740 -87 vibrationer, bilen kränger, frikoppplar

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Stehe
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2020, 17:17

740 -87 vibrationer, bilen kränger, frikoppplar

Inlägg av Stehe »

Hej,
Grabben har en A-traktor 740, -87:a, som det är problem med. Han kom hem igår och sa att det skramlar under när han kör. Då vi nyligen bytte hardyskivan som sitter mellan M47 och M40 lådorna så misstänkte jag att det var samma fel igen att han kört "vårdslöst" och dragit sönder den...
Bogserade den till polare som har lyft och lyfte upp den nu ikväll. Stödlagrets fäste hade gått av. Svetsa dit fästet och skrivade fast det och trodde det skulle vara frid och fröjd. Nope, icke... :)
När grabben körde hem den så beter den sig konstigt sa han. Jag frågade vad men fick diffusa svar om att "den går inte". Provade själv när jag kom hem nyss och det är nåt fel. Vid start på ettan eller backen rasslar det och vibrerar från drivningen. Vid gaspådrag vrider sig bilen åt höger. Åker jag på jämn hastighet så frikopplar den växel och hoppar i igen. Den är allmänt mycket vibrationer hela tiden. Värst i dragläget på ettan eller backen - då skriker det till.
Spakstället sitter på låda 2:s lock (M40) och växlarna är allmänt sladdriga. Är det nån av växellådorna som krånglar tro?

Tillägg efter min provtur: Han hade varit ute och lekt kröp det fram och han hade hört en smäll bakifrån bakvagnen.

Har köpt en långkardan och tänkte ta bort bakre lådan och sätta dit H-reg och registreringsbesikta om den med bara en låda.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: 740 -87 vibrationer, bilen kränger, frikoppplar

Inlägg av Eda »

Har du fått dit lagret rakt på sin rätta plats?
Om grejerna inte sitter inriktade får du problem med att det slår och vibrerar.

Men det kan ju självklart vara en låda som gått sönder också.

Palla upp bilen och titta på kardan när den snurrar, det låter som den skulle gå väldigt ojämnt på din beskrivning om det är där problemet ligger.

Stehe
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 aug 2020, 17:17

Re: 740 -87 vibrationer, bilen kränger, frikoppplar

Inlägg av Stehe »

Hallå,
Sent svar från mig.
Var momentstaget (övre) som gått av. Fick en reservdelabil som vi plockade staget ifrån och tog även bort bakre lådan. efter det inga problem. 🙂

Skriv svar