägga mellan - Kompisen hade fått hem några utstansade aluminiumbitar från jobbet ca 2mm tjocka, funka bra för detta ändamål :) Tålamod gäller när man knackar in den nya bussningen, utsticket ska vara 4 mm då är den i bott, försök inte slå in den längre än så! Dvs knacka, mät, knacka lite till, mät, knacka, mät osv tills du kommer så nära 4mm som möjligt :)

mvh Fogel
1988 740 GLE - B230E 131hp
Bild

Skriv svar