Vilka bromsar har jag och lite andra bromsfrågor
Vilka bromsar har jag och lite andra bromsfrågor
Ena bromsen fram kärvar och jag antar att kolvarna ska smörjas, och eventuellt ska väl bromsklossarna bytas med.
Så vilken sorts bromsar är det och var kan man få reda på det?
Bilen är en 940 Turbo -92:a som är importerad från tyskland.
Sen så undrar jag vad man behöver när man byter detta, är det monteringssats som behövs (och klossar då förståss) och vad innehåller den?
Misstänker att den där styrbulten behöver bytas med, finns den på biltema?
Många frågor nu, men jag har aldrig gjort detta på en 940 förut då jag bara ägt 240 innan.
Så vilken sorts bromsar är det och var kan man få reda på det?
Bilen är en 940 Turbo -92:a som är importerad från tyskland.
Sen så undrar jag vad man behöver när man byter detta, är det monteringssats som behövs (och klossar då förståss) och vad innehåller den?
Misstänker att den där styrbulten behöver bytas med, finns den på biltema?
Många frågor nu, men jag har aldrig gjort detta på en 940 förut då jag bara ägt 240 innan.
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Re: Vilka bromsar har jag och lite andra bromsfrågor
Ja, om det kärvar på ena sidan är troligtvis dom klossarna extra dåliga. Du kan använda en spruta för att spruta in lite bromsvätska i damasken. Sen kör du kolven fram och tillbaka några gånger. Sök på detta finns fler trådar om hur man gör.NAD skrev:Ena bromsen fram kärvar och jag antar att kolvarna ska smörjas, och eventuellt ska väl bromsklossarna bytas med.
Jag brukar kika på monteringsdetaljerna - man kan tydligt se dessa utan att plocka isär något - sedan köper du bara motsvarande monteringssats med tillhörande belägg. Det går också att ta reda på genom att kolla på en plåtskylt eller ett klistermärke någonstans.NAD skrev:Så vilken sorts bromsar är det och var kan man få reda på det? Bilen är en 940 Turbo -92:a som är importerad från tyskland.
Det beror lite på vilka bromsar du har men den brukar innehålla en fjädrande plåtbit och två sprintar (per ok). Det är bla. på plåtbiten man tydligt ser vilka bromsar man har.NAD skrev:Sen så undrar jag vad man behöver när man byter detta, är det monteringssats som behövs (och klossar då förståss) och vad innehåller den?
Jag tvivlar på att du behöver byta den - särskilt inte på en importbil - de brukar vara hur fina som helst. Det är det svenska klimatet i kombination med saltet som käkar upp våra bilar här hemma.NAD skrev:Misstänker att den där styrbulten behöver bytas med, finns den på biltema?
Har du grejat med 240 bromsar innan känner du garanterat igen dig - enda skillnaden är att oken fram är flytande men det gör det hela bara lättare - tycker jag. Lycka till!NAD skrev:Många frågor nu, men jag har aldrig gjort detta på en 940 förut då jag bara ägt 240 innan.
Greensilver: Tack för svaren
Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum.
Min bil är importerad, men det var några år sen och den har alltså gått några vintrar i svenskt klimat, så man vet ju aldrig.
Men jag hoppas det är som du säger
En sak till... Vad menas med flytande ok?
Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum.
Min bil är importerad, men det var några år sen och den har alltså gått några vintrar i svenskt klimat, så man vet ju aldrig.
Men jag hoppas det är som du säger
En sak till... Vad menas med flytande ok?
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
Med flytande Ok menas att oket är 2-delat, en del som är fast i spindeln hela tiden Och en del som sitter fast i det med hjälp av "glidpinnar". Ett vanligt ok är helt, & med kolvar på båda sidor om skivan. Jämför dina Ok fram & bak, så ser du skillnaden!NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren
Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum.
Min bil är importerad, men det var några år sen och den har alltså gått några vintrar i svenskt klimat, så man vet ju aldrig.
Men jag hoppas det är som du säger
En sak till... Vad menas med flytande ok?
DET HETER STEREO!!!
