Kamrem till d24-tic

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

Kamrem till d24-tic

Inlägg av metric »

Kan man byta kamrem på en d24-tic själv?

Användarvisningsbild
dr jukebox
Uppkörning
Inlägg: 592
Blev medlem: 08 aug 2004, 23:58
Ort: Flen,mitt i Sörmland

Inlägg av dr jukebox »

Korta svaret: nix







Längre svaret: det går, men du behöver en del specialverktyg.

Volvo i vår lilla stad har verktygen men jobbar så sällan med LT-dieseln att de har glömt hur man använder dom.

Stans VW-mek är den som kan något om dessa motorer.

gustav-745
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2004, 21:23

Inlägg av gustav-745 »

Det beror lite på..

Man kan alltid göra ett fulbyte genom att bara kränga av den gamla remmen och kränga dit en ny utan att justera eller spänna nått..



Men ska man göra det "by the book" så är det en jäkla procedur med inställningar och justeringar.

Vattenpumpen börjar läka mm..

Du behöver en speciell indikatorklocka för att ställa pumpen rätt och ett speciellt verktyg för att nollställa kammen.



Har gjort detta ett flertal gånger och det tar sin lilla tid faktiskt..

Även om det görs seriöst så brukar jag kränga dit den nya remmen först utan att lossa vattenpumpen (som även spänner remmen)

Är remspänningen bra så är det inga problem, är det dåligt så är det lika bra att ta lös vattenpumpen och byta tätning på en gång...

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

Jadå, det går om man har mekvana.

Lättast är att bara kränga av den gamla, och på med den nya. Men som sagt, behöver du spänna eller slaka remmen så måste du byta tätningen till vattenpumpen. Det är nämligen en stor O-ring som vrider sig och börjar läcka om man inte har den lite insmord när man rör pumpen (du spänner kamremmen genom att "flytta" vattenpumpen).



Egentligen ska man ta bort kamdreven för att byta remmen, och då blir det genast knepigare! Då vill det till att du får motorn rätt sen. Det är nämligen ingen krysskil på kamdreven. Det främre sitter på kona, och det bakre, d.v.s det som driver pumpremmen sitter inte ens på kona. Så man måste nolla motorn innan man drar fast dreven isåfall. Får du kammen ett par grader fel så blir det ventilsallad när du startar.



Den grova bulten till remskivan på vevaxeln ska dras med 450nm om du inte använder volvos specialverktyg.
Audi S2 Avant -95

Bild

metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

Inlägg av metric »

På min motor så spänner man remmen med spännrulle.

Jag ska anlita en volvo mekare som gör det en kväll för 2000:-

Rem + spännrulle + brytrulle+ pumprem +ventilkåpspackning +glycol

kostade 2500:- på volvo (med rabatt).

Totalt ca 4500:- inkusive pumpjustering. Är det dyrt?



Mvh Johan

metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

Inlägg av metric »

Glömde att säga att min bil är en Volvo 965 tic -94 italien importerad.

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

metric skrev:På min motor så spänner man remmen med spännrulle.

Jag ska anlita en volvo mekare som gör det en kväll för 2000:-

Rem + spännrulle + brytrulle+ pumprem +ventilkåpspackning +glycol

kostade 2500:- på volvo (med rabatt).

Totalt ca 4500:- inkusive pumpjustering. Är det dyrt?



Mvh Johan


965 TIC Italienimport? Isåfall är det ju en bensinturbo du har... Om du inte menar TDI?



Men är det en TDI, så spänner du, precis som oss andra, remmen med vattenpumpen som även agerar spännrulle. Sen har du en brytrulle också.

2000:- i arbete är väl inte så farligt, men är han van vid dessa motorer så gör han jobbet lätt på 3-4 timmar (troligen mindre) och då är det rätt bra timlön för svartjobb....



//Daniel
Audi S2 Avant -95

Bild

metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

Inlägg av metric »

Motorn är en D24 tic diesel och remmen spänns inte med pumpen utan med en spännrulle den sittter mellan brytrullen och kamdrevet på vänster sida.

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

metric skrev:Motorn är en D24 tic diesel och remmen spänns inte med pumpen utan med en spännrulle den sittter mellan brytrullen och kamdrevet på vänster sida.


Du har ingen bild? Vore skoj att se.....
Audi S2 Avant -95

Bild

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

Kikade i Autodata nu, och ser att det stämmer som du säger, att man har en egen spännrulle på vissa av de nyare motorerna.

Inget jag träffat på själv dock :?
Audi S2 Avant -95

Bild

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

93:orna och senare har separat spännrulle. Toppen fick även hydrauliska lyftare på den årsmodellen.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Wizzman
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 jan 2003, 00:24
Ort: Gullabo / Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Wizzman »

niel skrev:93:orna och senare har separat spännrulle. Toppen fick även hydrauliska lyftare på den årsmodellen.


Jo... Jag har ju en sån topp med hydrauliska lyftare på min.

Funkade fint ihop med gamla blocket och spännare "i" vattenpumpen i a f :-)



Bild
Audi S2 Avant -95

Bild

metric
Färsk användare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 aug 2004, 13:01

Inlägg av metric »

Vad är AUTODATA ?

En hemsida eller?

Skriv svar