Tempgivare Volvo

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Claes Johansson
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 maj 2020, 22:08

Tempgivare Volvo

Inlägg av Claes Johansson »

Hej!
Som det står ovan handlar denna tråd om tempgivare!

Hur vet jag vilken som passar? Går ej att söka regnr eftersom det är en A-Traktor. Finns det någon slags kod man kan gå efter? Typ som sista siffror på en lmm.
Om det hjälper: Lmm slutar på 035, ingen katalysator. Volvo 704. Motor: B230FTX utbytt motor

Vart sitter den? Vet att den sitter under insuget med vet inte riktigt vilken av alla givare det är. Under 4e insuget sitter det en kontakt med två små flatstift.
Under 3e var det en med stickkontakt.
Och under 2a var det ett stift som en hane kabelsko.

Tack på förhand!
/F

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Tempgivare Volvo

Inlägg av Lehto »

Claes Johansson skrev:
20 maj 2020, 22:11
Hej!
Som det står ovan handlar denna tråd om tempgivare!

Hur vet jag vilken som passar? Går ej att söka regnr eftersom det är en A-Traktor. Finns det någon slags kod man kan gå efter? Typ som sista siffror på en lmm.
Om det hjälper: Lmm slutar på 035, ingen katalysator. Volvo 704. Motor: B230FTX utbytt motor

Vart sitter den? Vet att den sitter under insuget med vet inte riktigt vilken av alla givare det är. Under 4e insuget sitter det en kontakt med två små flatstift.
Under 3e var det en med stickkontakt.
Och under 2a var det ett stift som en hane kabelsko.

Tack på förhand!
/F
Det finns 2st tempgivare, den främre (närmast fronten) är för att visa tempen i displayen i instrumenthuset.
Den bakre (närmast torpedväggen) styr bränsleinsprutningen. Nu är det ju svårt att veta vad de är för givare då jag inte vet säkert vilken motor du har, 035 LMM har jag ingen aning vad den sitter i för motor men finns säkert någon annan här som har koll på det :P
Normalt sitter dom iaf på position 1 och 2 enligt denna bilden:
Bild
940 Turbo brukis: Bild

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Tempgivare Volvo

Inlägg av Moto-XXX »

Om det är elektronisk insprutning borde motorn vara en B230F med antingen LH2.2 eller 2.4. Om man knappar in Volvo 740 B230F 1987-1992 på Mekonomen så finns det bara 2 tempgivare att välja mellan, en fram till 1988 (LH2.2) och en från 1988 (LH2.4).

Claes Johansson
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 maj 2020, 22:08

Re: Tempgivare Volvo

Inlägg av Claes Johansson »

Hej! Tack lehto för att du klargjorde positionen på givaren.

Till er båda: jag var nog lite otydlig med motorn. Den är utbytt så nu sitter det en B230FTX.

035 på lmm och ingen kat = motronic, eller?
Bör jag bara köpa en Lh2.4 och en 2.2 och testa?

Skriv svar