B230FK självdör nån gång ibland

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av ekj »

Min 940 B230FK -98 har börjat självdö nån gång ibland, när den självdött så går den inte starta igen, batteri & startmotor är pigga, den går runt fint på startmotorn men tänder inte alls. Man får vänta någon minut, sen startar den hur fint som helst och man kan köra vidare som om det aldrig varit något problem. Än så länge är det väldigt sällan den självdör, kanske en gång i månaden i snitt, men det är ju trist, speciellt dom gånger det händer vid rödljus så att man behöver stå över en period innan man kan starta och köra vidare igen...

Jag kollade felkoder men hittade inget, 1-1-1 på både tändning och bränslebox, detta när bilen fungerade som vanligt. Nu har jag lagt felkodsläsaren i bilen så nästa gång den självdör ska jag kolla felkoder medan jag väntar på att den piggnar till igen.

Tänkte först att det var temperaturgivar-relaterat eftersom det bara hänt med varm motor, men iom att det bara tar nån minut innan den går att starta igen så borde den ju inte hinna svalna särskilt mycket heller. Så då är det nog något annat ändå tänker jag.

Några idéer?

Mer info om bilen:
Manuell låda
Ingen AC

EDIT:
Testat hittils:
  • Kollat felkoder - inga felkoder
  • Bytt till nytt spridarrelä - ingen skillnad
  • Lött om bränslereläet
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 17 gånger.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av ekj »

Igår hände det igen. Denna gången i när jag försökte starta bilen efter att den varit avstängd typ 5 minuter. Motorn startade nästan och dog sen. Denna gången hade jag med mig felkodsavläsaren så jag passade på att kolla, men inga felkoder nu heller. Efter jag kollat felkoderna så provade jag att starta igen, motorn gick nästan igång men dog igen. Väntade nån minut till och denna gången gick den igång precis som om inget hänt och motorn gick helt som vanligt på vägen hem.

Jag hittade denna tråden https://forum.7900klubben.se/viewtopic. ... 42&p=26163 där dom tipsar om spridarrelät. Så jag får väl beställa ett nytt spridarrelä ikväll och byta ut och se om problemet återkommer...

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av Lehto »

Hej-.

Jättesvårt fel de där faktiskt, jag hade liknande problem att motorn gick ner i varv till typ 4-500 rpm men dog aldrig utan "återhämtade" sig.
Hade även precis samma som du att vid varm motor så vill den inte starta, parkerade bilen, gick in å handla på 10-15min sen när jag kom ut så ville inte bilen starta... Väntade 1-2min samt gav lite gas så startade den efter ett antal varv på startmotorn.

Detta hände enbart sommartid och när motorn var riktigt varm, jag gick igenom hur mycket som helst i bilen utan resultat:
EGR ventil, tomgångmotorn, dumpventilen på turbon, alla vacumslangar, vevaxelgivare, LMM, bränslepumpsrelä, rengjort spjällhuset och justerat spjällägesgivaren och säkert mer grejer som jag inte minns.

Har nu bytt till renoverade spridare och jag tror detta har löst problemet, nu har det iofs inte varit riktigt varm ute ännu, men bilen går mycket jämnare och håller inte på att dö vid rödljus osv.
940 Turbo brukis: Bild

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av Ghurra »

Kolla tändlägesgivaren också...
Behöver inte vara bränslereläet denna gång men öppna det reläet och kolla lödningarna,
ganska lätt att se om det släppt.
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av ekj »

Jag fick till slut spridarrelät som jag beställt, så jag bytte det idag. Nu får jag vänta och se om problemet kommer tillbaka, isf får jag väl fortsätta med att kolla på några av era tips.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av ekj »

Efter jag bytte spridarrelät så har den inte dött en enda gång, det verkar funka. Peppar, peppar...

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av ekj »

Idag ville den inte starta alls, det var första gången som det hänt med kall motor tror jag. Och dessutom hjälpte det inte att vänta.
Eftersom det inte hjälpte att bytte spridarreläet för ett tag sedan så tänkte jag att det var dags att testa med bränslerelät.
Jag följde denna guiden och lödde om lödningarna. viewtopic.php?f=24&t=76282

Rent visuellt såg det inte ut som att lödningarna hade släppt, men jag tog fram lödstationen när jag ändå hade sprättat isär reläet. Efter jag lött om kollade jag med multimetern om det blivit kortslutning nånstans, det hade det inte. Men däremot var det två lödningar som satt nära varandra som jag kollade resistansen mellan och resistansen hoppade mellan OL och 86 ohm, detta skulle ju kunna va problemet, så jag tog och lödde om dom två lödningarna igen och nu tyckte jag att resistansen var mer stabil (på 86 ohm). Efter att ha satt tillbaka reläet i bilen så startade den direkt, men det hade ju också gått lång tid sedan dom tidigare startförsöken så det kan ju va nåt annat också. Men att resistansen inte var stabil tycker jag låter som att jag äntligen kan ha hittat felet.

Jag håller tummarna!

EDIT:
Nu har det gått 3 månader efter omlödningen och jag har inte haft några fler problem sedan dess. Så det omtalade bränslerelät var boven med andra ord!
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 16 gånger.

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: B230FK självdör nån gång ibland

Inlägg av Ghurra »

Skrev ju det 10/5... :-)
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Skriv svar