80-130 hm/h, hur fort går din??

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
GooFy!
Van forumsanvändare
Inlägg: 1220
Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
Kör: Fort
Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo

80-130 hm/h, hur fort går din??

Inlägg av GooFy! »

Ja va ute å testade 745:an häromdan, och ja hamna på 5.8 sek 80-130 km/h på trean, och då går den lite illa vid typ 4000-4500



såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,



bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet :lol:



Så här går testet till allså:

* Gasa upp på valfri växel till prick 80Km/h

* Lägg i 3an

* Håll 80Km/h och starta klockan exakt när du trampar ner gaspedalen.

* Stoppa klockan när du nått 130Km/h
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.



MVH Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Har bara testat 80-120 på fyran, tog 6s. Hur mycket varvar det i 130 på trean, det måsta vara då man når rödmarkeringen?

Andreas_ace
Uppkörning
Inlägg: 452
Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
Ort: Solna
Kontakt:

Re: 80-130 hm/h, hur fort går din??

Inlägg av Andreas_ace »

GooFy! skrev:Ja va ute å testade 745:an häromdan, och ja hamna på 5.8 sek 80-130 km/h på trean, och då går den lite illa vid typ 4000-4500



såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,



bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet :lol:


Hur utförde du testet?

Var det att du först accelererade upp till 80 med ex 2:an sedan tog i 3:an och sedan tog tid.

Eller var det att du körde på 3:an i 80 en stund och axxar när du gasar.



För jag tror det blir skillnader på att starta från 80-130 än att lägga i 3:an i en accelrerande stund

Användarvisningsbild
zorro_boy
Övningskörning
Inlägg: 230
Blev medlem: 07 apr 2005, 21:23
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av zorro_boy »

jag testade min bil (saaben) o då fick jag en tid på 7,1 sec vilket jag tycker inte är så dåligt för en orginalare

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

3:an i 80 och sen accelerera till 130 på samma växel låter nog lagom.

Får kolla lite tider sen. 8)
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.



ska testa nån dag!

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

John skrev:det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.



ska testa nån dag!


Sugpower.. mjeh mjeh mjeh :) 80-130 är väl en rätt lagom omkörningshastighet också.

Då man behöver lite kräm i vanliga fall.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Testade precis min bil.



Helt orginal 850 Turbo:



Satte farthållaren på 80, låg på trean i en stund. Sätter igång tiden i det ögonblick jag kliver

på gasen. Tog 6,7 sekunder till 130.



// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.



Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring :( testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...



Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...

GooFy!
Van forumsanvändare
Inlägg: 1220
Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
Kör: Fort
Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo

Inlägg av GooFy! »

Hellquist skrev:Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.



MVH Fredrik


ofan, måste få han å gå bättre mellan 4-5000 allså, e din chippad eller?



Andreas_ace: ja ligger allså på trean i 80 och sen stampar fullt
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

JE Jr skrev:Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.



Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring :( testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...



Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...


Haha, min tjej mätte när jag körde 80-130 på trean.. 14 sekunder ungefär (+1 / -1)!

Nåt måste vara fel :P Lär mäta lite seriösare nångång.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

GooFy! skrev:
Hellquist skrev:Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.



MVH Fredrik


ofan, måste få han å gå bättre mellan 4-5000 allså, e din chippad eller?


Ja, jag har ny mjukvara från Autotech, 3" avgassystem från turbon och sportluftfilter.



MVH Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Användarvisningsbild
André S
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2218
Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
Kör: Bmw 320Ci -02
Ort: Gävle

Inlägg av André S »

steifan skrev:
JE Jr skrev:Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.



Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring :( testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...



Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...


Haha, min tjej mätte när jag körde 80-130 på trean.. 14 sekunder ungefär (+1 / -1)!

Nåt måste vara fel :P Lär mäta lite seriösare nångång.


Nästan Samma här :D ca 14sek! (Då med flygande start :oops: )
Bild

|Mitt projekt | Min bil på Garaget.org| Bmw 320Ci -02 |Rak SEXa|

Mockan
Uppkörning
Inlägg: 843
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:18
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Mockan »

Jag har tyvärr inte kvar min 3ans växel, annars hade jag gladeligen testat...

skulle ha varit skoj att gämföra med en std tic...

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

John skrev:det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.



ska testa nån dag!
Det är väl snarare motorvarvet som måste stämma, ligger man i 80 på trean och stampar på så har man ju det varvtalet som turbon kan ladda fullt på och då snackar man ju tiondels sekunder i spool-up. Ligger man på 1500varv och trampar fullt kan ju inte turbon ge fullt laddtryck förrän vid ett visst varvtal, i mitt fall 2700.

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

När jag körde min röda 940(s90) körde jag 80-120km/h på 4.8sek...



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

V90:in gör 80-130km/h på ca 7,8s

80-120 går på ca 6,2s.



Återkommer med tider på 740:in.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Nu var det torrt på vägen så jag kunda mäta, 5s blankt klockade jag.

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

5,7 sekunder fck jag 2gånger i rad



Vikingchip, 1 bar i ladd, öppet filter .

GooFy!
Van forumsanvändare
Inlägg: 1220
Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
Kör: Fort
Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo

Inlägg av GooFy! »

hmm, okej, testade igen nu då fick ja 5.4s , känns ju sådär å bli piskad av chippade orginal bilar :( , menmen, ska försöka finjustera lite :lol:
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av steifan »

Filmade lite hastighetsmätare när jag var ute och körde lite, 80-130 går på mellan 10 och 11 sekunder med min bil på trean.



Bara dubbelt så långsam som türbosarna ;)





Edit: Verkar även göra 0-100 på 10 sekunder blankt. 8)

Så den går väl som den 'ska'.





Edit2: Gäller alltså GLEn med B230E
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

GooFy! skrev:hmm, okej, testade igen nu då fick ja 5.4s , känns ju sådär å bli piskad av chippade orginal bilar :( , menmen, ska försöka finjustera lite :lol:


Ja, det är lite illa ;)



När ni skriver era tider, skriv även vad ni har för bil.



MVH Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Datorskrotarn'
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
Ort: Ludvika

Med original hastighetsmätare eller med gps?

Inlägg av Datorskrotarn' »

Hepp!



Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag? :wink:
V70 AWD -00 Ludvika

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Med original hastighetsmätare eller med gps?

Inlägg av John »

Datorskrotarn' skrev:Hepp!



Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag? :wink:


Om hastighetsmätaren visar lika mycket fel vid 80 som vid 130 så borde inte resultatet skilja i nån större omfattning.



Självklart mätte jag efter min hastighetsmätare,

Skriv svar