Hej!
För några veckor sedan kokade min Volvo 745 (B230f) på grund av att en kabel på batteriets pluspol till den eftermonterade elfläkten ärgat, och elfläkten gick då ej igång.
Åtgärdat den ärgade kabeln men efter detta så vägrar elfläkten slå på då motorn uppnått hög temp. Fläkten går alltså inte längre igång.
Fläkten funkar (går igång på konstant ström). Jag har bytt termostat, givare och relä. Alla kablar är hela samt alla säkringar. Varför går då inte fläkten igång? Allt är kopplat precis som innan bilen kokade. Den kopplingen av el har funkat utan problem i ett år tills den kokade.
Har relä mellan batteri och fläkten och givaren. 30=plus, 85=plus, 87=fläkt, 86=givare. Både fläkten och givaren har jord.
Någon som har någon ide? Är rätt ny i garaget så kan lika gärna vara något enkelt jag inte tänkt på.
Tack på förhand!
Elfläkt går inte igång vid hög temp (Volvo 745 b230f)
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Elfläkt går inte igång vid hög temp (Volvo 745 b230f)
samma termokontakt (den du kallar givare) som innan? att den sluter vid hög temp? kollat vilken temp den nya sluter vid?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Elfläkt går inte igång vid hög temp (Volvo 745 b230f)
Dum fråga kanske, har du fyllt på med kylarvätska? Var sitter givaren?
Om det går lätt att ta bort givaren kan du testa den hemma i en kastrull med kokande vatten för att se om den fungerar.
Klickar relät om du kopplar spolen till batteriet?
Några uppslag att titta på.
Om det går lätt att ta bort givaren kan du testa den hemma i en kastrull med kokande vatten för att se om den fungerar.
Klickar relät om du kopplar spolen till batteriet?
Några uppslag att titta på.