Jag är ny användare på forumet och hoppas på lite hjälp! :banan:
Köpte en 744 GL 88B häromdagen. En fin bil med lite småfix enligt säljaren; några glödlampor till positionsljusen hade precis gått sönder som han inte hade hunnit byta. Och så hade han inte orkat fylla på spolarvätska... Han verkade schysst, bilen är rostfri och går rent och fint, så jag prutade en femhundring och slog till.
Och så var det då dags att ikväll byta glödlampor och fylla på spolarvätska... Trodde jag... Hm.
1. Glödlamporna, dvs höger positionsljus fram och bak, är hela båda två. Men säkringen (nr 22) brinner. Alltså ett klassiskt elfel! (Som säljaren visste om; jag hittade en hel hög med brända 15 Amperessäkringar under ena mattan fram.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
2. Spolarvätskan ja... Det visade sig att behållaren var full till brädden. Pumpen går när man drar i spaken, men det kommer inte en droppe vare sig på rutan eller vid strålkastarna. Jag plockade bort luftfiltret och grävde fram behållaren, tömde, plockade bort rätt mycket skit här och där, rengjorde allt och satte tillbaka. Efter ett tag började det spola vid strålkastarna men inte på rutan. Är det skit i nån slang? Jag misstänker att pajsaren jag köpte bilen av har gjort några misslyckade försök att fixa detta själv, för slangarna från pumpen och ut till förgreningarna verkar inte sitta rätt... Jag hittar bland annat en som är lös...!? Eller så är pumpen trött. Nån som vet?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Visst, jag får skylla mig själv. Kollade inte bilen tillräckligt noga innan jag slog till. Litade på en till synes helt oskyldig trevlig äldre herre med foton på barnbarnen på solskyddet som spelade helt okunnig. Jag ber inte om medlidande, men kanske några goda råd!? Framförallt om elfelet. Såna är ju j-ligt jobbiga att felsöka.
Cheers!
/Lunde