Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
klart dom har dumpventil som alla andra turbos. dumpen ger ingen effekt.
ökat ladd tillsammans med mer soppa ger mer effekt. det finns många trådar på tpc om detta, finns säkert där någon med bra rekomendationer om hur mkt pulver en d24 tål
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
Wastegate har D24. Det har dock inte alla turbodieslar, eftersom en diesel inte skenladdar, som en bensinare.
Dumpventil har den definitivt inte, då det inte behövs på en dieselmotor, då den saknar gasspjäll.
För övrigt kan jag bara rekommendera dig att behålla den original och köra lugnt med den, den brukar vara nog svår att få att hålla ändå. Vill man ha mer effekt, dvs upp till originaleffekten igen, kan man se över att spridarna är schyssta, och byta till utbytes om dom ser kass ut. Sen kan man göra en tändpunktsinställning hos någon firma.
Sen kan man ställa upp pumpen så man får en tomgång på 900-925 rpm, efter att man fixat allt ovanstående.
Turbon begränsas av wastegaten. Om den saknar wastegate så laddar den det den kan utifrån hur mycket soppa man ger. Men detta tillämpas så vitt jag förstått bara på lastbilar.
En diesel fungerar som en bensinmotor, fast den saknar gasspjäll och har dieselspridare istället för tändstift, typ. Den suger in luft, full fart, utan spjäll. Stänger, komprimerar. Sedan skjuter den in diesel i rätt ögonblick, som självantänder. För att få igång processen med självantändning även då det är kallt sitter det glödstift som värmer upp förbränningsrummet.
Varför din VW Golf TDI pyser vet jag inte. Det går ju montera spjäll även på en diesel, gamla MB dieslar i W123-karossen har gasspjäll t ex. Detta är en mycket sällsynt konstruktion. Men sitter det gasspjäll så får ju dumpen en faktisk funktion, men jag kan inte tänka mig att det sitter spjäll på en så modern bil som VW Golf TDI. Syftet med spjäll på Mercorna var att fungera som insugsljuddämpare... Bara slita bort med andra ord.
Varför din VW Golf TDI pyser vet jag inte. Det går ju montera spjäll även på en diesel, gamla MB dieslar i W123-karossen har gasspjäll t ex. Detta är en mycket sällsynt konstruktion. Men sitter det gasspjäll så får ju dumpen en faktisk funktion, men jag kan inte tänka mig att det sitter spjäll på en så modern bil som VW Golf TDI. Syftet med spjäll på Mercorna var att fungera som insugsljuddämpare... Bara slita bort med andra ord.
På vår Passat TDI var det inte som ett turbopys utan ett mer långdraget tjut, dom tjuter säkert lite när man släpper gasen också, men det är ju inte det man kallar "dumppys" iaf.
Har läste lite om den nya mondeo 155 hk diesel med overboost. där ska tydligen vara ett dumppys på den, så det kommer nog med lite mer effekt.
Dump är som sagt meningslöst om man inte sätter dit ett gasspjäll. Och ingenting blir bättre av ett gasspjäll och en dump. Ingen extra effekt. Har man gasspjäll får man mer effekt av att ta bort gasspjället än att montera dit en dump.