Hej!
Min bil på 3cylindrar gick på 3cylindrar i ca 10min så jag varva upp den i hopp om att den fjärde skulle tända men istället dog den. Hördes ingen smäll eller nåt utan den la bara av. Väl hemma konstaterades att jag inte hade någon gnista. Snackade med en volvomek som sa att det kunde vara tändmodulen eller hallgivaren. Finns det något sätt att kolla om dom är trasiga förutom att byta ut dom?
Mvh Tomasbjork
b230f dog. Ingen gnista.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
b230f dog. Ingen gnista.
740 gl -87
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
- Kör: När det behövs...
- Ort: Haninge
Re: b230f dog. Ingen gnista.
Om du nu har en bil med 3 (tre) cylindrar...så kan du ju inte få den fjärde att tända...tomasbjork skrev:Hej!
Min bil på 3cylindrar gick på 3cylindrar i ca 10min så jag varva upp den i hopp om att den fjärde skulle tända men istället dog den. Hördes ingen smäll eller nåt utan den la bara av. Väl hemma konstaterades att jag inte hade någon gnista. Snackade med en volvomek som sa att det kunde vara tändmodulen eller hallgivaren. Finns det något sätt att kolla om dom är trasiga förutom att byta ut dom?
Mvh Tomasbjork
![glad [thum]](./images/smilies/biggthumpup.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hallgivaren kan man mäta, men tändmodulen går inte att mäta...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Re: b230f dog. Ingen gnista.
Haha, jaja, råka skriva dubbelt:) Får låna en tändmodul idag. Om det inte är den det är fel på hur mäter jag hallgivaren då?Volvo-Jocke skrev:Om du nu har en bil med 3 (tre) cylindrar...så kan du ju inte få den fjärde att tända...tomasbjork skrev:Hej!
Min bil på 3cylindrar gick på 3cylindrar i ca 10min så jag varva upp den i hopp om att den fjärde skulle tända men istället dog den. Hördes ingen smäll eller nåt utan den la bara av. Väl hemma konstaterades att jag inte hade någon gnista. Snackade med en volvomek som sa att det kunde vara tändmodulen eller hallgivaren. Finns det något sätt att kolla om dom är trasiga förutom att byta ut dom?
Mvh Tomasbjork![]()
![]()
Hallgivaren kan man mäta, men tändmodulen går inte att mäta...
740 gl -87
- Robban67
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6761
- Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
- Ort: Stockholm / Västerhaninge
Re: b230f dog. Ingen gnista.
Hej
Låter precis som polarens 240-89 med lh 2,2 han hade likadant symptom io förrgår och kom fram till att hans tändkabel mellan fördelarlock och tändspolen låg och läckte ström utat.
Han bytte stift , tändkablar först dock utom den mellan spolen och locket - ingen skillnad gick lika illa, bytte kabeln mellan spolen o locket och sen gick den klockrent igen , men det var den det - kanske är likadan möjlighet för dig...
mvh
Robban
Låter precis som polarens 240-89 med lh 2,2 han hade likadant symptom io förrgår och kom fram till att hans tändkabel mellan fördelarlock och tändspolen låg och läckte ström utat.
Han bytte stift , tändkablar först dock utom den mellan spolen och locket - ingen skillnad gick lika illa, bytte kabeln mellan spolen o locket och sen gick den klockrent igen , men det var den det - kanske är likadan möjlighet för dig...
mvh
Robban
![Bild](http://forumbilder.se/images/b06201231647Pf4d4.jpg)
- J.Jansson
- Uppkörning
- Inlägg: 851
- Blev medlem: 08 jan 2007, 17:08
- Kör: Volvo 944 GL -91
- Ort: Karlskoga
Re: b230f dog. Ingen gnista.
Hejsan
Jag hade den symptomen i min 740 för mig var det rotorn som var så sleten så köpte ny rotor och fördelar lock så funka de kanon, fast enkelt sätt för dig att utesluta hallgivaren, kolla om du har spänning till spridarna, för hallgivaren signal för både tändningen och till spridarna, kolla om du har spännin där, om du inte har spänning så är hallgivaren trasig,
Det är välidigt sällan Tändmodulen går sönder, Sällan att tändspolen pajjar oxå, men det har ju hänt så man ska aldrig säga aldrig, men kolla hallgivaren först.
Mvh Johan
Jag hade den symptomen i min 740 för mig var det rotorn som var så sleten så köpte ny rotor och fördelar lock så funka de kanon, fast enkelt sätt för dig att utesluta hallgivaren, kolla om du har spänning till spridarna, för hallgivaren signal för både tändningen och till spridarna, kolla om du har spännin där, om du inte har spänning så är hallgivaren trasig,
Det är välidigt sällan Tändmodulen går sönder, Sällan att tändspolen pajjar oxå, men det har ju hänt så man ska aldrig säga aldrig, men kolla hallgivaren först.
Mvh Johan
Mvh Johan Jansson
![Bild](http://i39.tinypic.com/s0zb5u.jpg)
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789
![Bild](http://i39.tinypic.com/s0zb5u.jpg)
Jansson - Volvo 940 -94 Turbo
SPONSOR: Långe-Mikael på http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB" onclick="window.open(this.href);return false; ... 33&t=52789
-
- Färsk användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07
Problemet fixat
Tändspolen var trasigJ.Jansson skrev:Hejsan
Det är välidigt sällan Tändmodulen går sönder, Sällan att tändspolen pajjar oxå, men det har ju hänt så man ska aldrig säga aldrig, men kolla hallgivaren först.
Mvh Johan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
740 gl -87