Vilka bromsar har jag och lite andra bromsfrågor

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Vilka bromsar har jag och lite andra bromsfrågor

Inlägg av NAD »

Ena bromsen fram kärvar och jag antar att kolvarna ska smörjas, och eventuellt ska väl bromsklossarna bytas med.

Så vilken sorts bromsar är det och var kan man få reda på det?

Bilen är en 940 Turbo -92:a som är importerad från tyskland.



Sen så undrar jag vad man behöver när man byter detta, är det monteringssats som behövs (och klossar då förståss) och vad innehåller den?

Misstänker att den där styrbulten behöver bytas med, finns den på biltema?



Många frågor nu, men jag har aldrig gjort detta på en 940 förut då jag bara ägt 240 innan. :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka bromsar har jag och lite andra bromsfrågor

Inlägg av Greensilver »

NAD skrev:Ena bromsen fram kärvar och jag antar att kolvarna ska smörjas, och eventuellt ska väl bromsklossarna bytas med.
Ja, om det kärvar på ena sidan är troligtvis dom klossarna extra dåliga. Du kan använda en spruta för att spruta in lite bromsvätska i damasken. Sen kör du kolven fram och tillbaka några gånger. Sök på detta finns fler trådar om hur man gör.


NAD skrev:Så vilken sorts bromsar är det och var kan man få reda på det? Bilen är en 940 Turbo -92:a som är importerad från tyskland.
Jag brukar kika på monteringsdetaljerna - man kan tydligt se dessa utan att plocka isär något - sedan köper du bara motsvarande monteringssats med tillhörande belägg. Det går också att ta reda på genom att kolla på en plåtskylt eller ett klistermärke någonstans.


NAD skrev:Sen så undrar jag vad man behöver när man byter detta, är det monteringssats som behövs (och klossar då förståss) och vad innehåller den?
Det beror lite på vilka bromsar du har men den brukar innehålla en fjädrande plåtbit och två sprintar (per ok). Det är bla. på plåtbiten man tydligt ser vilka bromsar man har.


NAD skrev:Misstänker att den där styrbulten behöver bytas med, finns den på biltema?
Jag tvivlar på att du behöver byta den - särskilt inte på en importbil - de brukar vara hur fina som helst. Det är det svenska klimatet i kombination med saltet som käkar upp våra bilar här hemma.


NAD skrev:Många frågor nu, men jag har aldrig gjort detta på en 940 förut då jag bara ägt 240 innan. :)
Har du grejat med 240 bromsar innan känner du garanterat igen dig - enda skillnaden är att oken fram är flytande men det gör det hela bara lättare - tycker jag. Lycka till!
Bild

T.Q.M
Forumsnarkoman
Inlägg: 4020
Blev medlem: 07 sep 2004, 19:56
Kör: SAAB

Inlägg av T.Q.M »

Tänkte bara låna tråden lite och ställa denna fråga: Fan va du kan Greensilver. Du är absolute säker på 740/940.Hur kan det komma sig!!
Över and ut!

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Greensilver: Tack för svaren :)



Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum.

Min bil är importerad, men det var några år sen och den har alltså gått några vintrar i svenskt klimat, så man vet ju aldrig.

Men jag hoppas det är som du säger :)



En sak till... Vad menas med flytande ok?
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren :)



Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum.

Min bil är importerad, men det var några år sen och den har alltså gått några vintrar i svenskt klimat, så man vet ju aldrig.

Men jag hoppas det är som du säger :)



En sak till... Vad menas med flytande ok?
Med flytande Ok menas att oket är 2-delat, en del som är fast i spindeln hela tiden Och en del som sitter fast i det med hjälp av "glidpinnar". Ett vanligt ok är helt, & med kolvar på båda sidor om skivan. Jämför dina Ok fram & bak, så ser du skillnaden!
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

T.Q.M skrev:Tänkte bara låna tråden lite och ställa denna fråga: Fan va du kan Greensilver. Du är absolute säker på 740/940.Hur kan det komma sig!!


Bromsar är ju inte särskilt svåra saker, sen har jag grejat en del med det - dels för att jag envisas med att köra gamla sletbilar till vardags och så bytte jag ju bromssystem på finbilen i somras.



Jag har ingen verkstadsmekaniskutbildning utan kan bara sådant jag själv grejat med men det har blivit en del eftersom jag byggt om 740:n i signaturen och dessutom haft några 740 till vardags. Sen har jag hjälpt en god vän att laga lite krockat också...
Bild

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren :)



Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum. [...]


Har dina kompisar också Volvo? Själv har jag nämligen aldrig haft problem med att just glidbulten kärvar. Kolvarna brukar ge sig före bultarna så att säga - men det är bara min erfarenhet...
Bild

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Greensilver: Japp, har två kompisar som har 940, och de har haft problem med glidpinnarna.



Kom just hem från garaget nu efter att ha grejat, och nog fan hade du rätt, mina glidpinnar var i toppskick, likaså alla damasker. Däremot var det sämre ställt med resten, kolven gick trögt, skivan är ojämn och bös överallt.

Jag förstår nu iallafall vad som menas med flytande ok, och jag håller med om att det var mer lättmekat än på en 240.

Tyckte mig även se att det stod Girling på oket, det var iallafall såna där bromsklossar med en ögla på mitten, med en fjäder i.



Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Ett bra litet tips, när man fixar bromas är att byta ut/fylla på med grafitfett och se till att glidsiften (pinnarna) glider rätt och riktigt. De är nämligen lite ovala och kan hamna fel och gå trögt (om tidigare ägare har våldat och gjort fel)



Det är normalt att kolven kår lite trögt tillbaka, det är ju inget jätte slaglängder det handlar om när kolven arbetar och dessutom är ju hela bromssystemet behjälpt av servo. Det kan hjälpa lite om man öppnar locket till bromsvätskebehållaren.



Kolven behöver du inte köra ut, och den fastnar normalt lite i oringen innan den loppar ut, men det handlar minst om 40-47mm innan kolven trillar ut...

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

NAD skrev:Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.


Det där är lite svårt att svara på. Jag brukar lägga inte vilja trycka ut kolven mer än den skulle gå ut om du haft halvsletna belägg i. Om du lyckas trycka ut kolven för mycket kan det bli ett helvete att få in den igen. Det som händer är att den hamnar en aning snett och låser sig så när man försöker trycka in den. Då kan det hjälpa att man ser till att pressa så rakt som möjligt - det kan vara svårt med en polygrip men det finns specialverktyg till detta.



Att kolven fastnade hände mig senast för någon månad sedan när jag bytte belägg på en 245 jag har. Höll på ett bra tag innan jag fick in kolven igen - så det gäller att vara uppmärksam och säga åt kamraten att sluta pumpa i god tid.



Tänk dessutom på att inte kamraten trycker ned pedalen för långt - då kan packningen i huvudbromscylindern vränga sig och då har du hela helgen full av nöje framför dig. :wink:
Bild

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Greensilver skrev:
NAD skrev:Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.


Det där är lite svårt att svara på. Jag brukar lägga inte vilja trycka ut kolven mer än den skulle gå ut om du haft halvsletna belägg i. Om du lyckas trycka ut kolven för mycket kan det bli ett helvete att få in den igen. Det som händer är att den hamnar en aning snett och låser sig så när man försöker trycka in den. Då kan det hjälpa att man ser till att pressa så rakt som möjligt - det kan vara svårt med en polygrip men det finns specialverktyg till detta.



Att kolven fastnade hände mig senast för någon månad sedan när jag bytte belägg på en 245 jag har. Höll på ett bra tag innan jag fick in kolven igen - så det gäller att vara uppmärksam och säga åt kamraten att sluta pumpa i god tid.



Tänk dessutom på att inte kamraten trycker ned pedalen för långt - då kan packningen i huvudbromscylindern vränga sig och då har du hela helgen full av nöje framför dig. :wink:
Man kan lägga en 35mm träkloss mellan fasta delen på oket och kolven (trick från BMW med fyrkolvsok och dubbla kretsar i varje ok, på var sida). Då kan du inte pressa ut dem för långt samt du kan göra det själv, och du slipper risken med att skada kolvytan/kanten.



En annan sak som också är viktig är att glidytorna för klossarna är fria från rost, var inte blyg för att gå lös med en finare fil e. dyl. Det samlas mycket skit där och om inte annat rost.

Detta gäller nog mer bakbromsarna - där det är viktigt att man försöker göra rent längst in, dvs närmast trumman på skivan.

Användarvisningsbild
adde.k
Uppkörning
Inlägg: 514
Blev medlem: 30 aug 2004, 23:32
Ort: Östhammar
Kontakt:

Inlägg av adde.k »

Greensilver skrev:
NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren :)



Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum. [...]


Har dina kompisar också Volvo? Själv har jag nämligen aldrig haft problem med att just glidbulten kärvar. Kolvarna brukar ge sig före bultarna så att säga - men det är bara min erfarenhet...
då har du inte sett oket som satt på min 940 när jag köpte den... oket och glidpinnen var så fastrostade att ja fick slå bort skiten från bromsskivan med en hammare och värma den fasta delen så att glidpinnen flög ur... var visst lite rostigt där... :lol:
Bild

Volvo 940 Turbo -92

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

adde.k skrev:
Greensilver skrev:
NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren :)



Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum. [...]


Har dina kompisar också Volvo? Själv har jag nämligen aldrig haft problem med att just glidbulten kärvar. Kolvarna brukar ge sig före bultarna så att säga - men det är bara min erfarenhet...
då har du inte sett oket som satt på min 940 när jag köpte den... oket och glidpinnen var så fastrostade att ja fick slå bort skiten från bromsskivan med en hammare och värma den fasta delen så att glidpinnen flög ur... var visst lite rostigt där... :lol:
Det är därför man alltid kollar att damasken är hel till glidpinnen och fyller på ordentligt med frostbeständigt och vattenavvisande grafitfett. Ordentligt.

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Tack för svaren :)



Det där med att man inte får trycka ner pedalen helt när man motionerar bromsarna, vad beror det på? Alltså, hur kommer det sig att packningen vrängs? Låter ju som nåt man kommer glömma förr eller senare :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tror att det beror på att packningen rör sig på ett område i cylindern som normalt inte används. Om den delen av cylindern är rostig kan packningen fastna eller skadas.
Bild

Mikael Ganrud
Färsk användare
Inlägg: 53
Blev medlem: 28 okt 2004, 18:08
Ort: Hägersten
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ganrud »

När jag renoverade min bromsar till vinterbilen så fick jag lov att värma bort 3 av 4 glidpinnar :o På högersidan var ena fastrostad och på vänster båda. Klossarna var sneslitna för att oket inte gled på styrpinnarna :)



Fick skruva lös hela okbyglarna, värma med gasolbrännare och slå ut pinnarna med slägga. Men jag smärjlade upp glidpinnarna, gjorde rent och smörjde upp och köpte nya damasker och fettade in med silkonfett och det blev kanon.
Bild

Skriv svar