Jag är blåst och har lite problem - LÖST
Jag är blåst och har lite problem - LÖST
Hej!
Jag är ny användare på forumet och hoppas på lite hjälp! :banan:
Köpte en 744 GL 88B häromdagen. En fin bil med lite småfix enligt säljaren; några glödlampor till positionsljusen hade precis gått sönder som han inte hade hunnit byta. Och så hade han inte orkat fylla på spolarvätska... Han verkade schysst, bilen är rostfri och går rent och fint, så jag prutade en femhundring och slog till.
Och så var det då dags att ikväll byta glödlampor och fylla på spolarvätska... Trodde jag... Hm.
1. Glödlamporna, dvs höger positionsljus fram och bak, är hela båda två. Men säkringen (nr 22) brinner. Alltså ett klassiskt elfel! (Som säljaren visste om; jag hittade en hel hög med brända 15 Amperessäkringar under ena mattan fram. ) Trist men skit samma. Nån som känner igen detta? Jag misstänker att det är nått överslag/kortslutning i dosan till dragkroken. Den ser rätt kexig ut om man tittar lite närmare. Kan elen till kroken gå på samma säkring som positionsljusen? Byta dosa?
2. Spolarvätskan ja... Det visade sig att behållaren var full till brädden. Pumpen går när man drar i spaken, men det kommer inte en droppe vare sig på rutan eller vid strålkastarna. Jag plockade bort luftfiltret och grävde fram behållaren, tömde, plockade bort rätt mycket skit här och där, rengjorde allt och satte tillbaka. Efter ett tag började det spola vid strålkastarna men inte på rutan. Är det skit i nån slang? Jag misstänker att pajsaren jag köpte bilen av har gjort några misslyckade försök att fixa detta själv, för slangarna från pumpen och ut till förgreningarna verkar inte sitta rätt... Jag hittar bland annat en som är lös...!? Eller så är pumpen trött. Nån som vet?
Visst, jag får skylla mig själv. Kollade inte bilen tillräckligt noga innan jag slog till. Litade på en till synes helt oskyldig trevlig äldre herre med foton på barnbarnen på solskyddet som spelade helt okunnig. Jag ber inte om medlidande, men kanske några goda råd!? Framförallt om elfelet. Såna är ju j-ligt jobbiga att felsöka.
Cheers!
/Lunde
Jag är ny användare på forumet och hoppas på lite hjälp! :banan:
Köpte en 744 GL 88B häromdagen. En fin bil med lite småfix enligt säljaren; några glödlampor till positionsljusen hade precis gått sönder som han inte hade hunnit byta. Och så hade han inte orkat fylla på spolarvätska... Han verkade schysst, bilen är rostfri och går rent och fint, så jag prutade en femhundring och slog till.
Och så var det då dags att ikväll byta glödlampor och fylla på spolarvätska... Trodde jag... Hm.
1. Glödlamporna, dvs höger positionsljus fram och bak, är hela båda två. Men säkringen (nr 22) brinner. Alltså ett klassiskt elfel! (Som säljaren visste om; jag hittade en hel hög med brända 15 Amperessäkringar under ena mattan fram. ) Trist men skit samma. Nån som känner igen detta? Jag misstänker att det är nått överslag/kortslutning i dosan till dragkroken. Den ser rätt kexig ut om man tittar lite närmare. Kan elen till kroken gå på samma säkring som positionsljusen? Byta dosa?
2. Spolarvätskan ja... Det visade sig att behållaren var full till brädden. Pumpen går när man drar i spaken, men det kommer inte en droppe vare sig på rutan eller vid strålkastarna. Jag plockade bort luftfiltret och grävde fram behållaren, tömde, plockade bort rätt mycket skit här och där, rengjorde allt och satte tillbaka. Efter ett tag började det spola vid strålkastarna men inte på rutan. Är det skit i nån slang? Jag misstänker att pajsaren jag köpte bilen av har gjort några misslyckade försök att fixa detta själv, för slangarna från pumpen och ut till förgreningarna verkar inte sitta rätt... Jag hittar bland annat en som är lös...!? Eller så är pumpen trött. Nån som vet?
