Bensinförbruknings fråga igen...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Hurumpf
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 apr 2003, 14:40
Ort: Ljungby
Kontakt:

Bensinförbruknings fråga igen...

Inlägg av Hurumpf »

Tja!



Min lilla bil drar oxå en faslig massa bensin det är nog närmare 2liter milen även om man kör lungt, det kan ju vara en hel hög med alternativ till varför men jag har en liten dum fråga...



Avgasröret har läckt ett tag, det lät inte så farligt i börgan å inte så farligt nu heller men jag slruvade ner å tänkte titta på det \"varmt ute å allt\" =) då visade sig att den var av mitt i tu under skyddsplåten som sitter en liten bit från grenröret eller typ där passargerarna har tårna (hehe) dessutom så saknades en av muttrarna som sitter upp i underdelen av grenröret...



(Utan skyddsplåten skulle den rasat i backen för länge sedan... Tyvärr så dolde den hela sprickan) Så man får la se det positiva i det hela hehe...



Nu till frågan: Läckage + att röret gått helt av innan katalysatorn, kan det göra så att lambdasonden ger fel utslag och vill att den ska pumpa in mer bensin och mindre luft? Därav den höga bensinförbrukningen...



Kan tillägga att bilen käns segare/slöare inte samma klipp i den mot var det har vart...
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Om du har lambdan i katten så drar den in luft och ger fel värden med om du har lambdan i grenröret så ska det inte göra så stor skillnad vad jag vet.

Hurumpf
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 apr 2003, 14:40
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Hurumpf »

Ja lambdan sitter i katalysatorn...
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Då är det där ditt problem sitter

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

lambdan i katten... hmm, vilken hemmapulare sätter lambdan i katten!?!?!
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

På vissa modeller sitter den i katten orginal istället för i grenröret, fast man kanske kan se Volvo som en hemmapulare? :lol:

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

den sitter väl framför katten inte I katten? om du har läckage framför lambdasonden så fetar sprutet på med bränsle eftersom mer syre kommer in i avgassystemet
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jag har en katt från en skrotad GLT och på den katten sitter det uttag för lambdan men det har jag pluggat och har lambdan i grenröret som det är original på min bil.

Ska kolla nästa gång jag har bilen på lyften om uttaget sitter i framkant eller i bakkant av katten men troligen i bakkant för annars skulle den ju lika gärna vara placerad i grenröret, så Volvo måste ju haft någon tanke med att sätta den i katten i stället för i grenröret

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Farsan hade en spricka i avgasröret innan katten på sin Scorpio. Lambdasonden fick tjuvluft där, och då drog den mycket soppa.

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Grejen med lambdasonden är ju att mäta syrehalten i avgaserna. Detta sker innan katalysatorn.

Sitter lambdasonden i katalysatorn så är den i framkant.



En orsak till flytten är att lambdasonden blir varm fortare i grenröret.
Bild

SirKim
Van forumsanvändare
Inlägg: 1323
Blev medlem: 01 dec 2002, 01:13
Ort: Köping/Västmanland
Kontakt:

Inlägg av SirKim »

på mitt nya extractorgrenrör så sitter lambdan i det... dvs. ett par dec. närmre motorn... precis där 4-(2-1) går ihop.
Bild

Körde:

740 GL -88B B230F

Kör:

850R -96

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Re:

Inlägg av tictac »

skrev:Grejen med lambdasonden är ju att mäta syrehalten i avgaserna. Detta sker innan katalysatorn.

Sitter lambdasonden i katalysatorn så är den i framkant.



En orsak till flytten är att lambdasonden blir varm fortare i grenröret.


Där ser man trodde själv att montering i katten var den nyare varianten

Hurumpf
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 apr 2003, 14:40
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Hurumpf »

Min lambdasond sitter i katalysatorn.



Och hur folk vill tolka (i) ger jag fan i men kan göra ett undantag med i menar man inte inne i utan bara att det sitter (i/på) katalysatorn.



Och ja min lambda sitter framtill på katalysatorn.



Men nu har jag fått svar på frågan.



Lambdasonden sitter bakom det brustna röret vilket resulterar i fel värde, därav att min bil drar för mycket soppa.



Det kan säkert vara annat inblandat oxå men detta är troligtvis den bidragande orsaken.



Tack för svaren! =)
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05

240fretchi
Van forumsanvändare
Inlägg: 1144
Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
Ort: JoKKmoKK
Kontakt:

Inlägg av 240fretchi »

Lambdasonden sitter bakom det brustna röret vilket resulterar i fel värde, därav att min bil drar för mycket soppa.


Där satt den :wink:
///Fredrik http://www.swecars.com

Bild

Det är inte farten som dödar det är sättet du stannar på.

Hurumpf
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 apr 2003, 14:40
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Hurumpf »

Japp! :D



Skönt då kan man kanske köra bubbelt så långt nu då hehe...



~24 mil per tank känns lite dyrt... :lol:
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Tror nog att många kör med usla läckande avgasrör.

Därav hög förbrukning...
Bild

Hurumpf
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 16 apr 2003, 14:40
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Hurumpf »

Det kan nog stämma...



Ha det bra... //Micke
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

Snacka om förbrukning, Här är lite rolig kuriosa:



En Boeing 747 (Jumbojet) drar 23l/km det tycker jag är mkt.

Undra vad en sådan drar i starten =)
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

*Brådhis*
Uppkörning
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 feb 2003, 17:22
Ort: Stockholm City
Kontakt:

Re:

Inlägg av *Brådhis* »

skrev:Snacka om förbrukning, Här är lite rolig kuriosa:



En Boeing 747 (Jumbojet) drar 23l/km det tycker jag är mkt.

Undra vad en sådan drar i starten =)


Fast om du slår ut det per passagerar-kilometer så drar den ju mindre än en moppe! :D



//Brådhis
Volvo 850 SE 2.5 -96 + Släp -64



Mina fordon | http://torsdagstraffen.svensk.nu

Tiggger
Uppkörning
Inlägg: 867
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:58
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tiggger »

JA, ca 0.05l passagerare/km
Bild_____Bild

960 2.0 16v TIC <------------------------>740GL (dock nu mer på skroten,tyvärr) R.I.P "pärlan"

----------------------------

Bounce To Hell, Bitch

Skriv svar