B230f för & nackdelar

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

B230f för & nackdelar

Inlägg av Ante018 »

Har en 745-90 med b230f motor & m47 låda..vilka för & nackdelar finns...seriösa svar önskas..jag vet att den saknar turbo :cry:

Användarvisningsbild
Anders1984
Forumsnarkoman
Inlägg: 4533
Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
Kör: Audi S6
Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål

Inlägg av Anders1984 »

fördelar



+billig

+pålitlig

+startar jämt

+riktigt sprut orginal

+billiga reservdelar

+lättmeckad



nackdelar



-strular den så kan den vara ett riktigt helvete

-gammal teknik?

-slö
Privat: Audi S6 -01 4.2L V8, Volvo 960 -96 2.5L Firmabil: Peugeot Partner -12
Kommande:
Audi S6 -08 5.2L V10

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Enligt mig så är nog F motorn den allra bästa...

Stabil o stadig och lättservad!



Min presonliga erfarenhet o åsikt... :wink:



Har 2st 240is, en med B200K och en med B230F

och F motorn drar mycket mindre bränsle än den andra...



Men oavsett egentligen så tycker i alla fall jag om den gamla tekniken i dom flesta gamla volvosarna...

Lättmekat...



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

B230F 1990 och senare har LH 2.4 så jag tycker du har en bra motor.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

George Holmer skrev:B230F 1990 och senare har LH 2.4 så jag tycker du har en bra motor.


B230F t.om 88a har LH 2.2

88b-89 LH2.4



90-92 Bendix..?



Hursomhellst så är väl B230F en av de bränslesnålare motorerna. B230A går väl kanske att optimera in lite mera..



Bland B230-serien får man väl i så fall säga att de elektroniska styrsystsemen inte är lika driftsäkra som de äldre mekansiska (eller förgasare) å inte heller lika lättmekat, även om det inte skiljer mycket.



orginalkamen i b230f är "gubbig" aka blompinne.



det händer inte så mycket när man gasar.. 8)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

bendix å regina e samma system va... thasaint? :)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Kamaxeln i en F motor är ingen höjdare, den kallas ju "bompinnen" av en anledning, så den tycker jag att man bör byta till nån som är en aning roligare.
Bild

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

rickard84 skrev:
90-92 Bendix..?


Det betvivlar jag. I USA hade en del bilar Regina men min 940 1991 har B230FD och LH 2.4
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

CAPCOM skrev:Kamaxeln i en F motor är ingen höjdare, den kallas ju "bompinnen" av en anledning, så den tycker jag att man bör byta till nån som är en aning roligare.


Men då behåller man inte den låga bänsleförbrukningen.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

M 47 lådan då?vad säger ni om den? :?

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

M47an slits på 3ans och 5ans växel när lådan missköts eller bilen får segdra tunga släp. Men är den i bra skicka så är den go att växla med :)
Smider nya planer

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

MattisH skrev:
CAPCOM skrev:Kamaxeln i en F motor är ingen höjdare, den kallas ju "bompinnen" av en anledning, så den tycker jag att man bör byta till nån som är en aning roligare.


Men då behåller man inte den låga bänsleförbrukningen.




Det är ju sant, men med orginal kamaxel så vågar man ju knappt ge sig på en omkörning utan att riskera livet, då det inte händer nånting när man trampar ner gasen.



Så det är väl en bedömning man själv får göra, spara nån deciliter per mil eller att kunna göra hyfsat säkra omkörningar.
Bild

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

CAPCOM skrev:
MattisH skrev:
CAPCOM skrev:Kamaxeln i en F motor är ingen höjdare, den kallas ju "bompinnen" av en anledning, så den tycker jag att man bör byta till nån som är en aning roligare.


Men då behåller man inte den låga bänsleförbrukningen.




Det är ju sant, men med orginal kamaxel så vågar man ju knappt ge sig på en omkörning utan att riskera livet, då det inte händer nånting när man trampar ner gasen.



Så det är väl en bedömning man själv får göra, spara nån deciliter per mil eller att kunna göra hyfsat säkra omkörningar.


En annan smart grej e att trycka lite hårdare på gaspedalen... :wink:

Ju hårdare man trycker på pedalen till höger ju fortare går bilen...



Tycker min B230F i 240in e riktigt pigg för o vara sugis...



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

konsult
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 14 okt 2005, 17:51
Ort: Karlstad

Inlägg av konsult »

Visst är B230F lite slö, men det är ju inte överdrivet trött! Funkar alldeles utmärkt till vardags tycker jag, även vid omkörningar... Soppasnål? Nja, min gle med B230E var både piggare och snålare, och det var den 87:a!



Angående växellåda så tycker jag själv bättre om m46:an, men med den femväxlade slipper man ju en krånglade overdrive. DET är ett plus! :)
Bild

munktorparen
Forumsfreak
Inlägg: 3769
Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
Kör: 945 Classic
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av munktorparen »

tycker att min B230F är väldigt pigg för att vara en sugmotor

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Inlägg av Östlund »

Tycker min B230F i min 240 går riktigt bra med Automatlåda...

Riktigt pigg...
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Skriv svar