IPD´s krängningshämmare 740 T5

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Post Reply
-Tompa-
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2017, 12:52

IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by -Tompa- »

Nån som vet om IPD´s krängningshämmare fram passar till en 740 med t5 motor utan att behöva använda distanser? Det verkar inte som det går att beställa till 760 nämligen.

Mvh Thomas

In The White
Moderator
Posts: 18309
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by In The White »

Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.

-Tompa-
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2017, 12:52

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by -Tompa- »

Okej, men är den utformad ungefär som krängningshämmaren för V6an så man slipper ha distanser pga tråget?

In The White
Moderator
Posts: 18309
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by In The White »

Vet inte om den är tillräckligt djupt neddragen faktiskt?

Jag hade kontaktat killarna på LMR och frågat.

-Tompa-
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2017, 12:52

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by -Tompa- »

Japp får göra det [thum]

steifan
Dags att bli medlem?
Posts: 5826
Joined: 19 Jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Location: Falun
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by steifan »

IPD och original såg ganska lika ut när jag skiftade. Volvo 760-krängare är betydligt djupare än original och IDP (2-3cm?), hade en sån tidigare.

Har en bild men IPD:arn ser ut att ligga åt fel håll här dock så man får fantisera lite om hur formen är mot originalaren:
Image

Bonusbild på bak-krängarna (19mm vs IPD): https://www1.garaget.org/gallery/images ... _large.jpg
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Lehto
Klubbmedlem 2019
Posts: 634
Joined: 08 May 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Location: Västerås

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by Lehto »

Om du köper en får du gärna meddela om det passade med T5an då även jag funderat på den.
940 Turbo brukis: Image

-Tompa-
Färsk användare
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2017, 12:52

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by -Tompa- »

Tack för bilden. Krängningshämmaren till 760i säljs tyvärr inte längre och den till 740 (fram) passar inte om man kör med t5 tyvärr så man får köra med distanser isåfall.

Mvh Thomas

User avatar
Arly165
Klubbmedlem 2019
Posts: 4418
Joined: 13 Aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Location: Hässelby 165
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by Arly165 »

In The White wrote:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Image
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

In The White
Moderator
Posts: 18309
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by In The White »

Arly165 wrote:
In The White wrote:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.

steifan
Dags att bli medlem?
Posts: 5826
Joined: 19 Jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Location: Falun
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by steifan »

In The White wrote:
Arly165 wrote:
In The White wrote:Ett problem med IPD krängaren är att den inte är bockad som original, så har man breda
däck tar insidan i krängaren när man svänger.
Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

User avatar
Arly165
Klubbmedlem 2019
Posts: 4418
Joined: 13 Aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Location: Hässelby 165
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by Arly165 »

steifan wrote:
In The White wrote:
Arly165 wrote: Hur breda däck? Ska skaffa 225er till min 740 till sommaren hade jag tänkt men har redan IPD krängningshämmaren finns det risk att det inte passar då?
Vet inte var gränsen går, beror ju på ET med.
Har kört 225/45 på mina Polaris och det har inte tagit i. Skulle kunna dubbelkolla detta när jag ställer på bilen senare i vår. Har 215/45 på numera är dock nämnvärt, men Michelin är ganska breda generellt.
Det vore vänligt. Har köpt 7 tum bred fälg med et 32. Är det kanske mer lämpligt med 215 däck?
Image
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

In The White
Moderator
Posts: 18309
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by In The White »

Har du ET32 tror jag det kan bli problem innåt, original har ju 7/940 ET20-25.

JE Jr
Ledamot
Posts: 3353
Joined: 14 Apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Location: Göteborg
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by JE Jr »

Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?

In The White
Moderator
Posts: 18309
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by In The White »

JE Jr wrote:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.

User avatar
Råda
Forumsfreak
Posts: 3069
Joined: 11 Feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Location: Örebro
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by Råda »

JE Jr wrote:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...
Ja det har ju gjorts förut. Fick tag på en 28mm framkrängare till 240 på det viset

steifan
Dags att bli medlem?
Posts: 5826
Joined: 19 Jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Location: Falun
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by steifan »

In The White wrote:
JE Jr wrote:Försök få ihop nån slags "group-buy" på 760krängar tillsammans med folk på Turbobricks annars. Då kan säkert IPD göra en ny batch om de vet de har avsättning för typ 10-20st...

Men sen utan at ha kört med IPD-krängare bak så undrar jag om det är så gött ändå? Är det nåt grepp vid typ regn? Känns som den är alldeles för stel för vår typ av bakvagn?
Ja jag valde 16mm bak för greppet när jag köpte nya till min. Tycker det är komstigt att
IPD valt 25mm både fram och bak, runt 20mm bak hade varit vettigare.
Har fått något enstaka "oplanerat" släpp innan jag bytte till nya däck här för något år sedan. Iofs inte kört så mycket i regn alls.
Ställer nog lite krav på däcken. Jag skulle inte rekommendera att köra med IPD-krängarna på vintern iallafall :lol:


**

Återkommer med info om hur mycket plats man har mellan däcken och krängningshämmarna vid fullt hjuluppslag.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

steifan
Dags att bli medlem?
Posts: 5826
Joined: 19 Jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Location: Falun
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by steifan »

Här är lite bilder med respektive framhjul med fullt rattutslag:

Image

Image

Har rattat fullt släppt ratten och låtit rattlåset gå i, antar att det rör sig om ca 5mm per sida som man "tappar".
Verkar finnas 30-40mm plats mellan Polaris fälgarna 7x17" ET20 med 215/45R17 Michelin Pilot Super Sport mot IPD-krängningshämmaren. Ser inga märken från tidigare när jag körde med 225/45R17 Continental SportContact 3 på samma fälgar.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

User avatar
GT42
Klubbmedlem 2019
Posts: 699
Joined: 09 Feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Location: Oskarshamn

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by GT42 »

Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.

In The White
Moderator
Posts: 18309
Joined: 27 Jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Location: Skåne
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by In The White »

GT42 wrote:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?

steifan
Dags att bli medlem?
Posts: 5826
Joined: 19 Jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Location: Falun
Contact:

Re: IPD´s krängningshämmare 740 T5

Post by steifan »

In The White wrote:
GT42 wrote:Kan säkert ta i krängningshämmaren men på bilden ser det ut som rambenet ligger närmare att ta i.
Ja som det ser ut på bilderna är det ju goda mått till hämmaren.

Minns inte var jag läste det, men det var någon som påstod sig ha problem med att det tog i?
Värt att tillägga är att min bil har 60mm sänkfjädrar och justerbara topplagringar monterade, har inte gjort någon hjulinställning i skrivande stund. Fjäderbenen är dock hjälpligt monterade i samma position som vanliga topplagringarna var innan så det borde inte spela någon roll.
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Post Reply