Lockupen går in seeent på min 944 -96
Lockupen går in seeent på min 944 -96
Tjenare! Shoppade en 940 häromdagen med AW71L-låda. Den växlar kanonbra på alla växlar och oljan ser hyfsat fräsch ut, men, lockupen går inte in förrän 101-102 km/h och det är för sent. Har inga problem alls i övrigt utan det är precis som att någon bara har mixtrat med inkopplingshastigheten.
Varför gör den såhär och kan man fixa det? Orkar inte ligga och slira mig hela vägen till jobbet
Varför gör den såhär och kan man fixa det? Orkar inte ligga och slira mig hela vägen till jobbet
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
Sökte utan att hitta den Men tack ska du ha! Blir dock vimmelkantig bara av att titta på bilderna, får nog acceptera 102 km/hmarkuz85 skrev:Varsågod! http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... ilit=aw71l
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
Inte särskilt troligt att någon har ändrat på inkopplingshastigheten, troligen nåt annat som är galet...
Jag skulle börja med att byta olja, det kan göra jäkligt stor skillnad (även om den gamla ser bra ut)...
Jag skulle börja med att byta olja, det kan göra jäkligt stor skillnad (även om den gamla ser bra ut)...
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
Näe, och skulle någon gjort det så skulle väl de knappast höjt den. Ska köra ett oljebyte så snart jag har fixat lite annat.schnauz skrev:Inte särskilt troligt att någon har ändrat på inkopplingshastigheten, troligen nåt annat som är galet...
Jag skulle börja med att byta olja, det kan göra jäkligt stor skillnad (även om den gamla ser bra ut)...
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
min lockup tar i vid 110 mätarfart.. aw-låda iof är den ombyggd på nått vis för d har ja kvitto på, den är omgjord så att den växlar senare än normalt vid normalt gaspådrag, min teori är för att det ska vara till fördel vid släpkörning. har du drag?
på mina gamla zf har den tagit i vid 90 mätarfart.
på mina gamla zf har den tagit i vid 90 mätarfart.
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
Jepp, jag har drag på min. Men borde man inte vilja ha ned inkopplingshastigheten när man har drag då? Kör man med släp så slirar den ju ännu mer vilket resulterar i mer värme i lådan och en otrevligt hög bensinräkning. Hmm... snart är det oljebyte dock, ska nog köpa lite gott i början av veckan, får se hur det blir.Hesselgren skrev:min lockup tar i vid 110 mätarfart.. aw-låda iof är den ombyggd på nått vis för d har ja kvitto på, den är omgjord så att den växlar senare än normalt vid normalt gaspådrag, min teori är för att det ska vara till fördel vid släpkörning. har du drag?
på mina gamla zf har den tagit i vid 90 mätarfart.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1744
- Blev medlem: 20 feb 2004, 13:20
- Kör: Volvo v70, s70
- Ort: Göteborg
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
Thallid skrev:Tjenare! Shoppade en 940 häromdagen med AW71L-låda. Den växlar kanonbra på alla växlar och oljan ser hyfsat fräsch ut, men, lockupen går inte in förrän 101-102 km/h och det är för sent. Har inga problem alls i övrigt utan det är precis som att någon bara har mixtrat med inkopplingshastigheten.
Varför gör den såhär och kan man fixa det? Orkar inte ligga och slira mig hela vägen till jobbet
Den ska gå i vid ca 103 på mätaren fullt normalt.
Däremot kan du kontrollera spänningen på din kickdownwire fär lite snabbare acc.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 2460
- Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
- Kör: 245 -90, 245 -93
- Ort: Runhällen
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
Hm, på min 744 -90 med AW71L (AW70L?) så går lockupen i vid ganska exakt 90km/h.
-
- Övningskörning
- Inlägg: 212
- Blev medlem: 13 aug 2003, 19:44
Re: Lockupen går in seeent på min 944 -96
lockup går i senare på turbobilar. min 745 tic-90 med AW71L går lockup in vid 110km/h. är sugen på att modefiera fjädern eller byta till en från en sugmotorlåda. skulle vara lagon med lockup vid ca 90-95 tycker jag.
745 Turbo intercooler -90