Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av w300i »

Hej,

Nu är det så att lampan för oljetryck lyser konstant i min 940 Ft. I flera veckor innan så har den blinkat,precis som om det vore glappt nånstans. Bytte då givaren men felet återstod. Men nu dom senaste dagarna så lyser den konstant,vad kan det bero på? Finns fullt med fräsch olja i motorn,och oljefiltret är relativt nytt (Bytte för ca 3 månader sen,volvo original). Kikade även på kabeln från givaren,men kunde inte se att den låg mot nånting eller att den skavts upp. Motorn går precis som vanligt också,så jag begriper inte vad det sitter i.

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av qubert »

Det kan vara stopp i närheten av oljegivaren. En bekant till mig löste sin felindikerande oljelampa med att lossa oljetrycksgivaren och blåsa in med tryckluft. Om detta inte löser saken tycker jag du ska köpa eller låna en riktig oljetrycksmätare för att verkligen vara säker på att du får riktigt oljetryck, det kan vara allvarligare än man tror.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av Maxwell »

Senaste dagarna...? Dom menar på fullaste allvar att du kör med bilen som vanligt trots att oljelampan lyser? Det hade inte jag gjort utan att först ha skaffat en pålitlig oljetrycksmätare och mätt trycket, eller du kanske är sugen på ett motorbyte?
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av w300i »

Eftersom motorn går precis som innan så verkar det ju inte vara nåt fel på själva oljetrycket,för motorn borde väl skurit för länge sen isåfall om det vore fel på oljetrycket?

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av Arly165 »

Oljetrycksvakten funkar som så att när den tappar trycket så jordar den, därav så om t.ex kabeln går av så kommer den inte att ge utslag alls vilket är lite dumt men så är det på våra bilar. Det jag skulle kolla är om kabeln skavt någonstans så att den ligger & jordar emot något. Eftersom att du bytt givaren borde det ju inte vara fel på den. Instrumentfel?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av Volvo245GLT »

Dessa motorer kan gå nog så länge utan oljetryck... :P

Jag hade ett liknande problem på min 760/V90 (B230FT) i somras.. Där tändes lampan då man hade kört någon km, och givetvis var det bara att stanna på en gång! Allt verkade dock normalt och kikade man under påfyllningslocket så flödade det på bra..

Hade några dagar tidigare bytt kylare och råkat spilla en del glykol över oljetryckskontakten och kablarna där. Förmodligen så blev det någon sorts överledning, för efter en motortvätt så försvann felet.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av w300i »

Volvo245GLT skrev:Dessa motorer kan gå nog så länge utan oljetryck... :P

Jag hade ett liknande problem på min 760/V90 (B230FT) i somras.. Där tändes lampan då man hade kört någon km, och givetvis var det bara att stanna på en gång! Allt verkade dock normalt och kikade man under påfyllningslocket så flödade det på bra..

Hade några dagar tidigare bytt kylare och råkat spilla en del glykol över oljetryckskontakten och kablarna där. Förmodligen så blev det någon sorts överledning, för efter en motortvätt så försvann felet.
Har också lyft på oljelocket och kikat,med motorn igång så skvätter det upp olja så man vågar inte direkt titta rakt ner men tryck verkar ändå finnas,tycker också att dom det inte var nåt tryck alls så borde väl motorn börja låta illa när det inte finns riktigt med smörjning? Har vad jag kan komma ihåg inte spillt nån glykol eller annan vätska över givaren heller. Är den här lampan ett krav på besiktningen eller kan man ta bort den helt?

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av Nils Ö »

Lossa kontakten från givaren och låt den hänga fritt utan att den rör vid motorblocket, och slå på tändningen. Om lampan ändå lyser då är det kortslutning någonstans.