Visst, jag får skylla mig själv. Kollade inte bilen tillräckligt noga innan jag slog till. Litade på en till synes helt oskyldig trevlig äldre herre med foton på barnbarnen på solskyddet som spelade helt okunnig. Jag ber inte om medlidande, men kanske några goda råd!? Framförallt om elfelet. Såna är ju j-ligt jobbiga att felsöka.
Cheers!
/Lunde
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
JLAL skrev:Spolningen = Troligtvis pumpen som har tröttnat på livet.
Säkringen = Inne på din bana där. Byt dosa....
\\
Jocke
precis, du kan ju enkelt bara plocka bort kontakten och märka upp och isolera kablarna så märker du om problemet ligger där..
Be någon hålla för spolhålen framme å se om den orkar spruta där uppe då.
Trist med folk som "mörkar" fel, men Grattis till köpet iaf, det där lät ju inte som såå alvarliga saker.
MVH Micke
Elfelet tror även jag på släpkontakten.
ett exempel är min Passat, den har fel i släpkontakten. Det brukar lysa lite som det vill därbak. En dag när jag skulle dra i mörker vill jag ha bromsljus på släpet, vilket jag aldrig haft tidigare, så jag blåste på en massa 5-56 och en massa "Elektroniksprej"
Vips så hade jag bromsljus men säkringen till högerljusen höll ca 5 minuter. Det lös iaf på vänster plus att jag hade bromsljus. Jag drog klart och bytte sen säkringen och utan släp lyser det så fint.
Ang. spolningen så kan du ju alltid testa med att blåsa ur slangarna upp till rutan med högtrycksluft...
ett exempel är min Passat, den har fel i släpkontakten. Det brukar lysa lite som det vill därbak. En dag när jag skulle dra i mörker vill jag ha bromsljus på släpet, vilket jag aldrig haft tidigare, så jag blåste på en massa 5-56 och en massa "Elektroniksprej"
Vips så hade jag bromsljus men säkringen till högerljusen höll ca 5 minuter. Det lös iaf på vänster plus att jag hade bromsljus. Jag drog klart och bytte sen säkringen och utan släp lyser det så fint.
Ang. spolningen så kan du ju alltid testa med att blåsa ur slangarna upp till rutan med högtrycksluft...
2nd place is 1st loser
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69
Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53
-
- Övningskörning
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 27 okt 2006, 22:33
Re: Jag är blåst och har lite problem
Lunde skrev:Hej!
Jag är ny användare på forumet och hoppas på lite hjälp! :banan:
Köpte en 744 GL 88B häromdagen. En fin bil med lite småfix enligt säljaren; några glödlampor till positionsljusen hade precis gått sönder som han inte hade hunnit byta. Och så hade han inte orkat fylla på spolarvätska... Han verkade schysst, bilen är rostfri och går rent och fint, så jag prutade en femhundring och slog till.
Och så var det då dags att ikväll byta glödlampor och fylla på spolarvätska... Trodde jag... Hm.
1. Glödlamporna, dvs höger positionsljus fram och bak, är hela båda två. Men säkringen (nr 22) brinner. Alltså ett klassiskt elfel! (Som säljaren visste om; jag hittade en hel hög med brända 15 Amperessäkringar under ena mattan fram. ) Trist men skit samma. Nån som känner igen detta? Jag misstänker att det är nått överslag/kortslutning i dosan till dragkroken. Den ser rätt kexig ut om man tittar lite närmare. Kan elen till kroken gå på samma säkring som positionsljusen? Byta dosa?
2. Spolarvätskan ja... Det visade sig att behållaren var full till brädden. Pumpen går när man drar i spaken, men det kommer inte en droppe vare sig på rutan eller vid strålkastarna. Jag plockade bort luftfiltret och grävde fram behållaren, tömde, plockade bort rätt mycket skit här och där, rengjorde allt och satte tillbaka. Efter ett tag började det spola vid strålkastarna men inte på rutan. Är det skit i nån slang? Jag misstänker att pajsaren jag köpte bilen av har gjort några misslyckade försök att fixa detta själv, för slangarna från pumpen och ut till förgreningarna verkar inte sitta rätt... Jag hittar bland annat en som är lös...!? Eller så är pumpen trött. Nån som vet?
