Hastighetsmätare 740

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Jag svetsade lite på bilen idag (pinnsvets på fjäderbenen), Volvo 744 GL aut.-92, i samband med att jag kapade fjädrarna. :twisted:

Skruvade loss minus (har snabbkoppling på minus, med en ratt, från Mekonomen). Innan har allt på instrumentet funkat, förra ägaren sa att det var inskickat och servat. Nu när jag kopplade på minus och startade så hoppade hastighetsmätaren mellan 0-70 på tomgång och P-läge. När jag kör så är både hastighets-, KM- och tripp-mätarna döda.

Tror ni felet är mekaniskt eller elektriskt? Jag hissade även upp bilen med garagedomkraft en gång i var hörna/lyftpunkt, och en gång bakifrån på bakaxelklumpen.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Tog och beställde ett fungerande instrumenthus (samma typ, plast mellan siffrorna i trippmätaren), dock utan tempmätare. Kan man ta och skruva ut den fungerande hastighetsmätaren och sätta i mitt instrumenthus? Om det är kondensatorerna det är fel på (https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=67068), sitter de ihop med mätaren då, så jag kan få det att fungera?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av Eda »

Kolla kabeln och kontakten, den är väl kopplad till bakaxelkåpan har jag för mig.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Fan, jag lyfte bilen i klumpen nån dag innan det slutade funka. Men fattar inte hur jag kunnat komma åt kontakten?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Har inte fått rätt på instrumentet ännu, behöver nog en ny hastighetsmätare. Men upptäckte en lustig grej, av alla kontakter finns det en enklare tvåpolig som bara sätts mot två stift på baksidan av kombiinstrumentet. När jag skulle montera ihop visste jag inte på vilket håll den skulle sitta, och upptäckte att beroende på vilket håll jag satt den visade instrumentet två olika funktioner. Det är en automatare, och den har alltid visat en orange pil när man tryckt in knappen på växelspaken, dvs koppla ur överväxeln. Man om man satte kontakten tvärtom visade den istället en grön 5:a i instrumentpanelen, dvs 5:an lös när överväxeln var ikopplad. Varför är det så? För att man ska kunna välja hur det visas, eller olika för olika marknader? Lustig grej :)
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Jaha, tog och beställde ett begagnat kombi-instrument utan att titta på bilderna. Det var från en 88:a och ser ju helt annorlunda ut, kostade som tur var bara 400:- :roll:

Det som sitter i min 92:a, är det samma som på 940? (Inte kvardartiskt som på tidigare 740, utan mer "sneda" sidor). Och funkar det från vilken 940 som helst isf?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Som jag fattat det nu, är det samma mätarhus på 740 91-92 som på 940 91-93. Men frågan är, passar själva hastighetsmätaren från en senare 940 94-98 (lättare att hitta) i mätarhuset på min 740 -92? Dvs jag köper ett hus på skroten från 940 94-98, plockar ur hadtighetsmätaren och sätter in i min bils mätarhus?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

Ingen som vet om hastighetsmätaren från en 940 94-98 passar i 740 92's instrumenthus?

Vill veta om det är samma skruv-anslutningar mm innan jag beställer ett. Har läst mig till att 940 91-93 är samma som 740 91-92, men att kondningarna är lika dåliga på dem. 940 från 94 ska vara bättre delar och håller bättre, men osäker på att de passar? (Huset passar, men helt andra anslutningar, men frågan är om hastighetsmätaren passar i mitt hus om man plockar den ur 940-huset?)
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

jonte_malmö skrev:Ingen som vet om hastighetsmätaren från en 940 94-98 passar i 740 92's instrumenthus?
Det gör de inte, kan jag svara på själv. Samma form på huset, men andra anslutningar på baksidan. Och hastighetsmätaren passar inte i det gamla huset då skruvarna sitter annorlunda...

Men fick rätt på min hastighetsmätare, då jag köpte ett hus från en 940T 1991. 91-93 940 och 91-92 740 är samma, både huset och de individuella mätarna om någon undrar. Kondningarna var tydligen dåliga på precis de åren, så ofta att hastighetsmätaren lägger av eller hoppar fram-å-tillbaka. Så svårt att hitta nått passande då det bara är de tre åren som är samma.

En liten annan fråga, skruven på bilden med texten "60/80" bredvid sig visar ju att det ger olika funktion beroende på om den är i- eller ur-skruvad. Vad är det den gör?

Bild

Dessutom upptäckte jag att den lilla tvåpoliga kontakten på baksidan ger två olika funktioner beroende på vilket håll man sätter den. Min 740 är ju en automat, med kontakten på "rätt" håll så lyser orange pil när man trycker på växelspaksknappen. Dvs. överväxel urlagd, för släp mm. Vänder man kontakten på andra hållet blir det tvärtom, att när man kopplar in överväxeln så lyser en grön fyrkant med en "4". Lite kul :P
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av einar- »

jonte_malmö skrev:En liten annan fråga, skruven på bilden med texten "60/80" bredvid sig visar ju att det ger olika funktion beroende på om den är i- eller ur-skruvad. Vad är det den gör?
Inskruvad så visar tankmätaren rätt för en 60 liters tank och utskruvad för 80 liters (om du har extratanken monterad)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Hastighetsmätare 740

Inlägg av jonte_malmö »

einar- skrev:
jonte_malmö skrev:En liten annan fråga, skruven på bilden med texten "60/80" bredvid sig visar ju att det ger olika funktion beroende på om den är i- eller ur-skruvad. Vad är det den gör?
Inskruvad så visar tankmätaren rätt för en 60 liters tank och utskruvad för 80 liters (om du har extratanken monterad)
Aah, tack! Det borde man ju fattat :P
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar