![Surprised :o](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Vi pratar om en 945 GL -94 B230F, inget extra alls...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tacksam för svar o tips på vad det kan vara för knas på Kärleken...
//C
Bilen startar snällt, går upp till ca 750 varv o håller sig där på tomgången när han är kall. Kör en bit (ca 5 km) så han hinner bli hyfsat varm. Ska köra ut från en utfart, lyfter kopplingsläget o möter med normal gas.. då går han helt plötsligt ner till under 500 och är på väg att dö o går som en potta skit. När jag då gasar för att hålla liv i han tänds lambdalampan när han går upp i varv och "kommer igång". När han sen går normalt så slocknar lampan, detta efter kanske en halv, till en minut. Sen går han som vanligt igen.Volvo-Jocke skrev:Jag skulle vilja veta lite mer om hur motorn går när lampan tänds!? Motorns varvtal etc.
Lambdasonden kan du lätt mäta funktionen på med en simpel multimeter (finns t.o.m. på biltema till humant pris) innan du handlar delar i onödan.
Kan vara svaret på ökad bensinförbrukning alltså.. Lambdan spökar.StefanM skrev:en syresensor kan förvisso fungera och göra sitt jobb men den blir sämre och sämre i reaktionerna ju äldre den blir och det är när reaktionerna avstannat för mycket den sätter felkod. Alternativt att den dör helt då.........
För bäst bränsleekonomi och emissioner så är alltså sensorn en slitagedel och ska bytas som vilket tändstift som helst. Siffror som jag sett är runt 12000-15000mil
Man kan se med en mätning om den jobbar som den ska, den pendlar då ett visst antal gånger på en viss tid. (Kommer inte ihåg intervallen)charm76 skrev:Kan vara svaret på ökad bensinförbrukning alltså.. Lambdan spökar.StefanM skrev:en syresensor kan förvisso fungera och göra sitt jobb men den blir sämre och sämre i reaktionerna ju äldre den blir och det är när reaktionerna avstannat för mycket den sätter felkod. Alternativt att den dör helt då.........
För bäst bränsleekonomi och emissioner så är alltså sensorn en slitagedel och ska bytas som vilket tändstift som helst. Siffror som jag sett är runt 12000-15000mil
Eller knacksensor... Inte det första man söker felet i kanske.taz skrev:Att se lambdalampan tändas är väldigt sällan själva sonden.
Det beror oftare på att det läcker någonstans!
T.ex. insugspackning, avgasläck före lambda etc.
Idag lös även lampan för oljetryck och krockkudde...taz skrev:Att se lambdalampan tändas är väldigt sällan själva sonden.
Det beror oftare på att det läcker någonstans!
T.ex. insugspackning, avgasläck före lambda etc.
Då låter det nästan som någon jord någonstans....charm76 skrev:Idag lös även lampan för oljetryck och krockkudde...taz skrev:Att se lambdalampan tändas är väldigt sällan själva sonden.
Det beror oftare på att det läcker någonstans!
T.ex. insugspackning, avgasläck före lambda etc.Men med samma korta intervall som lambdan, dock.
Får hjärnblödning på detta snart... blir till att spendera helgen med att felsöka. Trevlig helg på er alla andra!