Färg på original-ok? Nya frågor längre ner...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Färg på original-ok? Nya frågor längre ner...

Inlägg av Jimpan »

Skruvar lite i bromsarna fram på 940n. Det slutatade med 2 nya ok + hållare.

Det tråkiga med dessa orginalprylar är att de är lackade i guldfärg och det tycker jag iaf inte är så snyggt. Speciellt när man målat de nya slitsade skivorna silver.



Någon som vet vad volvo anväder för färg på bromsdelarna? Är den övermålningsbar tror ni?

Silverfärgen jag använder är Internationals intherm 50 (värmetålig industri-färg)



Känns lite tråkit om man måste skrubba väck färgen på de nya delarna.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att måla rätt på originalfärgen!

Säkraste är att testa med lite av din färg på ett ställe som inte syns, en liten klutt färg på baksidan till exempel. Sen är det ju bara att kolla om det sitter!
Bild

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

jo, tänkte testa det imorn, det jag är lite rädd för är om det är typ hammarlack de är målade med. Ser ut som det men det finns säkert färger som liknar hammarlack men som är utan silicon.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Lite nya frågor nu när jag börjat att riva.



Nippeln som sitter på bromsröret/slangen är det 11mm eller? nyckeln glappar lite så jag vågar inte ta i när jag skall lossa den. Det närmaste i tum är väll 3/8~9,5mm och 7/16~11.1mm. Om det är 11 får jag väll skaffa en redig svetstång och värma med gasen.



[

Bild




Sen så ska jag byta sköldar med, är navmuttern nitad eller? som ni ser på bilden så är där ett fyrkanigt litet jack i mutterns kant. Ska man byta dessa eller kan man återanvända dem?



[

Bild






Ang oken, de blecken som sitter där (1 på oken, 2 på okhållare) behöver man dem? följde inte med utbytesok/hållare. På volvo sa de att de var onödiga för att de kan göra att det kärvar pga dem. Stämmer det? satt förövrigt bara ett bleck på mina hållare.

Skruvarna som håller okhållarna, räcker det att köra locktite på dem eller bör man byta?



Glidpinnar, vad rekomenderar ni för smörjning till dem? lagerfett eller? man lär ju ta upp och rengöra dem en gång/år nu när man vet att dem kan rosta fast så otroligt.



Nu kanske denna tråden passar bättre i Allmänna problem, nån moderator kan flytta om det behövs.
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

När jag och en kollega bytte bromsslangar på blåa GLE värmde vi loss på ena sidan och prövade CRC Rost Flash på andra sidan.



Det senare funkade bättre, är en kylspray som kyler ned till -40 grader

och spräcker eventuell rost. Gick lättare att få loss slangarna med kyla istället för värme.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

ok, ska testa med kylspray då, tackar!
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Skriv svar