hjälp med inkoppling med Vems styrsystem!
hjälp med inkoppling med Vems styrsystem!
Tjena fan!!
Jag håller ju på att bygga en liten fin Turbo maskin i min 740 GL -90.. med ett B230F block, FK-stakar, 16v kolvar, portad 16v topp, 1000-1600cc spridare o en Garrett Super T70 Turbo osv osv.. men min fråga e hur ja ska koppla in Vems styrsystemet??
det är alltså ett VEMS v3.3 som ja tänkt köra med.. Men hur mkt behöver jag bygga/byta för att köra med ett sånt på denna motor?? Går de att köra med Spjälläge, Motortemp, Vevaxelgivaren som sitter original?? o va e de med man behöver ha??
Min projekt tråd --> http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... highlight=
Hoppas att ni förstår hur ja menar.. vill ha så mkt info/bilder som möjligt
tack i förhand
//Wocke
Jag håller ju på att bygga en liten fin Turbo maskin i min 740 GL -90.. med ett B230F block, FK-stakar, 16v kolvar, portad 16v topp, 1000-1600cc spridare o en Garrett Super T70 Turbo osv osv.. men min fråga e hur ja ska koppla in Vems styrsystemet??
det är alltså ett VEMS v3.3 som ja tänkt köra med.. Men hur mkt behöver jag bygga/byta för att köra med ett sånt på denna motor?? Går de att köra med Spjälläge, Motortemp, Vevaxelgivaren som sitter original?? o va e de med man behöver ha??
Min projekt tråd --> http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... highlight=
Hoppas att ni förstår hur ja menar.. vill ha så mkt info/bilder som möjligt
tack i förhand
//Wocke
du kan ha en spjäll givare från 850, dom brukar funka bra.
resten funkar, du kanske lär ha en tempgivar i ett tryckrör med.
sen beror de ju på va du kommer ha för svänghjul, om orginal halgivarn kommer funka. de märker du ju.
jaja du får med ett kopplingsschema när du skaffat VEMSet förmodligen.
resten funkar, du kanske lär ha en tempgivar i ett tryckrör med.
sen beror de ju på va du kommer ha för svänghjul, om orginal halgivarn kommer funka. de märker du ju.
jaja du får med ett kopplingsschema när du skaffat VEMSet förmodligen.
Volvo 945
-
- Färsk användare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 22 dec 2007, 14:31
- Ort: Alingsås
Kolla på http://www.vems.se/
Eller prata med Görgen Karlson i GBG.
Han är en av utvecklarna av VEMS.
Epost jorgen.karlsson@vems.se
Eller prata med Görgen Karlson i GBG.
Han är en av utvecklarna av VEMS.
Epost jorgen.karlsson@vems.se
TPS - ford eller volvo 850, steglös dvs.
Lufttemp - Saab eller hemgjord
Trigger - Lh2.4 svänghjul + givare
vattentemp - orginal
ta lös orginal jordkabel på spolen, sätt dit den från vemset.
koppla kablarna till soppapumpen inne i reläbrädan i mittkonsollen
klipp av orginal varvräknar sladd i kabelstammen till mätarhuset, då den går till motorboxen orginal, skarva där på med din kabel som går till spolen, alt om du har en rpm utgång ur vemset. vet inte hur vems kör.
Lufttemp - Saab eller hemgjord
Trigger - Lh2.4 svänghjul + givare
vattentemp - orginal
ta lös orginal jordkabel på spolen, sätt dit den från vemset.
koppla kablarna till soppapumpen inne i reläbrädan i mittkonsollen
klipp av orginal varvräknar sladd i kabelstammen till mätarhuset, då den går till motorboxen orginal, skarva där på med din kabel som går till spolen, alt om du har en rpm utgång ur vemset. vet inte hur vems kör.
jag tycker trådskparen ska läsa på sånt här ordentligt innan man börjar bygga själv. Att hålla på med sånt här är inte direkt som att foga ihop legobitar utan det gäller nog att man vet lite grann och har en del grundkunskaper innan man börjar.
Att kasta ihop lite saker som andra säger sig tro ska fungera kan ju stå en rätt dyrt i slutändan om man inte ens vet hur det fungerar själv.
Att kasta ihop lite saker som andra säger sig tro ska fungera kan ju stå en rätt dyrt i slutändan om man inte ens vet hur det fungerar själv.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 16 maj 2005, 22:15
- Kör: V70RV70T5940T740T
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
ThaSaint skrev:16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?
//Erik
På polarens 16V satte vi dit en spälllägesgivare från en 8V och dom hade samma nr och det funkar perfekt
Pannrum Racing - PRR
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
421hk@1.6bar, 6800rpm!!
SÖK FÖR HELVETE INNAN DU FRÅGAR!!!
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Bulan skrev:ThaSaint skrev:16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?
//Erik
På polarens 16V satte vi dit en spälllägesgivare från en 8V och dom hade samma nr och det funkar perfekt
ah fel av mej då
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
StefanM skrev:jag tycker trådskparen ska läsa på sånt här ordentligt innan man börjar bygga själv. Att hålla på med sånt här är inte direkt som att foga ihop legobitar utan det gäller nog att man vet lite grann och har en del grundkunskaper innan man börjar.
Att kasta ihop lite saker som andra säger sig tro ska fungera kan ju stå en rätt dyrt i slutändan om man inte ens vet hur det fungerar själv.
prövar man inget så lär man sig inget.. trådskaparen försöker juh här att få tag i info hur det funkar... jag tror inte han "bara slänger ihop nått" utan att vara hyffsat påläst. skulle de gå fel är jag endå övertygad om att han delear med sej av sina felsteg till sina medmänniskor...
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide
Användar handbok.
ger en bättre bild på hur kabelhärvan ska utformas.
finns också den här.. men är inte komplett på alla områden.
http://www.vems.hu/manual/html/
Användar handbok.
ger en bättre bild på hur kabelhärvan ska utformas.
finns också den här.. men är inte komplett på alla områden.
http://www.vems.hu/manual/html/
Volvo 960 3.0liter manuell.
okej okej man tackar för all hjälp men mer vill ja allt ha hehe men denna manual
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide
den går inte att gå på Svenska då min engelska e ingen vidare hehe
//Wocke
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide
den går inte att gå på Svenska då min engelska e ingen vidare hehe
//Wocke
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Bulan skrev:ThaSaint skrev:16v-motorernas spjällhus har en steglös spjällägesgivare original (till skillnad från 8v) om jag inte missminner mig, funkar inte den?
//Erik
På polarens 16V satte vi dit en spälllägesgivare från en 8V och dom hade samma nr och det funkar perfekt
Kan verifiera att min 16v-motor har potetiometer. Det är ju iofs med turbo, B204FT, kanske inte är så på sugmotorerna
Den spjällägesgivaren passar rakt av på B234 spjällhus åxå,
iaf det jag hade liggandes, och det är idektiskt med spjällhuset på min B204FT. (ca 55mm innerdiam)
BOSCH-numret på givaren, om någonvill veta är 0 280 120 400
Stift 1 oc 2 är ändlägena och stift 3 är den som ändrar värde linjärt med hur öppet spjället är.
Glömde dock kolla pris på givaren..
Men iaf, tänkte som parantes, kanske är ett bra alternativ för de som vill köra me nått som passar bolt on.. om den då passar VEMS kan jaginte uttala mig om
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?