Bensinförbruknings fråga igen...
Bensinförbruknings fråga igen...
Tja!
Min lilla bil drar oxå en faslig massa bensin det är nog närmare 2liter milen även om man kör lungt, det kan ju vara en hel hög med alternativ till varför men jag har en liten dum fråga...
Avgasröret har läckt ett tag, det lät inte så farligt i börgan å inte så farligt nu heller men jag slruvade ner å tänkte titta på det \"varmt ute å allt\" =) då visade sig att den var av mitt i tu under skyddsplåten som sitter en liten bit från grenröret eller typ där passargerarna har tårna (hehe) dessutom så saknades en av muttrarna som sitter upp i underdelen av grenröret...
(Utan skyddsplåten skulle den rasat i backen för länge sedan... Tyvärr så dolde den hela sprickan) Så man får la se det positiva i det hela hehe...
Nu till frågan: Läckage + att röret gått helt av innan katalysatorn, kan det göra så att lambdasonden ger fel utslag och vill att den ska pumpa in mer bensin och mindre luft? Därav den höga bensinförbrukningen...
Kan tillägga att bilen käns segare/slöare inte samma klipp i den mot var det har vart...
Min lilla bil drar oxå en faslig massa bensin det är nog närmare 2liter milen även om man kör lungt, det kan ju vara en hel hög med alternativ till varför men jag har en liten dum fråga...
Avgasröret har läckt ett tag, det lät inte så farligt i börgan å inte så farligt nu heller men jag slruvade ner å tänkte titta på det \"varmt ute å allt\" =) då visade sig att den var av mitt i tu under skyddsplåten som sitter en liten bit från grenröret eller typ där passargerarna har tårna (hehe) dessutom så saknades en av muttrarna som sitter upp i underdelen av grenröret...
(Utan skyddsplåten skulle den rasat i backen för länge sedan... Tyvärr så dolde den hela sprickan) Så man får la se det positiva i det hela hehe...
Nu till frågan: Läckage + att röret gått helt av innan katalysatorn, kan det göra så att lambdasonden ger fel utslag och vill att den ska pumpa in mer bensin och mindre luft? Därav den höga bensinförbrukningen...
Kan tillägga att bilen käns segare/slöare inte samma klipp i den mot var det har vart...
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
Jag har en katt från en skrotad GLT och på den katten sitter det uttag för lambdan men det har jag pluggat och har lambdan i grenröret som det är original på min bil.
Ska kolla nästa gång jag har bilen på lyften om uttaget sitter i framkant eller i bakkant av katten men troligen i bakkant för annars skulle den ju lika gärna vara placerad i grenröret, så Volvo måste ju haft någon tanke med att sätta den i katten i stället för i grenröret
Ska kolla nästa gång jag har bilen på lyften om uttaget sitter i framkant eller i bakkant av katten men troligen i bakkant för annars skulle den ju lika gärna vara placerad i grenröret, så Volvo måste ju haft någon tanke med att sätta den i katten i stället för i grenröret
Re:
skrev:Grejen med lambdasonden är ju att mäta syrehalten i avgaserna. Detta sker innan katalysatorn.
Sitter lambdasonden i katalysatorn så är den i framkant.
En orsak till flytten är att lambdasonden blir varm fortare i grenröret.
Där ser man trodde själv att montering i katten var den nyare varianten
Min lambdasond sitter i katalysatorn.
Och hur folk vill tolka (i) ger jag fan i men kan göra ett undantag med i menar man inte inne i utan bara att det sitter (i/på) katalysatorn.
Och ja min lambda sitter framtill på katalysatorn.
Men nu har jag fått svar på frågan.
Lambdasonden sitter bakom det brustna röret vilket resulterar i fel värde, därav att min bil drar för mycket soppa.
Det kan säkert vara annat inblandat oxå men detta är troligtvis den bidragande orsaken.
Tack för svaren! =)
Och hur folk vill tolka (i) ger jag fan i men kan göra ett undantag med i menar man inte inne i utan bara att det sitter (i/på) katalysatorn.
Och ja min lambda sitter framtill på katalysatorn.
Men nu har jag fått svar på frågan.
Lambdasonden sitter bakom det brustna röret vilket resulterar i fel värde, därav att min bil drar för mycket soppa.
Det kan säkert vara annat inblandat oxå men detta är troligtvis den bidragande orsaken.
Tack för svaren! =)
DAF 66 SUPER LUXE (6623) -74
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05
VOLVO 740 GL (B230F) -88
DODGE RAM B250 -88
CITROÉN C4 SX-PACK -05
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1144
- Blev medlem: 12 jan 2003, 13:21
- Ort: JoKKmoKK
- Kontakt:
Re:
skrev:Snacka om förbrukning, Här är lite rolig kuriosa:
En Boeing 747 (Jumbojet) drar 23l/km det tycker jag är mkt.
Undra vad en sådan drar i starten =)
Fast om du slår ut det per passagerar-kilometer så drar den ju mindre än en moppe!
//Brådhis