Visst, jag får skylla mig själv. Kollade inte bilen tillräckligt noga innan jag slog till. Litade på en till synes helt oskyldig trevlig äldre herre med foton på barnbarnen på solskyddet som spelade helt okunnig. Jag ber inte om medlidande, men kanske några goda råd!? Framförallt om elfelet. Såna är ju j-ligt jobbiga att felsöka.
Cheers!
/Lunde
det finns alltid eller nästan alltid nått fel på äldre bilar, men dom är ju till för att fixas
jag tror också det kan vara släpvagnskontakten som jävlas! har för mej bossebildoktorn prata över dedär förut, och dom finns vell att köpa nya pirat för en rätt så billig peng tror ja!
spolaren tycker jag du ska testa att blåsa med tryckluften baklänges igenom för då släpper nog skiten i slangen, om det nu sitter skit i den...
Spolningen kan vara pumpen som är trött eller skit i slangen eller i någon ventil. Dra loss slangen där den delar sig under motorhuven och se om det spruttar där. gör det inte det så är det till att gå igenom och blåsa ur ledningarna. Sitter en backventil där spolningen delar sig till strålkastarna och vindrutan som kan gegga igen.
Sprutar det där så tror jag att det är T-korset vid motorhuven som är stopp, det var det på min.
Ps. Det ska vara en lös slang. Den är till för att lufta systemet. Gissa om jag funderade på detta också när jag fixade samma fel i min 740 men efter att ha kolla i vadis så visade det sig att det ska vara så...
Sprutar det där så tror jag att det är T-korset vid motorhuven som är stopp, det var det på min.
Ps. Det ska vara en lös slang. Den är till för att lufta systemet. Gissa om jag funderade på detta också när jag fixade samma fel i min 740 men efter att ha kolla i vadis så visade det sig att det ska vara så...
Volvo 940 Turbo -94 33k mil
Volvo 745 GL/T -90 42k mil
Volvo 745 GL/T -90 42k mil
Ok! Suveränt! Tack för alla svar och tips! Jag ska trixa med dosan till dragkroken och kolla upp spolslangarna och om pumpen till spolningen är trött. Särskilt tack för upplysningen om att det faktiskt ska finnas en lös slang i systemet...
Återkommer när jag vet vad som var fel!
Tack och vänlig hälsning,
/Lunde
Återkommer när jag vet vad som var fel!
Tack och vänlig hälsning,
/Lunde
Volvo 142 DL, 73:a, Californiavit, 14" mil, 188 km/h
Volvo 744 GL, 88:aB, RÖD, 32" mil, 177 km/h
Volvo 744 GL, 88:aB, RÖD, 32" mil, 177 km/h
-
- Uppkörning
- Inlägg: 594
- Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
- Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)
Tycker det är helt tragiskt att ens dra upp detta och sen kalla sig lurad.
Varför och NÄR kan folk inte lära sig att sånt här är sånt man får ta när man köper bil i femtusen kronors klassen.
Vet inte hur många bilar jag köpt, för betydande högre summor 50-100000 klassen jag köpt som det senare visat sig vara en massa mycket mer betydande fel på. Alltså sånt här är sånt man får ta, bilen är 20 år gammal, saker går sönder på gamla bilar. Så är det bara. Var istället glad att motorn inte började knacka på hemvägen eller andra betydligt mer "jobbigare" fel.
Vill man slippa sånt här har jag bara ett råd - ÅK BUSS !
Hälsn Anders
Varför och NÄR kan folk inte lära sig att sånt här är sånt man får ta när man köper bil i femtusen kronors klassen.
Vet inte hur många bilar jag köpt, för betydande högre summor 50-100000 klassen jag köpt som det senare visat sig vara en massa mycket mer betydande fel på. Alltså sånt här är sånt man får ta, bilen är 20 år gammal, saker går sönder på gamla bilar. Så är det bara. Var istället glad att motorn inte började knacka på hemvägen eller andra betydligt mer "jobbigare" fel.
Vill man slippa sånt här har jag bara ett råd - ÅK BUSS !
