b230f dog. Ingen gnista.

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

b230f dog. Ingen gnista.

Inlägg av tomasbjork »

Hej!
Min bil på 3cylindrar gick på 3cylindrar i ca 10min så jag varva upp den i hopp om att den fjärde skulle tända men istället dog den. Hördes ingen smäll eller nåt utan den la bara av. Väl hemma konstaterades att jag inte hade någon gnista. Snackade med en volvomek som sa att det kunde vara tändmodulen eller hallgivaren. Finns det något sätt att kolla om dom är trasiga förutom att byta ut dom?

Mvh Tomasbjork
740 gl -87

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: b230f dog. Ingen gnista.

Inlägg av Volvo-Jocke »

tomasbjork skrev:Hej!
Min bil på 3cylindrar gick på 3cylindrar i ca 10min så jag varva upp den i hopp om att den fjärde skulle tända men istället dog den. Hördes ingen smäll eller nåt utan den la bara av. Väl hemma konstaterades att jag inte hade någon gnista. Snackade med en volvomek som sa att det kunde vara tändmodulen eller hallgivaren. Finns det något sätt att kolla om dom är trasiga förutom att byta ut dom?

Mvh Tomasbjork
Om du nu har en bil med 3 (tre) cylindrar...så kan du ju inte få den fjärde att tända... [thum] :lol:

Hallgivaren kan man mäta, men tändmodulen går inte att mäta... :wink:

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Re: b230f dog. Ingen gnista.

Inlägg av tomasbjork »

Volvo-Jocke skrev:
tomasbjork skrev:Hej!
Min bil på 3cylindrar gick på 3cylindrar i ca 10min så jag varva upp den i hopp om att den fjärde skulle tända men istället dog den. Hördes ingen smäll eller nåt utan den la bara av. Väl hemma konstaterades att jag inte hade någon gnista. Snackade med en volvomek som sa att det kunde vara tändmodulen eller hallgivaren. Finns det något sätt att kolla om dom är trasiga förutom att byta ut dom?

Mvh Tomasbjork
Om du nu har en bil med 3 (tre) cylindrar...så kan du ju inte få den fjärde att tända... [thum] :lol:

Hallgivaren kan man mäta, men tändmodulen går inte att mäta... :wink:
Haha, jaja, råka skriva dubbelt:) Får låna en tändmodul idag. Om det inte är den det är fel på hur mäter jag hallgivaren då?
740 gl -87

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: b230f dog. Ingen gnista.

Inlägg av Robban67 »

Hej

Låter precis som polarens 240-89 med lh 2,2 han hade likadant symptom io förrgår och kom fram till att hans tändkabel mellan fördelarlock och tändspolen låg och läckte ström utat.

Han bytte stift , tändkablar först dock utom den mellan spolen och locket - ingen skillnad gick lika illa, bytte kabeln mellan spolen o locket och sen gick den klockrent igen , men det var den det - kanske är likadan möjlighet för dig...

mvh
Robban
Bild

Användarvisningsbild
J.Jansson
Uppkörning
Inlägg: 851
Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
Kör: Volvo 944 GL -91
Ort: Karlskoga

Re: b230f dog. Ingen gnista.

Inlägg av J.Jansson »

Hejsan
Jag hade den symptomen i min 740 för mig var det rotorn som var så sleten så köpte ny rotor och fördelar lock så funka de kanon, fast enkelt sätt för dig att utesluta hallgivaren, kolla om du har spänning till spridarna, för hallgivaren signal för både tändningen och till spridarna, kolla om du har spännin där, om du inte har spänning så är hallgivaren trasig,
Det är välidigt sällan Tändmodulen går sönder, Sällan att tändspolen pajjar oxå, men det har ju hänt så man ska aldrig säga aldrig, men kolla hallgivaren först.
Mvh Johan
Mvh Johan Jansson
Bild
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;

http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789

tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Problemet fixat

Inlägg av tomasbjork »

J.Jansson skrev:Hejsan

Det är välidigt sällan Tändmodulen går sönder, Sällan att tändspolen pajjar oxå, men det har ju hänt så man ska aldrig säga aldrig, men kolla hallgivaren först.
Mvh Johan
Tändspolen var trasig ;)
740 gl -87

Skriv svar