Fläktmotstånd 740

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Post Reply
jonte_malmö
Uppkörning
Posts: 416
Joined: 10 Sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Fläktmotstånd 740

Post by jonte_malmö »

Fläkten var helt död på 740:n jag skaffade igår, funkade inte på ngt läge. (Vanlig kupéfläkt, ingen AC). Jag skruvade ner handskfacket och motståndet såg bränt ut, luktade tom lite. Testade att jorda, och sen dra plus från sladd till sladd, och då drog fläkten igång. Alla lägen på knappen funkar, men fullt drag i fläkten på alla lägen. Då borde det räcka med att byta till ett nytt motstånd, va? Sen gjorde jag så att jag tjuvkopplade fläkten nu, så den bara funkar på läge 5 och fullt blås. Drog jord till karossen, sen från femmans pol till pluskabeln på fläktmotorn med en 30A säkring imellan. Kan väl inte vara nån fara tillfälligt?

Var får man tag på ett nytt sånt här? Volvo org# 1005963 eller 3522313

Image
Nuvarande: 944 LTT man. '97, trimmad
FD: 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, V70 2,5T AWD, V70 2,5T aut. '98 samt ett gäng 240:s i min ungdom

Eda
Webmaster
Posts: 1693
Joined: 31 Jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Fläktmotstånd 740

Post by Eda »

Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?

Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.

jonte_malmö
Uppkörning
Posts: 416
Joined: 10 Sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Fläktmotstånd 740

Post by jonte_malmö »

Eda wrote:Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?
Tysk sida verkade det som, dessutom dyrt.
Eda wrote:Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.
Bra tips, kan inte mycket om el men går ju att sätta sig in i. Tackar [buga]
Nuvarande: 944 LTT man. '97, trimmad
FD: 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, V70 2,5T AWD, V70 2,5T aut. '98 samt ett gäng 240:s i min ungdom

Post Reply