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
T.Q.M skrev:Tänkte bara låna tråden lite och ställa denna fråga: Fan va du kan Greensilver. Du är absolute säker på 740/940.Hur kan det komma sig!!
Bromsar är ju inte särskilt svåra saker, sen har jag grejat en del med det - dels för att jag envisas med att köra gamla sletbilar till vardags och så bytte jag ju bromssystem på finbilen i somras.
Jag har ingen verkstadsmekaniskutbildning utan kan bara sådant jag själv grejat med men det har blivit en del eftersom jag byggt om 740:n i signaturen och dessutom haft några 740 till vardags. Sen har jag hjälpt en god vän att laga lite krockat också...
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren
Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum. [...]
Har dina kompisar också Volvo? Själv har jag nämligen aldrig haft problem med att just glidbulten kärvar. Kolvarna brukar ge sig före bultarna så att säga - men det är bara min erfarenhet...
Greensilver: Japp, har två kompisar som har 940, och de har haft problem med glidpinnarna.
Kom just hem från garaget nu efter att ha grejat, och nog fan hade du rätt, mina glidpinnar var i toppskick, likaså alla damasker. Däremot var det sämre ställt med resten, kolven gick trögt, skivan är ojämn och bös överallt.
Jag förstår nu iallafall vad som menas med flytande ok, och jag håller med om att det var mer lättmekat än på en 240.
Tyckte mig även se att det stod Girling på oket, det var iallafall såna där bromsklossar med en ögla på mitten, med en fjäder i.
Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.
Kom just hem från garaget nu efter att ha grejat, och nog fan hade du rätt, mina glidpinnar var i toppskick, likaså alla damasker. Däremot var det sämre ställt med resten, kolven gick trögt, skivan är ojämn och bös överallt.
Jag förstår nu iallafall vad som menas med flytande ok, och jag håller med om att det var mer lättmekat än på en 240.
Tyckte mig även se att det stod Girling på oket, det var iallafall såna där bromsklossar med en ögla på mitten, med en fjäder i.
Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.
Min bil:
Volvo 945 LTT -96
Volvo 945 LTT -96
Ett bra litet tips, när man fixar bromas är att byta ut/fylla på med grafitfett och se till att glidsiften (pinnarna) glider rätt och riktigt. De är nämligen lite ovala och kan hamna fel och gå trögt (om tidigare ägare har våldat och gjort fel)
Det är normalt att kolven kår lite trögt tillbaka, det är ju inget jätte slaglängder det handlar om när kolven arbetar och dessutom är ju hela bromssystemet behjälpt av servo. Det kan hjälpa lite om man öppnar locket till bromsvätskebehållaren.
Kolven behöver du inte köra ut, och den fastnar normalt lite i oringen innan den loppar ut, men det handlar minst om 40-47mm innan kolven trillar ut...
Det är normalt att kolven kår lite trögt tillbaka, det är ju inget jätte slaglängder det handlar om när kolven arbetar och dessutom är ju hela bromssystemet behjälpt av servo. Det kan hjälpa lite om man öppnar locket till bromsvätskebehållaren.
Kolven behöver du inte köra ut, och den fastnar normalt lite i oringen innan den loppar ut, men det handlar minst om 40-47mm innan kolven trillar ut...
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
NAD skrev:Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.
Det där är lite svårt att svara på. Jag brukar lägga inte vilja trycka ut kolven mer än den skulle gå ut om du haft halvsletna belägg i. Om du lyckas trycka ut kolven för mycket kan det bli ett helvete att få in den igen. Det som händer är att den hamnar en aning snett och låser sig så när man försöker trycka in den. Då kan det hjälpa att man ser till att pressa så rakt som möjligt - det kan vara svårt med en polygrip men det finns specialverktyg till detta.
Att kolven fastnade hände mig senast för någon månad sedan när jag bytte belägg på en 245 jag har. Höll på ett bra tag innan jag fick in kolven igen - så det gäller att vara uppmärksam och säga åt kamraten att sluta pumpa i god tid.
Tänk dessutom på att inte kamraten trycker ned pedalen för långt - då kan packningen i huvudbromscylindern vränga sig och då har du hela helgen full av nöje framför dig.