Hälsn Anders
-
- Färsk användare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 sep 2006, 08:24
jaja han kanske överdrev lite med rubriken med tanke på att det bara var ''småfel'' men som sagt det känns alltid taskigt när inte säljaren är ärlig och säger som det är, för att få pengar för bilen? men det är ganska logiskt, säljer man en bil vill man ha pengar för den. å andra sidan hade han rätt med att han blev ''blåst'' då förra ägaren inte sa som det var. köper man en bil för 5000 så köper man oftast en bil för 10 000.
Volvo-Anders skrev:Tycker det är helt tragiskt att ens dra upp detta och sen kalla sig lurad.
Varför och NÄR kan folk inte lära sig att sånt här är sånt man får ta när man köper bil i femtusen kronors klassen.
Vet inte hur många bilar jag köpt, för betydande högre summor 50-100000 klassen jag köpt som det senare visat sig vara en massa mycket mer betydande fel på. Alltså sånt här är sånt man får ta, bilen är 20 år gammal, saker går sönder på gamla bilar. Så är det bara. Var istället glad att motorn inte började knacka på hemvägen eller andra betydligt mer "jobbigare" fel.
Vill man slippa sånt här har jag bara ett råd - ÅK BUSS !
Hälsn Anders
Hej igen,
Som helt färsk användare på detta forum, blev jag glatt överraskad av så många snabba, konstruktiva och trevliga svar jag fick på mina problem med bilen. Verkar ju vara ett kanonbra forum, tänkte jag, nästan som 850-klubbens, 240-klubbens och 140-klubbens forum... Eftersom jag har kört och skruvat med en del nyare och nästan alla äldre volvo-modeller utom 740, vet jag mycket väl att gamla bilar alltid strular mer eller mindre. Genom åren har jag haft mycket nytta och hjälp av många trevliga och kunniga filurer på dessa forum. Förhoppningsvis hjälper man också andra genom att skriva tillbaka och berätta om hur problemen löstes. Och så kan man i trevlig ton bidra med det lilla man kan själv och har lärt sig. Eller så kan man vara tyst.
Därför kunde jag mycket väl ha låtit bli att kommentera detta påhoppet och låta det stå för sig själv och lysa av bitterhet över alla mycket, mycket, värre blåsningar som vederbörande verkar ha gått på.
Det framgick kanske inte från början, visst, men jag är j-ligt medveten om att mitt lilla elfel och strul med spolningen är en piss i havet om man jämför med en sprucken topp eller en rasad bakaxel. Visst, då kan man börja snacka om riktiga blåsningar. Och för att vara extra tydlig: jag skrev i rubriken att det var "lite problem"; jag skrev uttryckligen att jag inte bad om "medlidande"; jag skrev att jag får "skylla mig själv". Ok!?
Och till sist: Jag hatar att åka BUSS. :blah:
/Lunde
Volvo 142 DL, 73:a, Californiavit, 14" mil, 188 km/h
Volvo 744 GL, 88:aB, RÖD, 32" mil, 177 km/h
Volvo 744 GL, 88:aB, RÖD, 32" mil, 177 km/h
Elfelet hittat. Det var inte överslag i kopplingsdosan till dragkroken. Nej, nått mycket pinsammare... som tog 2 minuter att hitta... Klåparen jag köpte bilen av hade PRESSAT in en en-polig (istället för en två-polig) glödlampa i ena positions/parkeringsljuset fram med kortslutning som resultat. Vissa borde inte ens ha körtkort...
/Lunde
/Lunde
Volvo 142 DL, 73:a, Californiavit, 14" mil, 188 km/h
Volvo 744 GL, 88:aB, RÖD, 32" mil, 177 km/h
Volvo 744 GL, 88:aB, RÖD, 32" mil, 177 km/h
-
- Färsk användare
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 01 nov 2006, 20:16
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Jojomän! Det är den som sitter i "pipen" uppe på spolarbehållaren och som ska gå i en båge rakt upp och hänga i en klammer i plåten intill påfyllningslocket!BlaZe180 skrev:den slangen som var lös är väll till så det inte blir överfyllt.. är så på brorsans 940 iaf.. sen kan ju pumpen ha gjort sitt eller skit i slangarna..
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!