Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Har skaffat mig en 940,
och kopplingen tar väldigt långt ner och har inte varit några andra problem under dagen.
när jag skulle ta bilen så kom jag till en korsning och då när jag stod still så fick jag inte i några växlar så ”pumpade” på kopplingen o fick tillslut i 1an o sen kunde jag köra o växla som normalt, sen blev det samma igen när jag skulle åka iväg från stillaståendes fick pumpa o sen gick växeln i och det gick att växla som vanligt i farten.
Men det blir inte så varje gång när jag ska starta från att stå still ibland går det utan problem.
Någon som kan ha någon koll på vad det kan vara som felar?
Kan det vara slavcylinder eller va de är.
och kopplingen tar väldigt långt ner och har inte varit några andra problem under dagen.
när jag skulle ta bilen så kom jag till en korsning och då när jag stod still så fick jag inte i några växlar så ”pumpade” på kopplingen o fick tillslut i 1an o sen kunde jag köra o växla som normalt, sen blev det samma igen när jag skulle åka iväg från stillaståendes fick pumpa o sen gick växeln i och det gick att växla som vanligt i farten.
Men det blir inte så varje gång när jag ska starta från att stå still ibland går det utan problem.
Någon som kan ha någon koll på vad det kan vara som felar?
Kan det vara slavcylinder eller va de är.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Det är sannolikt något med kopplingshydrauliken som du själv är inne på. När min bil uppförde sig på samma sätt var det huvudcylindern till kopplingen som behövde bytas, dvs den vid pedalen.
När huvudcylindern är dålig syns det inte men jag har för mig att när slavcylindern är dålig kan man se att vätska läcker ut.
När huvudcylindern är dålig syns det inte men jag har för mig att när slavcylindern är dålig kan man se att vätska läcker ut.
-
- Sekreterare
- Inlägg: 3429
- Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
- Kör: för lite..
- Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
- Kontakt:
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
HenrikG skrev:Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.
Okej tack får kika efter jobbet
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Men om den slangen sväller eller så. Är det bara att byta ut den slangen då eller?HenrikG skrev:Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.
-
- Sekreterare
- Inlägg: 3429
- Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
- Kör: för lite..
- Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
- Kontakt:
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Ja, då är den körd!Ketta skrev:Men om den slangen sväller eller så. Är det bara att byta ut den slangen då eller?HenrikG skrev:Min -98 betedde sig ungefär så när det blev rejält varmt ute och man satt i köer, plus att pedalen sjönk så man fick lyfta den med foten.
I det fallet var det slang mellan huvudcylinder och slavcylinder som svällde.
Be någon trampa lite på pedalen medan du tittar efter om slangen flexar/rör sig. Den ska röra sig minimalt om allt är som det ska.
Ser den bra ut så börja med att lufta så du får fram lite fräsch bromsvätska.
Antingen får man köpa en ny (en bättre beg kan nog funka det med) eller ta med befintligt till en hydraulfirma som kan ordna kopplingar för att byta ut slangdelen mot stålomspunnen.
Det är ju rör->slang->rör tyvärr.
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Den finns alltså ny på Volvo (eller GCP) ännu?HenrikG skrev: ...Antingen får man köpa en ny...
-
- Sekreterare
- Inlägg: 3429
- Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
- Kör: för lite..
- Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
- Kontakt:
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Jo, den finns kvar hos Volvo, kostar ca 900pix.In The White skrev:Den finns alltså ny på Volvo (eller GCP) ännu?HenrikG skrev: ...Antingen får man köpa en ny...
L-M-R säljer en stålomspunnen variant som är lite annorlunda, där drar man fast den nere i slavcylindern med en banjokoppling.
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Där ser man...HenrikG skrev:Jo, den finns kvar hos Volvo, kostar ca 900pix.In The White skrev:Den finns alltså ny på Volvo (eller GCP) ännu?HenrikG skrev: ...Antingen får man köpa en ny...
L-M-R säljer en stålomspunnen variant som är lite annorlunda, där drar man fast den nere i slavcylindern med en banjokoppling.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Läste inne på 4x4sweden att Hydroscand och andra hydraulfirmor har slutat pressa bil/mc-slangar till privatpersoner. Låter sjukt, men nån ny regel.HenrikG skrev: Ja, då är den körd!
Antingen får man köpa en ny (en bättre beg kan nog funka det med) eller ta med befintligt till en hydraulfirma som kan ordna kopplingar för att byta ut slangdelen mot stålomspunnen.
Det är ju rör->slang->rör tyvärr.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 535
- Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
- Kör: 945 Classic
- Ort: Trångsund, Stockholm
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Är det någon som kan specifikationerna på slangen, dvs vilken längd och diameter samt vilka anslutningar?
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Jag bytte till LMR's stålomspunna slang, den är helt bolt-on och ändarna ser ut precis som dom original slangen har. Hur enkel som helst att byta.
Det finns några "dåliga" bilder sist i min post här, samt artikelnummer från LMR:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 50#p984620
Jag kan varmt rekommendera den, rimligt pris har den också. Typ 400kr med våran rabatt.
Det finns några "dåliga" bilder sist i min post här, samt artikelnummer från LMR:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 50#p984620
Jag kan varmt rekommendera den, rimligt pris har den också. Typ 400kr med våran rabatt.
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Hej entusiaster. Jag är ny här på forumet och surfar runt lite för att bekanta mig.
Jag läste just om slangproblemet vid kopplingen.
Vi hos Lundgrens Sverige AB tillverkar hydraulslang till den tunga industrin så vi kan
förmodligen lösa problemet med kopplingsslangen.
Lycka till.
Jag läste just om slangproblemet vid kopplingen.
Vi hos Lundgrens Sverige AB tillverkar hydraulslang till den tunga industrin så vi kan
förmodligen lösa problemet med kopplingsslangen.
Lycka till.
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Får inte i växlarna ibland 940 turbo+ 97a
Hej och välkommen hit!Turbo++ skrev:Hej entusiaster. Jag är ny här på forumet och surfar runt lite för att bekanta mig.
Jag läste just om slangproblemet vid kopplingen.
Vi hos Lundgrens Sverige AB tillverkar hydraulslang till den tunga industrin så vi kan
förmodligen lösa problemet med kopplingsslangen.
Lycka till.
Kanon att veta att ni kan fixa!