NAD skrev:Ena bromsen fram kärvar och jag antar att kolvarna ska smörjas, och eventuellt ska väl bromsklossarna bytas med.
Ja, om det kärvar på ena sidan är troligtvis dom klossarna extra dåliga. Du kan använda en spruta för att spruta in lite bromsvätska i damasken. Sen kör du kolven fram och tillbaka några gånger. Sök på detta finns fler trådar om hur man gör.
NAD skrev:Så vilken sorts bromsar är det och var kan man få reda på det? Bilen är en 940 Turbo -92:a som är importerad från tyskland.
Jag brukar kika på monteringsdetaljerna - man kan tydligt se dessa utan att plocka isär något - sedan köper du bara motsvarande monteringssats med tillhörande belägg. Det går också att ta reda på genom att kolla på en plåtskylt eller ett klistermärke någonstans.
NAD skrev:Sen så undrar jag vad man behöver när man byter detta, är det monteringssats som behövs (och klossar då förståss) och vad innehåller den?
Det beror lite på vilka bromsar du har men den brukar innehålla en fjädrande plåtbit och två sprintar (per ok). Det är bla. på plåtbiten man tydligt ser vilka bromsar man har.
NAD skrev:Misstänker att den där styrbulten behöver bytas med, finns den på biltema?
Jag tvivlar på att du behöver byta den - särskilt inte på en importbil - de brukar vara hur fina som helst. Det är det svenska klimatet i kombination med saltet som käkar upp våra bilar här hemma.
NAD skrev:Många frågor nu, men jag har aldrig gjort detta på en 940 förut då jag bara ägt 240 innan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Har du grejat med 240 bromsar innan känner du garanterat igen dig - enda skillnaden är att oken fram är flytande men det gör det hela bara lättare - tycker jag. Lycka till!