Hugo 945
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 dec 2022, 15:42

Oljetryck volvo 945

Inlägg av Hugo 945 »

Hej har en volvo 945 97 med B230fk

Min oljetryckslampa blinkar till lite då och då, ofta vid svängningar eller gaspådrag men inte alltid. Den blinkar till och som längst har den lyst i 2 sekunder och sedan slocknat, där är olja på stickan och ny oljetrycksgivare, någon som kan hjälpa mig att klura ut vad de kan bero på?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av einar- »

Kabeln kan vara skadad och skaver mot jord nånstans
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Oljetryck volvo 945

Inlägg av Moto-XXX »

Hugo 945 skrev:
07 dec 2022, 22:42
Hej har en volvo 945 97 med B230fk

Min oljetryckslampa blinkar till lite då och då, ofta vid svängningar eller gaspådrag men inte alltid. Den blinkar till och som längst har den lyst i 2 sekunder och sedan slocknat, där är olja på stickan och ny oljetrycksgivare, någon som kan hjälpa mig att klura ut vad de kan bero på?
Hur mycket olja är det enligt stickan då? Om oljelampan blinkar vid svängar, gas och broms brukar det tyda på låg oljenivå.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryck volvo 945

Inlägg av In The White »

Moto-XXX skrev:
08 dec 2022, 19:17
Hugo 945 skrev:
07 dec 2022, 22:42
Hej har en volvo 945 97 med B230fk

Min oljetryckslampa blinkar till lite då och då, ofta vid svängningar eller gaspådrag men inte alltid. Den blinkar till och som längst har den lyst i 2 sekunder och sedan slocknat, där är olja på stickan och ny oljetrycksgivare, någon som kan hjälpa mig att klura ut vad de kan bero på?
Hur mycket olja är det enligt stickan då? Om oljelampan blinkar vid svängar, gas och broms brukar det tyda på låg oljenivå.
Ja det är standard på rödblocken.

mbuhre
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 apr 2007, 12:41

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av mbuhre »

Hej! Eftersom min fråga är så näraliggande och tråden är aktuell så hänger jag på med min fråga här. (Volvo 940 LTT -96)

Oljetryckslampan lyser några sekunder om man svänger länge åt höger, eller om man gasar på ordentligt (typiskt på ettan). Problemet tycks bli värre och värre, eller åtminstone variera. Tiden som lampan lyser har blivit längre (3-8s) med nya givaren (Biltema) jämfört med gamla (original).

Jag med hjälp av verkstad har uteslutit en hel del felorsaker:
- bra med olja enligt stickan
- ny tryckgivare
- kablaget från tryckgivaren är bytt
- trycket är mätt och ser perfekt ut på tomgång

Kan detta ha att göra med igensatta kanaler? Hur diagnosticerar man det? Verkstaden har inte försökt blåsa rent med tryckluft. Jag vet inte om jag skulle våga be dem om något sådant... Eller finns det någon annan rimlig orsak?

Mvh Martin, Linköping

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av In The White »

Mätte ni trycket med varm olja? I så fall, vad låg det på?

mbuhre
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 apr 2007, 12:41

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av mbuhre »

Jag var inte med själv då och lade inte decimalen på minnet, utan nöjde mig med att det betedde sig "precis som det skulle". Men 2 någonting bar var det på tomgång och motorn måste ha varit mer eller mindre varm. Möjligen står det mer detaljer på fakturan, i så fall kompletterar jag.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av In The White »

Aha, okej!

mbuhre
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 apr 2007, 12:41

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av mbuhre »

Jo det stod lite på kvittot. "Oljetryck på tomgång = 2 bar, vid 3000 varv 3,5 bar, ok"

Men nu på morgonen tändes lampan vid acceleration på tvåan och slocknade inte alls. Det räckte inte ens att starta om tändningen utan jag fick rycka säkring... Sedan tändes den igen en stund senare efter en lång försiktig högersväng på lågt varv och var tänd under flera minuters väldigt försiktig motorvägsfärd, slocknade tillslut vid inbromsning på tomgång. Tändes igen när jag prövade att få upp trycket med lite varv på tvåan, utan häftig acceleration tror jag. Och slocknade vid inbromsning. Dags att kolla oljan _igen_ även om jag inte tror det, samt om det finns felkoder. Är det något annat än oljetryck som kan tända lampan?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av einar- »

Jag skulle nog koppla in en oljetrycksmätare i bilen för att helt utesluta problem med själva oljetrycket
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av In The White »

mbuhre skrev:
06 mar 2023, 08:06
Jo det stod lite på kvittot. "Oljetryck på tomgång = 2 bar, vid 3000 varv 3,5 bar, ok"

Men nu på morgonen tändes lampan vid acceleration på tvåan och slocknade inte alls. Det räckte inte ens att starta om tändningen utan jag fick rycka säkring... Sedan tändes den igen en stund senare efter en lång försiktig högersväng på lågt varv och var tänd under flera minuters väldigt försiktig motorvägsfärd, slocknade tillslut vid inbromsning på tomgång. Tändes igen när jag prövade att få upp trycket med lite varv på tvåan, utan häftig acceleration tror jag. Och slocknade vid inbromsning. Dags att kolla oljan _igen_ även om jag inte tror det, samt om det finns felkoder. Är det något annat än oljetryck som kan tända lampan?
Ja det oljetrycket är helt perfekt om oljan höll "arbetstemperatur".

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av In The White »

einar- skrev:
06 mar 2023, 14:13
Jag skulle nog koppla in en oljetrycksmätare i bilen för att helt utesluta problem med själva oljetrycket
Håller med einar!
Men köp INTE mätare och givare från Biltema i så fall!

mbuhre
Färsk användare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 apr 2007, 12:41

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av mbuhre »

Med tanke på att två tryckgivare har indikerat tryckfall så känns det ju sannolikt att det faktiskt är så. Frågan är väl vad som kan orsaka tryckfall vid vissa situationer men inte andra. Och vad man kan göra åt det, helst utan att riva ner hela motorn.

Jag gjorde återigen ett experiment att varva försiktigt för att på så sätt laborera med trycket, dvs köra mjukt på tvåan upp till 4-5000 varv. Det leder INTE till att lampan tänds. Däremot luktar motorn lite fränare än vanligt efteråt men det kan ju tänkas vara normalt. Det tycks också i de flesta fall gå att släcka lampan, om den är tänd, genom att trampa till på bromsen någorlunda resolut.

Jag ska läsa på mer om tryckmätare och också försöka hitta en alternativ mek (Linköpingstrakten) som förhoppningsvis kan känna igen problemet. Jag borde ju inte vara först i världshistorien tänker jag, det är man ju typ aldrig med en 940.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av In The White »

Den beter ju sig exakt som om det vore lite olja i motorn. Frågan är varför... :?
Skulle ju kunna vara något med oljepumpen som jäklas.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av einar- »

Jag tänkte mer på att det räcker med att kabeln in skaver mot jord eller att det är något fel på själva mätarhuset.
Har man en oljetrycksmätare inkopplad samtidigt så går det ju att utesluta om det är varningslampan eller oljetrycket.
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av In The White »

einar- skrev:
08 mar 2023, 09:21
Jag tänkte mer på att det räcker med att kabeln in skaver mot jord eller att det är något fel på själva mätarhuset.
Har man en oljetrycksmätare inkopplad samtidigt så går det ju att utesluta om det är varningslampan eller oljetrycket.
Ja jag tänkte också på kabeln, men det står att den är okej.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Oljetryckslampan lyser konstant 940 -91

Inlägg av einar- »

In The White skrev:
08 mar 2023, 09:47
Ja jag tänkte också på kabeln, men det står att den är okej.
Misstänker att det bara är den delen som går runt motorn som är bytt. Kan ju vara skavt under instrumentbrädan t ex
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Skriv svar