Hur mkt kan det kosta att vässa min 760 TD?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
volvo__
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 sep 2005, 14:39

Hur mkt kan det kosta att vässa min 760 TD?

Inlägg av volvo__ »

Ja har precis köpt en volvo 760 turbodiesel :P i skapligt skick...motorn är original så ja undrar hur mkt det kan kosta att trimma upp den...



Ändrade till en tydligare topic. Läs gärna forumsreglerna innan du postar.



Mvh Evozz/moderator
.

Användarvisningsbild
Jägarn
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 dec 2004, 17:41
Ort: Jönköping

Inlägg av Jägarn »

Du kan ju alltid börja med att ställa upp dieselpumpen o turbon! Då får den mer diesel o laddar mer!

Ladda inte för mycket bara, då kan toppen spricka...



Sen finns de ju sportluftfilter o andra avgassystem!



Bilder??



//Robin
Volvo 740 GLE A-traktor

¤Numera såld¤



Volvo 244 A-traktor -82

B23E + m46 + AGA-diff

¤SÅLD¤

Volvo 965 3,0 -92 ¤ 744 GLT 16V -90 Sålda

Merca 300D Såld

Volvo 740 Gle -87

volvo__
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 sep 2005, 14:39

Inlägg av volvo__ »

Jägarn skrev:Du kan ju alltid börja med att ställa upp dieselpumpen o turbon! Då får den mer diesel o laddar mer!

Ladda inte för mycket bara, då kan toppen spricka...



Sen finns de ju sportluftfilter o andra avgassystem!



Bilder??



//Robin




ok... men asså dumpnetil..får man mkt mer effeket om man buter den lr är det bara marginellt.?

#Johan
Van forumsanvändare
Inlägg: 1018
Blev medlem: 24 sep 2003, 12:42
Ort: Smålandsstenar Medlemmsnummer: 429

Inlägg av #Johan »

volvo__ skrev:
Jägarn skrev:Du kan ju alltid börja med att ställa upp dieselpumpen o turbon! Då får den mer diesel o laddar mer!

Ladda inte för mycket bara, då kan toppen spricka...



Sen finns de ju sportluftfilter o andra avgassystem!



Bilder??



//Robin




ok... men asså dumpnetil..får man mkt mer effeket om man buter den lr är det bara marginellt.?


Dieslar har väl ingen dumpventil :?:
Bild

BMW 318 -88

volvo__
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 sep 2005, 14:39

Inlägg av volvo__ »

#Johan skrev:
volvo__ skrev:
Jägarn skrev:Du kan ju alltid börja med att ställa upp dieselpumpen o turbon! Då får den mer diesel o laddar mer!

Ladda inte för mycket bara, då kan toppen spricka...



Sen finns de ju sportluftfilter o andra avgassystem!



Bilder??



//Robin




ok... men asså dumpnetil..får man mkt mer effeket om man buter den lr är det bara marginellt.?


Dieslar har väl ingen dumpventil :?:




:lol: ja menade westgateventilen :lol:

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

klart dom har dumpventil som alla andra turbos. dumpen ger ingen effekt. :)



ökat ladd tillsammans med mer soppa ger mer effekt. det finns många trådar på tpc om detta, finns säkert där någon med bra rekomendationer om hur mkt pulver en d24 tål
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Wastegate har D24. Det har dock inte alla turbodieslar, eftersom en diesel inte skenladdar, som en bensinare.



Dumpventil har den definitivt inte, då det inte behövs på en dieselmotor, då den saknar gasspjäll.



För övrigt kan jag bara rekommendera dig att behålla den original och köra lugnt med den, den brukar vara nog svår att få att hålla ändå. Vill man ha mer effekt, dvs upp till originaleffekten igen, kan man se över att spridarna är schyssta, och byta till utbytes om dom ser kass ut. Sen kan man göra en tändpunktsinställning hos någon firma.



Sen kan man ställa upp pumpen så man får en tomgång på 900-925 rpm, efter att man fixat allt ovanstående.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Niel... Hmmm jasså mer än jag visste.



Vad tror du det kan vara som pyser till lite när man släpper gasen på min firmabil... en vw golf TDI....? :o trodde det var ngn typ av dump/pysventil.





hur funkar dieseln, den suger luft självmant efter hur mkt soppa den får..? :o Hur "begränsas" turbon?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Turbon begränsas av wastegaten. Om den saknar wastegate så laddar den det den kan utifrån hur mycket soppa man ger. Men detta tillämpas så vitt jag förstått bara på lastbilar.



En diesel fungerar som en bensinmotor, fast den saknar gasspjäll och har dieselspridare istället för tändstift, typ. Den suger in luft, full fart, utan spjäll. Stänger, komprimerar. Sedan skjuter den in diesel i rätt ögonblick, som självantänder. För att få igång processen med självantändning även då det är kallt sitter det glödstift som värmer upp förbränningsrummet.



Varför din VW Golf TDI pyser vet jag inte. Det går ju montera spjäll även på en diesel, gamla MB dieslar i W123-karossen har gasspjäll t ex. Detta är en mycket sällsynt konstruktion. Men sitter det gasspjäll så får ju dumpen en faktisk funktion, men jag kan inte tänka mig att det sitter spjäll på en så modern bil som VW Golf TDI. Syftet med spjäll på Mercorna var att fungera som insugsljuddämpare... Bara slita bort med andra ord.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

niel skrev:


Varför din VW Golf TDI pyser vet jag inte. Det går ju montera spjäll även på en diesel, gamla MB dieslar i W123-karossen har gasspjäll t ex. Detta är en mycket sällsynt konstruktion. Men sitter det gasspjäll så får ju dumpen en faktisk funktion, men jag kan inte tänka mig att det sitter spjäll på en så modern bil som VW Golf TDI. Syftet med spjäll på Mercorna var att fungera som insugsljuddämpare... Bara slita bort med andra ord.


På vår Passat TDI var det inte som ett turbopys utan ett mer långdraget tjut, dom tjuter säkert lite när man släpper gasen också, men det är ju inte det man kallar "dumppys" iaf.

Har läste lite om den nya mondeo 155 hk diesel med overboost. där ska tydligen vara ett dumppys på den, så det kommer nog med lite mer effekt.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Dump är som sagt meningslöst om man inte sätter dit ett gasspjäll. Och ingenting blir bättre av ett gasspjäll och en dump. Ingen extra effekt. Har man gasspjäll får man mer effekt av att ta bort gasspjället än att montera dit en dump.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

AnGrY
Uppkörning
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2004, 21:46
Ort: Eskilstuna

Inlägg av AnGrY »

13 ringnyckel å spårskruvmejsel för att skruva på pumpen va? :lol:
DEN LEVER! =D: 940 Turbo -94

Jobbarbil: 245 gl -90

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Svårt att komma åt med spårskruvmejseln. Är nåt spidarrör och skit ivägen. En 6:ans nyckel funkar bättre.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Användarvisningsbild
_chevrolet_
Van forumsanvändare
Inlägg: 1974
Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
Kör: Buick Roadmaster
Ort: Dingelvik

Inlägg av _chevrolet_ »

och skruvar man ur skruven så kan man försöka få bort den där ditklämda stopphylsan, då kan man skruva den ännu längre inåt= ännu mer roligt

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Hmm, första i raden av återupplivade trådar..
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

Skriv svar