Skiljer motorns elsystem mellan årmodeller?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Skiljer motorns elsystem mellan årmodeller?

Inlägg av bönan »

Jag har en 940 -92 där förra ägaren bytt motor och gjort ett bedrövligt dåligt jobb med elsystemet (dåliga skarvningar, glappt etc). Nu har motorn mer eller mindre rasat och jag har tänkt byta ut den mot en fräsch.

Jag har en 940 -94 att plocka delar från. Så vitt jag kunnat se är det inga problem att plocka ur all el som går till motorrummet inne under instrumentbrädan, har lossat kontakterna till styrboxar etc och dragit igenom kablaget så att det är löst och ur bilen.

Undrar dock innan jag börjar riva ur min 92a om någon vet huruvida det faktiskt passar ihop, eller om det skiljer fullständigt? Bilarna har även lite olika utrustning, 94 har SRS men ej ECC, 92 ECC men ej SRS tex. Har dock konstaterat att kabeln till AC-kompressorn iaf är dragen på 94an trots att bilen aldrig haft AC, så det känns ju lovande. Dock vet jag också att just 940 har andra relääer i elcentralen, så grunnar på om det har någon betydelse? Signalen dit kommer väl dock FRÅN bränsleboxen och den ska jag ju inte röra.

Båda bilarna har iaf Bosch-system.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Skiljer motorns elsystem mellan årmodeller?

Inlägg av Arly165 »

Fr.o.m 94 så skiljer ju iaf bränslepump reläets placering så jag misstänker att det är mera som skiljer i elsystemet. Är det så dåligt som du beskriver så hade jag försökt hitta en tidigare 940 på skroten och plocka härvor osv ifrån. Det kan vara mkt som skiljer på ordningen i kontaktstycken osv.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Skiljer motorns elsystem mellan årmodeller?

Inlägg av bönan »

Åtminstone i motorrumet ser jag ingen skillnad mellan härvorna, allt är lika med undantag för att 94:an har mer kringutrustning (EGR osv). Boxarna passar rakt av i alla fall, bilen går även normalt med boxar från 94, det som återstår är att se om anslutningen till bilens övriga elsystem, en på varje sida, är lika.

Skriv svar