![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
B230f för & nackdelar
B230f för & nackdelar
Har en 745-90 med b230f motor & m47 låda..vilka för & nackdelar finns...seriösa svar önskas..jag vet att den saknar turbo ![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
- Anders1984
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4533
- Blev medlem: 29 jan 2005, 15:21
- Kör: Audi S6
- Ort: Stockholm / Karlstad / Åmål
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
Enligt mig så är nog F motorn den allra bästa...
Stabil o stadig och lättservad!
Min presonliga erfarenhet o åsikt...
Har 2st 240is, en med B200K och en med B230F
och F motorn drar mycket mindre bränsle än den andra...
Men oavsett egentligen så tycker i alla fall jag om den gamla tekniken i dom flesta gamla volvosarna...
Lättmekat...
Med vänliga hälsningar Kim
Stabil o stadig och lättservad!
Min presonliga erfarenhet o åsikt...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Har 2st 240is, en med B200K och en med B230F
och F motorn drar mycket mindre bränsle än den andra...
Men oavsett egentligen så tycker i alla fall jag om den gamla tekniken i dom flesta gamla volvosarna...
Lättmekat...
Med vänliga hälsningar Kim
![Bild](http://forumbilder.se/images/cd2011110148P0551.jpg)
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
George Holmer skrev:B230F 1990 och senare har LH 2.4 så jag tycker du har en bra motor.
B230F t.om 88a har LH 2.2
88b-89 LH2.4
90-92 Bendix..?
Hursomhellst så är väl B230F en av de bränslesnålare motorerna. B230A går väl kanske att optimera in lite mera..
Bland B230-serien får man väl i så fall säga att de elektroniska styrsystsemen inte är lika driftsäkra som de äldre mekansiska (eller förgasare) å inte heller lika lättmekat, även om det inte skiljer mycket.
orginalkamen i b230f är "gubbig" aka blompinne.
det händer inte så mycket när man gasar..
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/rickardsignatur.jpg)
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2373
- Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
- Ort: Gotland
- Kontakt:
MattisH skrev:CAPCOM skrev:Kamaxeln i en F motor är ingen höjdare, den kallas ju "bompinnen" av en anledning, så den tycker jag att man bör byta till nån som är en aning roligare.
Men då behåller man inte den låga bänsleförbrukningen.
Det är ju sant, men med orginal kamaxel så vågar man ju knappt ge sig på en omkörning utan att riskera livet, då det inte händer nånting när man trampar ner gasen.
Så det är väl en bedömning man själv får göra, spara nån deciliter per mil eller att kunna göra hyfsat säkra omkörningar.
![Bild](http://img60.imageshack.us/img60/593/namnlst2kopieraml5.jpg)
- Kim J
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5148
- Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
- Kör: 264 Turbo -77
- Ort: Göteborg!
CAPCOM skrev:MattisH skrev:CAPCOM skrev:Kamaxeln i en F motor är ingen höjdare, den kallas ju "bompinnen" av en anledning, så den tycker jag att man bör byta till nån som är en aning roligare.
Men då behåller man inte den låga bänsleförbrukningen.
Det är ju sant, men med orginal kamaxel så vågar man ju knappt ge sig på en omkörning utan att riskera livet, då det inte händer nånting när man trampar ner gasen.
Så det är väl en bedömning man själv får göra, spara nån deciliter per mil eller att kunna göra hyfsat säkra omkörningar.
En annan smart grej e att trycka lite hårdare på gaspedalen...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ju hårdare man trycker på pedalen till höger ju fortare går bilen...
Tycker min B230F i 240in e riktigt pigg för o vara sugis...
Med vänliga hälsningar Kim
![Bild](http://forumbilder.se/images/cd2011110148P0551.jpg)
Visst är B230F lite slö, men det är ju inte överdrivet trött! Funkar alldeles utmärkt till vardags tycker jag, även vid omkörningar... Soppasnål? Nja, min gle med B230E var både piggare och snålare, och det var den 87:a!
Angående växellåda så tycker jag själv bättre om m46:an, men med den femväxlade slipper man ju en krånglade overdrive. DET är ett plus!![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Angående växellåda så tycker jag själv bättre om m46:an, men med den femväxlade slipper man ju en krånglade overdrive. DET är ett plus!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Bild](http://hacked.free-bsd.org/upload/bilder/piggis.jpg)
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3769
- Blev medlem: 23 nov 2005, 16:33
- Kör: 945 Classic
- Ort: Arboga/Västmanland
- Kontakt: