Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 07 dec 2019, 04:48

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 30 jun 2019, 20:33 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 jun 2019, 20:13
Inlägg: 3
Har skaffat mig en 940,
och kopplingen tar väldigt långt ner och har inte varit några andra problem under dagen.
när jag skulle ta bilen så kom jag till en korsning och då när jag stod still så fick jag inte i några växlar så ”pumpade” på kopplingen o fick tillslut i 1an o sen kunde jag köra o växla som normalt, sen blev det samma igen när jag skulle åka iväg från stillaståendes fick pumpa o sen gick växeln i och det gick att växla som vanligt i farten.

Men det blir inte så varje gång när jag ska starta från att stå still ibland går det utan problem.
Någon som kan ha någon koll på vad det kan vara som felar?
Kan det vara slavcylinder eller va de är.


Upp
   
InläggPostat: 01 jul 2019, 07:19 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Inlägg: 400
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm
Det är sannolikt något med kopplingshydrauliken som du själv är inne på. När min bil uppförde sig på samma sätt var det huvudcylindern till kopplingen som behövde bytas, dvs den vid pedalen.
När huvudcylindern är dålig syns det inte men jag har för mig att när slavcylindern är dålig kan man se att vätska läcker ut.


Upp
   
InläggPostat: 01 jul 2019, 08:11 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3295
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 01 jul 2019, 13:04 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 jun 2019, 20:13
Inlägg: 3
HenrikG skrev:
Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.




Okej tack får kika efter jobbet


Upp
   
InläggPostat: 01 jul 2019, 13:47 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 jun 2019, 20:13
Inlägg: 3
HenrikG skrev:
Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.


Men om den slangen sväller eller så. Är det bara att byta ut den slangen då eller?


Upp
   
InläggPostat: 01 jul 2019, 14:04 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3295
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Ketta skrev:
HenrikG skrev:
Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.


Men om den slangen sväller eller så. Är det bara att byta ut den slangen då eller?


Ja, då är den körd!
Antingen får man köpa en ny (en bättre beg kan nog funka det med) eller ta med befintligt till en hydraulfirma som kan ordna kopplingar för att byta ut slangdelen mot stålomspunnen.
Det är ju rör->slang->rör tyvärr.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 01 jul 2019, 23:10 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18201
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
HenrikG skrev:
...Antingen får man köpa en ny...

Den finns alltså ny på Volvo (eller GCP) ännu?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 02 jul 2019, 10:02 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3295
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
In The White skrev:
HenrikG skrev:
...Antingen får man köpa en ny...

Den finns alltså ny på Volvo (eller GCP) ännu?


Jo, den finns kvar hos Volvo, kostar ca 900pix.
L-M-R säljer en stålomspunnen variant som är lite annorlunda, där drar man fast den nere i slavcylindern med en banjokoppling.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 02 jul 2019, 10:44 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18201
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
HenrikG skrev:
In The White skrev:
HenrikG skrev:
...Antingen får man köpa en ny...

Den finns alltså ny på Volvo (eller GCP) ännu?


Jo, den finns kvar hos Volvo, kostar ca 900pix.
L-M-R säljer en stålomspunnen variant som är lite annorlunda, där drar man fast den nere i slavcylindern med en banjokoppling.

Där ser man... :)

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 02 jul 2019, 13:17 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 397
Kör: Bakhjulsdrivet
HenrikG skrev:
Ja, då är den körd!
Antingen får man köpa en ny (en bättre beg kan nog funka det med) eller ta med befintligt till en hydraulfirma som kan ordna kopplingar för att byta ut slangdelen mot stålomspunnen.
Det är ju rör->slang->rör tyvärr.


Läste inne på 4x4sweden att Hydroscand och andra hydraulfirmor har slutat pressa bil/mc-slangar till privatpersoner. Låter sjukt, men nån ny regel. :?

_________________
Nuvarande: 744 aut. '92, V70 2,5T aut. '98
FD: 945 Fullturbo man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, V70 2,5T AWD samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
InläggPostat: 02 jul 2019, 18:55 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Inlägg: 400
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm
Är det någon som kan specifikationerna på slangen, dvs vilken längd och diameter samt vilka anslutningar?


Upp
   
InläggPostat: 10 jul 2019, 08:32 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 610
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Jag bytte till LMR's stålomspunna slang, den är helt bolt-on och ändarna ser ut precis som dom original slangen har. Hur enkel som helst att byta.
Det finns några "dåliga" bilder sist i min post här, samt artikelnummer från LMR:
viewtopic.php?f=83&t=75791&start=250#p984620

Jag kan varmt rekommendera den, rimligt pris har den också. Typ 400kr med våran rabatt. [thum]

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 11 jul 2019, 23:14 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 10 jul 2019, 15:03
Inlägg: 1
Hej entusiaster. Jag är ny här på forumet och surfar runt lite för att bekanta mig.
Jag läste just om slangproblemet vid kopplingen.
Vi hos Lundgrens Sverige AB tillverkar hydraulslang till den tunga industrin så vi kan
förmodligen lösa problemet med kopplingsslangen.
Lycka till.


Upp
   
InläggPostat: 12 jul 2019, 00:48 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18201
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Turbo++ skrev:
Hej entusiaster. Jag är ny här på forumet och surfar runt lite för att bekanta mig.
Jag läste just om slangproblemet vid kopplingen.
Vi hos Lundgrens Sverige AB tillverkar hydraulslang till den tunga industrin så vi kan
förmodligen lösa problemet med kopplingsslangen.
Lycka till.

Hej och välkommen hit! :D

Kanon att veta att ni kan fixa! [thum]

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015