Byta kamaxel. Vilka bultar ska ja moment dra?
- patrikhörnfeldt
- Uppkörning
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
- Kör: Volvo 744 GL/T -90
- Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik
Byta kamaxel. Vilka bultar ska ja moment dra?
Tjena.
Ska byta kamaxel på min 740 -90 med 530 topp idag. Har alla prylar hemma, men ja vet inte vilka ställen ja ska momentdra bultarna på?
Tack på förhand!
Ska byta kamaxel på min 740 -90 med 530 topp idag. Har alla prylar hemma, men ja vet inte vilka ställen ja ska momentdra bultarna på?
Tack på förhand!
- patrikhörnfeldt
- Uppkörning
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
- Kör: Volvo 744 GL/T -90
- Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik
- patrikhörnfeldt
- Uppkörning
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
- Kör: Volvo 744 GL/T -90
- Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik
- patrikhörnfeldt
- Uppkörning
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
- Kör: Volvo 744 GL/T -90
- Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik
- patrikhörnfeldt
- Uppkörning
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 19 jul 2007, 12:25
- Kör: Volvo 744 GL/T -90
- Ort: Docksta, 4 mil söder om Örnsköldsvik
kamaxel överfall: 20-25nm
kamdrevet har jag alltid kört fast på mutterdragaren lagom.
ventilkåps muttrarna drar man fast lite lätt eller om man vill momentdra dom så ca 10-12nm....
vissa underskattar hur hårt man måste dra bultar/skruvar/muttrar för dom ska sitta fast det brukar resulterar i att man sträcker bultarna o drar av dom till slut...
kamdrevet har jag alltid kört fast på mutterdragaren lagom.
ventilkåps muttrarna drar man fast lite lätt eller om man vill momentdra dom så ca 10-12nm....
vissa underskattar hur hårt man måste dra bultar/skruvar/muttrar för dom ska sitta fast det brukar resulterar i att man sträcker bultarna o drar av dom till slut...
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
wroooom skrev:20nm på överfallen. Man ska dra med moment, men det går utan. Kom ihåg att dra alla muttrar jämnt, det är nog det absolut viktigaste.
precis väldigt viktig att dra dom korsvis o jämt...inte så roligt o man knäcker kamaxlen..(redan gjort de en gång)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
lika bra att du köper dig en momentnyckel, inte så dyra.
dra för hårt = kamaxeln sitter fast/skär fast.
Dra för löst... det räknar du säkert ut själv
*skrammel skrammel*
man börjar alltid dra från mitten och utåt om vartannat. se skiss nedan
-9-5-1-3-7
10-6-2-4-8
dra dem i sifferordning så blir det bra, hoppas du är med på vad som menas med siffrorna![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
EDIT: detta gäller bultarna till kamaxelöverfallen
dra för hårt = kamaxeln sitter fast/skär fast.
Dra för löst... det räknar du säkert ut själv
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
man börjar alltid dra från mitten och utåt om vartannat. se skiss nedan
-9-5-1-3-7
10-6-2-4-8
dra dem i sifferordning så blir det bra, hoppas du är med på vad som menas med siffrorna
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
EDIT: detta gäller bultarna till kamaxelöverfallen
![Bild](http://forumbilder.se/images/sign3%281%29.jpg)
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)