Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Moto-XXX »

Jag tänkte försöka stabilisera monteringen av högtalarna i dörrarna genom att sätta en träskiva på dörrsidans baksida alternativt sätta en träskiva direkt i dörrens plåt och montera högtalarna där. Samtidigt tänkte jag också sätta lite dämpmaterial i dörrarna.
Syftet med detta är att få lite mindre dåligt ljud ur högtalarna.
Har ni något tips på hur jag borde göra?
Kommer jag märka nån skillnad?

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Lehto »

Moto-XXX skrev:
20 maj 2020, 08:05
Jag tänkte försöka stabilisera monteringen av högtalarna i dörrarna genom att sätta en träskiva på dörrsidans baksida alternativt sätta en träskiva direkt i dörrens plåt och montera högtalarna där. Samtidigt tänkte jag också sätta lite dämpmaterial i dörrarna.
Syftet med detta är att få lite mindre dåligt ljud ur högtalarna.
Har ni något tips på hur jag borde göra?
Kommer jag märka nån skillnad?
Nu är jag absolut ingen expert men fick förtroende för Silent Coat och körde de i mina framdörrar samt hatthyllan när jag satte in nya högtalare där.
Den är tänkt att stadga upp plåten så den blir mer stum och inte skapar några vibrationer.
https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... matta.html
Denna har jag då satt i innerstaplåten i dörren. Detta ger dock inte alls mycket ljudisolation men som sagt väldigt bra för att göra plåten mer stum så den kan jag rekommendera ändå. Vill man ha ljudisolering så skulle jag sedan ha lagt på deras noise isolator ovanpå dom där vibrationsdämparna:
https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-c ... heets.html

Har för avsikt att plocka ner innertaket i min bil och då samtidigt klä taket i detta, hoppas på gott resultat:
https://www.youtube.com/watch?v=TCCNyJQkErI
940 Turbo brukis: Bild

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Jens.L »

Jag använde mig av silent coat på min bilstereobil (saab 9-3 :oops: )jag hade förut och blev mycket nöjd. Dämpade dörrarna samt bagaget. Har köpt silent coat för att dämpa dörrarna på min 940 men det får bli sommarens projekt. Ska även in med ett Dls 6.5" system fram och då har jag haft tanken som du att sätta träskiva.
Volvo 940 Turbo 1997

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Lehto »

Jens.L skrev:
20 maj 2020, 23:18
Jag använde mig av silent coat på min bilstereobil (saab 9-3 :oops: )jag hade förut och blev mycket nöjd. Dämpade dörrarna samt bagaget. Har köpt silent coat för att dämpa dörrarna på min 940 men det får bli sommarens projekt. Ska även in med ett Dls 6.5" system fram och då har jag haft tanken som du att sätta träskiva.
Jag har ritningar och mått på bafflar annars om du vill ha och har tillgång till fräs.
Jag lämnade in dessa ritningar till ett finsnickeri så gjorde dom 2 bafflar åt mig så har numer 6.5" högtalare fram :twisted:
940 Turbo brukis: Bild

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Moto-XXX »

Lehto skrev:
21 maj 2020, 11:40
Jens.L skrev:
20 maj 2020, 23:18
Jag använde mig av silent coat på min bilstereobil (saab 9-3 :oops: )jag hade förut och blev mycket nöjd. Dämpade dörrarna samt bagaget. Har köpt silent coat för att dämpa dörrarna på min 940 men det får bli sommarens projekt. Ska även in med ett Dls 6.5" system fram och då har jag haft tanken som du att sätta träskiva.
Jag har ritningar och mått på bafflar annars om du vill ha och har tillgång till fräs.
Jag lämnade in dessa ritningar till ett finsnickeri så gjorde dom 2 bafflar åt mig så har numer 6.5" högtalare fram :twisted:
Släng gärna in ett par bilder.
Jag har också övervägt att sätta i 6,5" men jag vill absolut behålla original högtalargaller.

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Jens.L »

Lehto skrev:
21 maj 2020, 11:40
Jens.L skrev:
20 maj 2020, 23:18
Jag använde mig av silent coat på min bilstereobil (saab 9-3 :oops: )jag hade förut och blev mycket nöjd. Dämpade dörrarna samt bagaget. Har köpt silent coat för att dämpa dörrarna på min 940 men det får bli sommarens projekt. Ska även in med ett Dls 6.5" system fram och då har jag haft tanken som du att sätta träskiva.
Jag har ritningar och mått på bafflar annars om du vill ha och har tillgång till fräs.
Jag lämnade in dessa ritningar till ett finsnickeri så gjorde dom 2 bafflar åt mig så har numer 6.5" högtalare fram :twisted:
Verkar intressant. Kör du fortfarande med original galler då?. Jag tänkte försöka få till så det inte syns att jag bytt högtalare.
Volvo 940 Turbo 1997

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Xoffis »

Tänk på att alla olika dämpmaterial är för olika frekvenser

Hårda material - låga frekvenser och vise versa

så om man tex har en kombi och vill att basen skall stanna i bilen (istället för att förloras på massa plåt vibrationer) så skall man använda något riktigt hårt

Sedan något mer mjukare till mellanregister (typ silent coat eller liknande)

Jag tex klädde hela bagagen på min v70 med (tror det va denna) Bitumen och kan säga att det gjorde en j--vla skillnad på basvolymen i bilen

Dessa plattor är stenhårda, går inte att forma utan värmepistol

Sedan hade jag massa silentcoat i dörrarna fram, men minns inte hur mycket skillnad det gjorde då detta va på tiden jag bara ville ha bas :/

Nu är jag mer på att försöka demmontera så mycket av all dämpning som möjligt för att det väger! det väger multum!!
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Vita_Vargen »

Bild
Jag ljuddämpade hela min första 940 med ett enkelt lager silent coat och skillnaden vart enorm när de gäller vägljud. Mäte mot polarens några år gamla audi då och i motorvägsfart var min volvo tystare. Har för mig vikten landade på 30 kg för all dämpning
Smiley missbrukare [tyst]

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Dämpa dörrar och förbättra högtalarmontering?

Inlägg av Lehto »

Moto-XXX skrev:
21 maj 2020, 12:24
Släng gärna in ett par bilder.
Jag har också övervägt att sätta i 6,5" men jag vill absolut behålla original högtalargaller.
Jens.L skrev:
20 maj 2020, 23:18
Verkar intressant. Kör du fortfarande med original galler då?. Jag tänkte försöka få till så det inte syns att jag bytt högtalare.
Iom att de är bafflar så "bygger" dom utåt så ser ju inte direkt original ut och ni kan heller inte använda original galler...
Däremot så blir det ingen åverkan på dörrsidan så vill man kna man utan problem ta bort baffeln och montera dit original igen.
Kika på mina bilder när jag satt ihop det:
https://forum.7900klubben.se/viewtopic. ... 79#p978979
Här är även bilder på ritningen;
Bild
Bild
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar