Handbromsjustering, problem

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Handbromsjustering, problem

Inlägg av bönan »

Ska försöka förklara situationen så tydligt som möjligt. Jag skulle göra en ordentlig bromsgenomgång på min 940 där det mesta var bortrostat. Jag demonterade hjul, ok, skiva, handbromsbackar, drivaxel, klumpen som håller handbromsen, samt de sorgliga resterna av skölden. För att dela handbromswiren fick jag använda en viss mängd våld vilket resulterade i att expandern blev ganska tillböjd.

Återmonterade sköld, drivaxel, klump. Beställde hem detta kit med expander + justerskruv (hört mycket bra om dessa): https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1074679/

Monterade detta samt monteringssats och handbromsbackar. Nu försöker jag sätta dit ny skiva och då tar det tvärstopp. Skivan går helt enkelt inte på. Såhär ser det ut (utan skiva). Notera att justerskruven trycker på fjädern, för mig ser det fel ut. Dock kan jag inte tänka ut något annat sätt att montera på, tycker att alla komponenter kan bara sitta på ett sätt utan att det blir helkonstigt.
Bild

Jag har släppt helt på handbromswiren framme vid spaken, den är inte jättelös bak vid axeln men nog för att expandern ska komma ut. Efter mycket juckel lyckades jag till slut få dit skivan, men då är det så tajtatt det inte går att snurra skivan med handkraft. Jag provade att montera tillbaka de gamla slitna backarna, då går det att vrida men med stort motstånd. Tar jag bort justerskruven går skivan på hur lätt som helst.

Jag misstänker starkt att justerskruvarna är boven, då de är helt inskruvade men ändå verkar vara för långa. Tyvärr har jag kastat de gamla metallbitarna som satt innan, så jag kan inte jämföra. Någon som har ideer? Behöver det slita in sig? Känns dock som att saker kommer ta eld om man försöker köra bilen i detta tillstånd.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av einar- »

Ang att den trycker mot fjädern så är det korrekt monterat. Den ska göra det för att den ska vara låst så den inte flyttar sig själv men du orkar fortfarande kugga över den med en skruvmejsel
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av Eda »

Går expandern i botten?
Du har väl rätt kablar bak?
Om allt är rätt så kan du ju såga ner slitsarna i justerskruvarna så mycket du vågar, alternativt fila backarna.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av niroc1989 »

hade samma prolem jag fick inte ordning på det så jag sket i handbromsen den var besiktigad då sen så sålde jag den orkade inte mekla med det. fick inte på skivan hade inga expander bara orginal pinnen typ slipa en del på den o backarna men fick inte ihop det iaf. så tyvärr ingen hjälp mer än att fler har ahft ditt problem...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av Lehto »

Märkligt att de inte passar, dra ett mail till Skandix och ifrågasätt. Inte bra om dom säljer grejer som inte lirar bra.
För känns ju som du gjort rätt!
940 Turbo brukis: Bild

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av bönan »

Jag köpte en ny uppsättning handbromsbackar på Volvo och de satt som en smäck på första försöket. Jag justerade något varv på justeringarna och nu tar handbromsen för fullt efter 3-4 klick på spaken.

Helt klart Biltemas backar som var kassa (för stora eller dålig passform) i detta fall.

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av In The White »

bönan skrev:
08 maj 2020, 12:53
Jag köpte en ny uppsättning handbromsbackar på Volvo och de satt som en smäck på första försöket. Jag justerade något varv på justeringarna och nu tar handbromsen för fullt efter 3-4 klick på spaken.

Helt klart Biltemas backar som var kassa (för stora eller dålig passform) i detta fall.
Hört och läst om många som haft problem med Feltemas handbromsbackar.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av bönan »

Japp. De flesta kommentarer jag läst har gjort gällande att de är för små och bromsen inte tar, men jag tänkte att det skulle gå att justera när man har skruvarna. Uppenbarligen kan det fela åt båda hållen.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Handbromsjustering, problem

Inlägg av niroc1989 »

niroc1989 skrev:
08 maj 2020, 09:42
hade samma prolem jag fick inte ordning på det så jag sket i handbromsen den var besiktigad då sen så sålde jag den orkade inte mekla med det. fick inte på skivan hade inga expander bara orginal pinnen typ slipa en del på den o backarna men fick inte ihop det iaf. så tyvärr ingen hjälp mer än att fler har ahft ditt problem...
hade visserligen biltema skivor men atf backar fick endå inte ihop det så... kanske var det skivorna som var kassa...

kunde inte justera inuti bilen släppa heller då någon tidigare förstört justeringen där...

men gott att det löste sig för dig iaf. :).
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar