80-130 hm/h, hur fort går din??
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
- Kör: Fort
- Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo
80-130 hm/h, hur fort går din??
Ja va ute å testade 745:an häromdan, och ja hamna på 5.8 sek 80-130 km/h på trean, och då går den lite illa vid typ 4000-4500
såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,
bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet
Så här går testet till allså:
* Gasa upp på valfri växel till prick 80Km/h
* Lägg i 3an
* Håll 80Km/h och starta klockan exakt när du trampar ner gaspedalen.
* Stoppa klockan när du nått 130Km/h
såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,
bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet
Så här går testet till allså:
* Gasa upp på valfri växel till prick 80Km/h
* Lägg i 3an
* Håll 80Km/h och starta klockan exakt när du trampar ner gaspedalen.
* Stoppa klockan när du nått 130Km/h
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
-
- Uppkörning
- Inlägg: 452
- Blev medlem: 29 nov 2006, 22:35
- Ort: Solna
- Kontakt:
Re: 80-130 hm/h, hur fort går din??
GooFy! skrev:Ja va ute å testade 745:an häromdan, och ja hamna på 5.8 sek 80-130 km/h på trean, och då går den lite illa vid typ 4000-4500
såå ja vill veta va tar era bilar denna sträcka på, så man har nåt å gå efter,
bmw:n tog de 11 sek 80-115 sen kom varvstoppet
Hur utförde du testet?
Var det att du först accelererade upp till 80 med ex 2:an sedan tog i 3:an och sedan tog tid.
Eller var det att du körde på 3:an i 80 en stund och axxar när du gasar.
För jag tror det blir skillnader på att starta från 80-130 än att lägga i 3:an i en accelrerande stund
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
John skrev:det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.
ska testa nån dag!
Sugpower.. mjeh mjeh mjeh 80-130 är väl en rätt lagom omkörningshastighet också.
Då man behöver lite kräm i vanliga fall.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Testade precis min bil.
Helt orginal 850 Turbo:
Satte farthållaren på 80, låg på trean i en stund. Sätter igång tiden i det ögonblick jag kliver
på gasen. Tog 6,7 sekunder till 130.
// Anders
Helt orginal 850 Turbo:
Satte farthållaren på 80, låg på trean i en stund. Sätter igång tiden i det ögonblick jag kliver
på gasen. Tog 6,7 sekunder till 130.
// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.
Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...
Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...
Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...
Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
- Kör: Fort
- Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo
Hellquist skrev:Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.
MVH Fredrik
ofan, måste få han å gå bättre mellan 4-5000 allså, e din chippad eller?
Andreas_ace: ja ligger allså på trean i 80 och sen stampar fullt
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
JE Jr skrev:Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.
Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...
Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...
Haha, min tjej mätte när jag körde 80-130 på trean.. 14 sekunder ungefär (+1 / -1)!
Nåt måste vara fel Lär mäta lite seriösare nångång.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
GooFy! skrev:Hellquist skrev:Jag testade lite snabbt innan med min 850 Turbo -96. Det tog 5.1 sekunder att accelerera från 80km/h till 130km/h. Jag ska testa ett par gånger till för att se om jag kan få en bättre tid.
MVH Fredrik
ofan, måste få han å gå bättre mellan 4-5000 allså, e din chippad eller?
Ja, jag har ny mjukvara från Autotech, 3" avgassystem från turbon och sportluftfilter.
MVH Fredrik
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
- André S
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2218
- Blev medlem: 11 feb 2005, 19:08
- Kör: Bmw 320Ci -02
- Ort: Gävle
steifan skrev:JE Jr skrev:Finns en gammal tråd om 80-120 tror jag.
Min GLE gör 80-120 på ca 8 sek. Kanske lite mer med stora fälgarna. Svårt o testa, för de finns ingen plan väg här ikring testat en gång åt båda hållen på en sträcka jag tyckte va plan... 8.7 åt ena hållet 7.7 åt andra...
Edit: Testade med ett extraktorgrenrör också framför mitt simons 2,5", i stort sett ingen skillnad...
Haha, min tjej mätte när jag körde 80-130 på trean.. 14 sekunder ungefär (+1 / -1)!
Nåt måste vara fel Lär mäta lite seriösare nångång.
Nästan Samma här ca 14sek! (Då med flygande start )
Det är väl snarare motorvarvet som måste stämma, ligger man i 80 på trean och stampar på så har man ju det varvtalet som turbon kan ladda fullt på och då snackar man ju tiondels sekunder i spool-up. Ligger man på 1500varv och trampar fullt kan ju inte turbon ge fullt laddtryck förrän vid ett visst varvtal, i mitt fall 2700.John skrev:det här blir ju en nackdel för oss med turbo, då har man ju spoolupen ett litet tag innan effekten kommer jämfört med en sugmotor.
ska testa nån dag!
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2919
- Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
- Ort: En by utanför Piteå.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: 06 dec 2004, 18:41
- Kör: Fort
- Ort: Skövdeeee Meckar: 745 Turbo
hmm, okej, testade igen nu då fick ja 5.4s , känns ju sådär å bli piskad av chippade orginal bilar , menmen, ska försöka finjustera lite
http://www.garaget.org/goofy" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
Volvo 745 T5-88
Volvo V70R-98
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5828
- Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
- Kör: 740 GLT 16 VALVE
- Ort: Falun
- Kontakt:
Filmade lite hastighetsmätare när jag var ute och körde lite, 80-130 går på mellan 10 och 11 sekunder med min bil på trean.
Bara dubbelt så långsam som türbosarna
Edit: Verkar även göra 0-100 på 10 sekunder blankt.
Så den går väl som den 'ska'.
Edit2: Gäller alltså GLEn med B230E
Bara dubbelt så långsam som türbosarna
Edit: Verkar även göra 0-100 på 10 sekunder blankt.
Så den går väl som den 'ska'.
Edit2: Gäller alltså GLEn med B230E
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06
-
- Uppkörning
- Inlägg: 346
- Blev medlem: 01 aug 2004, 18:48
- Ort: Ludvika
Med original hastighetsmätare eller med gps?
Hepp!
Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag?
Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag?
V70 AWD -00 Ludvika
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2735
- Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
- Kör: Volvo 242 turbo -81
- Ort: Sala
- Kontakt:
Re: Med original hastighetsmätare eller med gps?
Datorskrotarn' skrev:Hepp!
Skaffade GPS och testade min holk vilket klargjorde det jag länge misstänkt, hastighetsmätaren visar c:a 7-9km/h för mycket när jag testade och fick "exakta" fakta med gps'n. Så nu undrar jag, mäter alla ni med hastighetsmätaren eller använder någon gps? Resultaten kan ju bli lite olika. Skillnaden är ju inte så stor men... -Nä'e jag har inte testat acc i min holk ännu, kör med automat så resultaten lär väl bli därefter antar jag?
Om hastighetsmätaren visar lika mycket fel vid 80 som vid 130 så borde inte resultatet skilja i nån större omfattning.
Självklart mätte jag efter min hastighetsmätare,