Man kan lägga en 35mm träkloss mellan fasta delen på oket och kolven (trick från BMW med fyrkolvsok och dubbla kretsar i varje ok, på var sida). Då kan du inte pressa ut dem för långt samt du kan göra det själv, och du slipper risken med att skada kolvytan/kanten.Greensilver skrev:NAD skrev:Lite nya frågor då: Hur långt ut vågar man köra kolven utan att den fastnar eller ploppar ur? Och hur lätt bör den gå? Som det är nu så fick jag pressa in den med en polygriptång och mycket kraft.
Det där är lite svårt att svara på. Jag brukar lägga inte vilja trycka ut kolven mer än den skulle gå ut om du haft halvsletna belägg i. Om du lyckas trycka ut kolven för mycket kan det bli ett helvete att få in den igen. Det som händer är att den hamnar en aning snett och låser sig så när man försöker trycka in den. Då kan det hjälpa att man ser till att pressa så rakt som möjligt - det kan vara svårt med en polygrip men det finns specialverktyg till detta.
Att kolven fastnade hände mig senast för någon månad sedan när jag bytte belägg på en 245 jag har. Höll på ett bra tag innan jag fick in kolven igen - så det gäller att vara uppmärksam och säga åt kamraten att sluta pumpa i god tid.
Tänk dessutom på att inte kamraten trycker ned pedalen för långt - då kan packningen i huvudbromscylindern vränga sig och då har du hela helgen full av nöje framför dig.
En annan sak som också är viktig är att glidytorna för klossarna är fria från rost, var inte blyg för att gå lös med en finare fil e. dyl. Det samlas mycket skit där och om inte annat rost.
Detta gäller nog mer bakbromsarna - där det är viktigt att man försöker göra rent längst in, dvs närmast trumman på skivan.
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
då har du inte sett oket som satt på min 940 när jag köpte den... oket och glidpinnen var så fastrostade att ja fick slå bort skiten från bromsskivan med en hammare och värma den fasta delen så att glidpinnen flög ur... var visst lite rostigt där...Greensilver skrev:NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren
Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum. [...]
Har dina kompisar också Volvo? Själv har jag nämligen aldrig haft problem med att just glidbulten kärvar. Kolvarna brukar ge sig före bultarna så att säga - men det är bara min erfarenhet...
Volvo 940 Turbo -92
Det är därför man alltid kollar att damasken är hel till glidpinnen och fyller på ordentligt med frostbeständigt och vattenavvisande grafitfett. Ordentligt.adde.k skrev:då har du inte sett oket som satt på min 940 när jag köpte den... oket och glidpinnen var så fastrostade att ja fick slå bort skiten från bromsskivan med en hammare och värma den fasta delen så att glidpinnen flög ur... var visst lite rostigt där...Greensilver skrev:NAD skrev:Greensilver: Tack för svaren
Anledningen till att jag var orolig för styrbulten (heter det så?) är att mina kompisar alltid har krångel med dem då de rostar fast och sitter som berget med jämna mellanrum. [...]
Har dina kompisar också Volvo? Själv har jag nämligen aldrig haft problem med att just glidbulten kärvar. Kolvarna brukar ge sig före bultarna så att säga - men det är bara min erfarenhet...
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
-
- Färsk användare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 28 okt 2004, 18:08
- Ort: Hägersten
- Kontakt:
När jag renoverade min bromsar till vinterbilen så fick jag lov att värma bort 3 av 4 glidpinnar På högersidan var ena fastrostad och på vänster båda. Klossarna var sneslitna för att oket inte gled på styrpinnarna
Fick skruva lös hela okbyglarna, värma med gasolbrännare och slå ut pinnarna med slägga. Men jag smärjlade upp glidpinnarna, gjorde rent och smörjde upp och köpte nya damasker och fettade in med silkonfett och det blev kanon.
Fick skruva lös hela okbyglarna, värma med gasolbrännare och slå ut pinnarna med slägga. Men jag smärjlade upp glidpinnarna, gjorde rent och smörjde upp och köpte nya damasker och fettade in med silkonfett och det blev kanon.